واکسینه‌کردن نوجوانان با اجرای برنامه‌های خودمراقبتی

خودمراقبتی شامل اعمالی اکتسابی، آگاهانه و هدفدار است که فرد برای سلامت خود، فرزندان و خانواده‌اش انجام می‌دهد تا در اثر آن از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی خود و اطرافیانش حفاظت کند و نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی خود و آنان را برآورده سازد.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، توجه کافی به سلامت در دوران نوجوانی، سرمایه گذاری برای آینده هر کشوری محسوب می شود. ارتقای سلامت نوجوانان در گرو توانمندسازی آنها در خودمراقبتی است.

نتایج مطالعه پژوهشی «تبیین خودمراقبتی در نوجوانان» نیز بر این مهم صحه گذاشت که آموزش و مراقبت از مهارت‌های مراقبت از خود موجب ارتقای عملکرد خودمراقبتی در نوجوانان می‌شود؛ چرا که اصل خودمراقبتی توانمندسازی آحاد جامعه است.

این تحقیق با بررسی فاکتورهای موثر در خودمراقبتی، ابعاد توانمندسازی را مورد بررسی قرار داد و بر این مهم تاکید و تمرکز داشته که توانمندسازی ابعاد مختلفی همچون آموزش، اطلاع‌رسانی و ایجاد شرایط لازم برای انجام اعمالی که به خودمراقبتی کمک کند، طلب می‌کند.

خودمدیریتی، مهارت‌های ارتباطی برای کسب اطلاعات، تشخیص نیازهای فردی، هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی، استفاده از شبکه‌های حمایتی و استفاده از تکنولوژی و ابزارها مهارت‌هایی هستند که باید به نوجوانان آموزش داده شود تا حول محورهای یادشده توانمندی لازم ایجاد شود.

نتایج این تحقیق بر ضرورت تدوین «نظام خودمراقبتی نوجوانان و جوانان» از سوی وزارت بهداشت با هدف توانمندسازی جامعه تاکید کرده است که بتوان با بهره‌گیری از سیستم‌های آموزشی از جمله آموزش و و پرورش، سازمان ورزش و جوانان وسازمان بهزیستی کشورهدف «یک عمر سلامت با خودمراقبتی» محقق شود.

سازمان بهزیستی و خودمراقبتی در برابر آسیب‌های اجتماعی

آرزو ذکایی‌فر، معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در گفت‌وگوبا آتیه‌آنلاین، خودمراقبتی و برنامه‌های آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی را نوعی واکسیناسیون در برابر آسیب‌های اجتماعی خواند و گفت: همواره در حوزه سلامت‌جسمی در جهت کاهش و کنترل بیماری‌ها و ارتقای سلامت جسم، نوجوانان به انجام ورزش و تغذیه و خواب توصیه می شوند، اما در حوزه سلامت روان اجتماعی کمتر کار شده است در حالی که به حوزه سلامت روان اجتماعی باید به همان نسبت تمرکز و توجه شود.

ذکایی‌فر پیشتر بااشاره به سابقه بیش از ۲۰ سال سازمان بهزیستی در حوزه آموزش مهارت‌های زندگی، افزود: این سازمان در چند سال‌ اخیر نیز تمرکز بر حوزه خودمراقبتی و در گروه سنی ۱۳ تا ۱۸ سال را قرار داده است.

وی با بیان اینکه حوزه خودمراقبتی شامل ابعاد جسمی و روانی و اجتماعی است، اظهار کرد: وقتی به کودک و نوجوان مهارت‌های مقابله‌ای، حل مساله، مدیریت هیجانات و خشم را آموزش دهیم از بسیاری از مسائل و آسیب‌های اجتماعی در مواقع بحرانی جلوگیری خواهدشد.

ذکایی‌فر با بیان اینکه برنامه مشارکت اجتماعی نوجوانان «مانا» هر ساله اجرا می‌شود، اظهارکرد: بالغ بر ۱۵۰۰ گروه نوجوان در سطح کشور وجود دارند که آموزش‌های لازم را در قالب این برنامه دریافت کردند.

ذکایی‌فر شکاف بین‌نسلی را یکی از علل بروز آسیب‌های اجتماعی در این گروه‌های سنی دانست و اضافه کرد: سازمان بهزیستی بر آن است که در قالب اجرای طرح مانا در جهت کاهش شکاف بین‌نسلی به نوجوانان و جوانان آموزش‌های لازم ارایه دهد.

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشوربااشاره به سابقه پنج ساله اجرای این طرح، افزود: این طرح زمینه‌ای برای شکل‌گیری گروه‌های نوجوانان و جوانان در محلات ایجاد می‌کند، تسهیل‌گر با حضور در جمع این گروه‌ها آموزش‌هایی در خصوص شیوه احصاء مسایل و دغدغه‌ها، ارایه راه‌حل، برنامه و پروژه به آنها ارایه می‌کند.

ذکایی‌فر در معرفی اهداف سازمان بهزیستی در خصوص اجرای این طرح گفت: افزایش حس اعتماد به نفس، استقلال طلبی و هویت‌بخشی و همچنین تسهیل فرایند جامعه پذیری جوانان و نوجوانان از عمده‌ترین اهداف این طرح است.

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشوراظهار کرد: تسهیل‌گر با حضور در جمع این گروه‌ها، آنها را نسبت به آسیب‌های دنیای مجازی آگاه می‌سازد و چگونگی مواجهه با این آسیب‌ها را به آنها آموزش می‌دهد.

وی گفت: سازمان آموزش‌ها را در محیط‌های مهم مانند مدارس و آموزشگاه‌ها و محلات و محیط‌های پرخطر ارایه می‌دهد اگرچه برنامه‌های اینچنینی نیازمند همکاری بین‌بخشی و بین دستگاهی با دستگاه‌هایی است که از ظرفیت کامل برخوردار باشند.

کد خبر: 54463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =