روز جهانی نابینایان فرصتی برای طرح چالش‌هاست

مدیر اداره کل سلامت شهرداری تهران گفت:روز جهانی عصای سفید اگرچه روزی نمادین است اما فرصتی فراهم کرده که بتوانیم در مورد چالش‌های افراد کم‌بینا و نابینا باهم گفت‌وگو کنیم.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، حمید صاحب در آیین روز جهانی سفید که امروز در باشگاه اقدسیه به همت انجمن نابینایان ایران برگزار شد، عنوان کرد: در حوزه شهری خدمات رسانی به نابینایان با دو کارویژه  کالبدی شهر و مسایل فرهنگی و اجتماعی مواجه هستیم. زیست فرهنگی و اجتماعی متاسفانه معمولا مورد غفلت واقع می‌شود.

صاحب اضافه کرد: در زمینه مناسب‌سازی شهری پیگیری و نظارت به خود جامعه معلولان واگذار کرده‌ایم. یعنی افراد دارای معلولیت خودشان در حال پیگیری نظام مناسب‌سازی شهری هستند.

وی در بیان ارایه گزارش فهرست‌وار از اقدامات این اداره کل در زمینه زیست فرهنگی اجتماعی شهر تهران گفت: هدف اصلی ما تونمندسازی شهروندان به ویژه افراد دارای معلولیت و خاص است. به عنوان مثال صفر تا صد این مراسم توسط خود افراد دارای معلولیت انجام شده است و ما تنها بستر کار را مهیا کرده‌ایم.

مدیر اداره کل سلامت شهرداری تهران افزود: ما مراسم‌های مختلفی را برای تمام جامعه معلولان به ویژه نابینایان برگزار کردیم. برگزاری مراسم کوهپیمایی روز گذشته، مراسم دهه ولایت در سطح شهر تهران، تکریم جامعه نخبگانی دارای معلولیتو همچنین حمایت از مراکزی که در ارایه خدمت به جامعه معلولان فعال هستند را با حمایت ویژه، دنبال می‌کنیم.

وی در معرفی اقدامات اداره کل که برای نخستین بار در حال پیگیری و انجام هستند، تشریح کرد: هوشمندسازی تمام چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، دسترسی افراد دارای معلولیت به ویژه نابینایان وکم شنوا به سامانه‌های ۱۸۸۸، ۱۳۸ و آتشنشانی، تاسیس شورای راهبردی افراد دارای معلولیت در سطح ستاد و منطقه، مراسم جشن ازدواج ۱۱۴ زوج دارای معلولیت و لیگ بازی‌های دارای افراد معلولیت را به صورت جدی در دستور کار داریم و امیدواریم به زودی و در آینده ای نزدیک این پیگیری‌ها به ثمر بنشینند.

برگزاری همایش کوهپیمایی با حضور ۱۰۰ نفر از نابینایان

امیر سرمدی مدیرمسئول ماهنامه تخصصی نسل مانا نیز در این مراسم گفت: مایه خرسندی و شعف است که روز گذشته ۲۲ مهرماه همایش کوهپیمایی نابینایان با حضور ۱۰۰ نفر از اعضاء انجمن برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این همایش با دست داشتن پلاکاردی‌هایی که مطالبات و خواسته‌های آنها بر آن نوشته شده بود مسیر جاده سلامتی را تا ایستگاه دوم پیمودند.

وی با اشاره به تحسین‌های کوهنوردان از آنها در مسیر کوهپیمایی، گفت: اگرچه معوق ماندن طرح مناسب‌سازی هنوز به قوت خود باقی است اما هدف ما از برگزاری این مراسم این بود که به مردم این پیام را منتقل کنیم که نابینایان اگرچه به جهت معلولیت خود با محدودیت‌هایی روبرو هستند اما همانند سایر مردم زندگی عادی و معمولی دارند.

سرمدی باابراز تشکر از حمایت اداره کل سلامت شهرداری تهران به جهت برگزاری این مراسم عنوان کرد: درصدد تشکیل کمیته فرهنگی - ورزشی و انجمن کوهنوردی هستیم و در صورت تحقق این مهم، برگزاری همایش‌های کوهپیمایی و کوهنوردی را به صورت جدی دنبال خواهیم کرد.

حضور در این مراسم مایه افتخار ماست

منوچهر هادی، کارگردان سینما و تعدادی از ورزشکاران سرشناس عرصه کشتی و فوتبال کشورمان نیز در این مراسم حضور داشتند آنها با قرار گرفتن در جایگاه سخنرانی تنها به ابراز خرسندی و مفتخربودن‌شان به جهت حضور در مراسم حاضر بسنده کردند. ایمان صفا، بازیگر تئاتر و سینما نیز ابراز امیدواری کرد که شرایط و اتفاقات و مسایل پیش‌روی کشور به گونه‌ای پیش برود که در نهایت کام هموطنان شیرین و دل‌شان شاد شود.

آیین روز جهانی عصای سفید امروز ۲۳ مهرماه ۱۴۰۱ با تقدیر از نخبگان نابینا در باشگاه اقدسیه به پایان رسید.

کد خبر: 54409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =