احیای کارخانه‌های راکد مانع از خروج ارز می‌شود

دولت سیزدهم در ابتدای کار خود احیای کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی راکد یا نیمه فعال را در دستور کار خود قرار داد. به طوری که تاکنون بیش از ۵۰درصد این واحدها به چرخه تولید بازگشته‌اند. تأثیر فعالیت واحدهای تولیدی در اشتغالزایی و افزایش امنیت شغلی کارگران یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی اثرگیری فعالیت آنها است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، در این باره یک فعال حوزه کار با بیان اینکه با فعال‌سازی مجدد کارخانه‌ها، نیازی به واردات از خارج نداریم، تأکید کرد: با احیای مجدد کارخانه‌ها علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار و فرصت‌های شغلی بسیار، وابستگی به واردات کمتر شده و از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود.
فتح‌الله بیات در گفت‌وگو با ایسنا، با ابراز خرسندی از احیای کارخانه‌های راکد و نیمه فعال در دولت سیزدهم، اظهار کرد: یکی از اقدامات شایسته و خوبی که دولت با جدیت در دستور کار دارد، فعال‌سازی مجدد کارخانه‌ها و شرکت‌هایی است که از گردونه تولید خارج شده‌اند. احیای کارخانه‌های تعطیل و راکد، اشتغال مجدد نیروهای کار را به دنبال دارد و زمینه بازگشت کارگران بیکار شده را فراهم می‌کند لذا امیدواریم که این روند ادامه داشته باشد و کارخانه‌های راکد به چرخه تولید و صنعت برگردند.
وی ادامه داد: تعطیلی کارخانه‌ها باعث بیکار شدن بسیاری از کارگران و خانه‌نشین شدن آنها می‌شود، درنتیجه برای گذران زندگی ناچار به استفاده از مقرری بیمه بیکاری می‌شوند ولی بیمه بیکاری بودجه و منابع خاص خود را نیاز دارد. از طرفی کارگران بیکار شده اضافه‌کاری ندارند و از مزایای کمتری برخوردارند، در نتیجه حقوق کمی دریافت می‌کنند.
بیات افزود: کارگری که از بیمه بیکاری استفاده می‌کند، نمی‌تواند در جایی مشغول به‌کار شود چون بیمه او قطع می‌شود و بیمه بیکاری با توجه به هزینه‌های زندگی نمی‌تواند تمام نیازهای او و خانواده‌اش را پوشش دهد.
این فعال کارگری احیای مجدد کارخانه‌ها و برقراری شیفت‌های کار را به سود کارگران دانست و گفت: وقتی کارگر در محیط کار سه‌شیفته مشغول فعالیت شود، صرفنظر از آرامش روحی و روانی که به دست می‌آورد، به لحاظ اقتصادی نیز تأمین شده و حداقل‌های زندگی خود و خانواده‌اش را تأمین خواهد کرد.
بیات با بیان اینکه فعال شدن مجدد کارخانه‌ها علاوه بر رشد و توسعه و آبادانی شهرها و مناطق محروم، در بهبود وضعیت اقتصادی و شغلی ساکنان‌ آن اثرگذار است، اظهار کرد: وقتی نیروهای کار در یک کارخانه مشغول کار می‌شوند، ده‌ها شغل مستقیم و غیرمستقیم و پایدار در آن مجموعه ایجاد می‌شود که در وضعیت اقتصادی و شغلی افراد منطقه تأثیر می‌گذارد.
وی با اشاره به حمایت دولت و بانک‌ها از کارخانه‌های راکد و نیمه فعال گفت: برخی کارخانه‌ها به دلایل متعدد از جمله مشکلات اقتصادی، عدم تأمین مواد اولیه، نبود نقدینگی، وام‌های بانکی، اقساط سنگین و مالیات و عوارض قادر به ادامه فعالیت نبودند و تعطیل و راکد شدند اما دولت می‌تواند با شناسایی و آسیب‌شناسی مشکلات این واحدها در بحث بیمه و مالیات یا امهال وام‌های بانکی به کمک بیاید و مشکلات آنها را حل و فصل کند.
این فعال حوزه کار با بیان اینکه با فعال‌سازی مجدد کارخانه‌ها نیازی به واردات از خارج نداریم، تأکید کرد: بیشتر کارخانه‌هایی که تعطیل یا راکد شده‌اند، در حوزه لوازم خانگی و پوشاک بودند، درصورتی که اگر به چرخه فعالیت و تولید برگردند، وابستگی ما به واردات کمتر می‌شود و به همان میزان ارز کمتری از کشور خارج می‌شود. این مسأله تأثیر بسزایی در رونق تولید و کسب و کارهای داخل دارد و از خروج ارز از کشور در این شرایط جلوگیری می‌کند.
تأثیر بازگشت کارگران به کارخانه‌ها و احیای بنگاه‌ها
عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار از اقدام دولت در احیای کارخانه‌های راکد و بازگشت کارگران به کارخانه‌ها استقبال و حمایت کرد و گفت: انتظار داریم به‌جای احداث کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی جدید، کارخانه‌های راکد و نیمه تعطیل مورد حمایت قرار بگیرند و به چرخه فعالیت برگردند زیرا رونق بازار کار و اشتغال و تولید داخلی در گرو احیای کارخانه‌های تعطیل و بهبود وضع معیشت کارگران است.
آیت اسدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره احیای کارخانه‌های راکد و تأثیر آن بر تولید و اشتغال اظهار کرد: بیش از دو دهه است که خصوصی‌سازی در حال پیاده‌سازی است و شرکت‌هایی در این راستا واگذار شده‌اند اما به دلایل مختلف بحران‌هایی را برای جامعه کارگری و کار و تولید کشور ایجاد کرده‌اند، به نحوی که در سال‌های اخیر برای ساماندهی این موضوع و حل و فصل مشکلات کارگری اقدامات متعددی صورت گرفته است.
وی افزود: با توجه به آنکه راکد بودن بنگاه‌ها و تعطیلی کارخانه‌ها آسیب‌های اجتماعی بسیاری را به جامعه کارگری و کشور وارد می‌کند، از احیای مجدد کارخانه‌ها و بازگشت کارگران استقبال و حمایت می‌کنیم و انتظار داریم به‌جای احداث کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی جدید، بنگاه‌های راکد و نیمه تعطیل حمایت شوند و به چرخه فعالیت بازگرداند چراکه رونق بازار اشتغال و تولید داخلی در گرو احیای کارخانه‌های تعطیل شده و بهبود وضع معیشت کارگران است.
به گفته عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار در حال حاضر بسیاری از شهرک‌های صنعتی با ظرفیت پایین فعالیت می‌کنند، در حالی که می‌توان آنها را حمایت و احیا کرد یا تغییر کاربری داد و به شرکت‌های دیگر واگذار کرد.
اسدی از شهرک صنعتی البرز قزوین نام برد و گفت: در حال حاضر در این شهرک صنعتی همه چیز از آب و برق تا همه امکانات دیگر مهیاست و می‌توان از ظرفیت آن به نحو شایسته استفاده کرد. در قزوین شرکت‌هایی که نتوانستند احیا شوند، توسط یک شرکت خودروسازی خریداری و تا سه برابر قبل کارگر به خدمت گرفته و مشغول به کار شده‌اند.
وی در پایان تشکیل کارگروهی از دولت، کارفرمایان، کارگران، ‌ کارآفرینان و سرمایه‌گذاران را به منظور بازگرداندن بنگاه‌های راکد به چرخه تولید پیشنهاد کرد و گفت: اکنون که دولت حمایت از تولید داخلی را با جدیت در دستور کار قرار داده، فرصت مناسبی است که با همت و تلاش همه مسئولان و دست‌اندرکاران بخش خصوصی و دولتی و سرمایه‌گذاران و با بهره‌گیری از تجارب جامعه کارگری، کارخانه‌ها و بنگاه‌های راکد و تعطیل و نیمه فعال مجدداً احیا شوند و به عرصه تولید و فعالیت برگردند.

کد خبر: 54459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =