آیا درد معلولان با مستمری‌ماهانه درمان می‌شود

تقریبا یک هفته پس از تصویب لایحه دوفوریتی افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری در مجلس، رییس سازمان برنامه و بودجه توضیحاتی جدید در این باره ارایه داد و رقم دقیق افزایش حقوق‌ها را اعلام کرده است.  

به گزارش خبرنگار آتیه آنلاین، به گفته مسعود میرکاظمی، حقوق شاغلان یک میلیون تومان و حقوق بازنشستگان نیز ۹۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد، برای عائله‌مندی ۲۰۰ هزار تومان و برای هر فرزند ۱۰۰ هزار تومان به حقوق اضافه خواهدشد.
این در حالی است که در این راستا سیدمرتضی حسینی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ارقام بالای تورمی در کشور به ایسنا گفته بود که دولت این نگاه را دارد که بتواند به معیشت کارمندان کمک کند تا میزان حقوق آنها بالاتر رود، اما درصد رشد مستمری مددجویان در این لایحه از نظر ریالی رقم پایینی است به طوریکه به مستمری مددجویان یک نفره حدود ۴۲ هزار تومان اضافه می‌شود یا برای دهک‌های ۱، ۲ و ۳ این رقم ۶۰ هزار تومان خواهدبود.
حسینی اعلام کرده‌بود که سازمان بهزیستی باتوجه به مشکلات جدی مددجویان تحت پوشش، از مجلس درخواست کرده که به جای افزایش ۱۰ و ۱۵ درصدی مستمری مددجویان در بودجه صوب ۱۴۰۱، به طور کلی میزان درصد رشد با افزایش ۳۰ درصدی همراه باشد.
شیرین فلاح، مادر دختر ۲۶ ساله دارای معلولیت ذهنی و جسمی شدید در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین بیان کرد: زهرا در سن ۴ سالگی به دلیل مننژیت بعد از عمل جراحی ابتدا دچار معلولیت جسمی و به مرور ضایعه ذهنی شد.
فلاح در خصوص خدمات بهزیستی بیان کرد: نگهداری معلول جسمی و ذهنی در منزل بسیار سخت است با این وجود من به دخترم بسیار وابسته‌ام و با عشق تمام امورش را اداره می‌کنم اما وضعیت سخت معیشتی مدارا کردن با شرایط موجود معلول را بر ما سخت‌تر کرده است.
وی افزود: بهزیستی مستمری ناچیزی پرداخت می‌کند و از طرف دیگر هزینه‌های ما از همه نظر از جمله کار درمانی، گفتاردرمانی، خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی چند برابر شده است؛ پوشکی که قبلا ۳۰ هزار تومان خریداری می‌کردیم الان بسته‌ای بیش از ۲۳۰ هزار تومان شده است و ماهی ۵ بسته مصرف می‌شود. داروهای آرام‌بخش را هم آزاد از داروخانه می‌خریم.
وی ادامه داد: برای خانواده‌های دارای معلولیت ذهنی در منزل باید امکاناتی فراهم کنند که در موقعیت‌های خاص بتوانند فرزندشان را به آنجا بسپارند و یا پرستار به منزل اعزام شود.
فلاح افزود: قبلا پوشک بهداشتی، بن و یا ارزاقی به خانواده‌های دارای معلول می‌دادند اما الان از آن تسهیلات خبری نیست و پیگیری هم کردیم می‌گویند نداریم.
گرانی‌ها زندگی معلولان را غم‌انگیزتر کرده‌است
کامران عاروان مدیرعامل جامعه معلولین ایران و رییس انجمن معلولان جسمی حرکتی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با تاکید بر افزایش بعضا ۱۰ برابری قیمت برخی از تجهیزات کمک توانبخشی در سال‌های اخیر گفت: ویلچر ۳۰۰ هزار تومانی به بیش از ۳ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. قیمت کفش طبی و بریس مورد نیاز افراد دارای معلولیت ناشی از فلج از ۵۰۰ هزار تومان به بیش از ۳ تا ۴ میلیون تومان افزایش داشته است.
عاروان با ابراز نگرانی از تبعات اجرای طرح حذف ارز ترجیحی از تمام کالاها، تصریح کرد: اجرای این طرح به گران‌تر شدن اقلام اساسی و ضروری مردم منجر شود و در این میان جامعه معلولان که بعضا برخی از آنها تراژدی زندگی‌شان وابسته به مستمری ماهانه پرداختی بهزیستی است غم‌انگیزتر شد.
وی تصریح کرد: در شرایط کنونی که درآمد زیر ۱۵ میلیون تومان را زیر فقر تلقی می کنند معلولی که سال جاری با افزایش ۲۰ درصد، مستمری ماهانه‌اش به ۴۰۰ هزار تومان رسیده است مگر می‌شود زندگی بی‌دغدغه‌ای داشته‌باشد.
به گزارش آتیه‌آنلاین، اگرچه هنوز خبر دقیق و روشنی از منابع بودجه‌ای افزایش حقوق‌ها به بیرون درز نکرده است اما برخی از کارشناسان نسبت به احتمال بار تورمی چاپ پول برای تامین این منابع اظهار نگرانی می‌کنند از سوی دیگر و با همه این اوصاف نمی‌توان تراژدی وضعیت مشقت‌بار و غم‌انگیز زندگی معلولان‌که برآمده از نابرابری فرصت‌ها در کسب شغل و درآمد است را نادیده انگاشت.
کد خبر: 54497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =