نیروی کار روستایی فعال‌تر از شهرنشینان

نتایج یک گزارش حوزه بازار کسب و کار در سه‌ماهه دوم سال جاری نشان از فعالیت بیشتر نیروی کار روستایی نسبت به شهرنشینان دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، تازه‌ترین داده‌های مربوط به شاخص‌های عمده بازار کار حاکی از ثبت نرخ مشارکت اقتصادی بالا در روستاها دارد که فعالیت بیشتر افراد در سن کار روستایی در مقایسه با نیروی کار شهری دارد.

بر این اساس سهم ۴۰.۴ درصدی برای نیروی کار شهری در فصل تابستان سال ۱۴۰۱ به ثبت رسیده که در مقایسه با سال گذشته تغییر خاصی نداشته است.

همچنین با استناد به گزارش مرکز آمار ایران در خصوص شاخص مشارکت اقتصادی در شهر و روستا نرخ ۴۳.۱ درصدی در خصوص شاغلان و افراد در سن کار در روستاها در سه‌ماهه دوم سال ۱۴۰۱ ثبت شده که البته با توجه به کاهش ۰.۴ درصدی نسبت به سال قبل روند نزولی داشته است.

گفتنی است که نرخ مشارکت اقتصادی در بین روستانشینان در فصل تابستان سال ۱۴۰۰ در حدود ۴۳.۵ درصد اعلام شده است.

تازه‌ترین داده‌های آماری حوزه بازار کار نشان وجود بیش از ۴۹ میلیون و ۲۱۱هزارنفر افراد ۱۵ ساله و بیشتر شهری و بیش از ۱۴ میلیون و ۴۹۱ هزارنفر نیروی در سن کار روستایی در تابستان سال جاری دارد.

در این ارتباط همچنین رشد حدود ۸۰۰هزارنفری برای شهرنشینان و کاهش بیش از ۷۱هزارنفری برای نیروی کار ساکن در روستاها در مقایسه مدت مشابه فصول تابستان در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

گفتنی است که جمعیت حدود ۲۰ میلیون نفری مشارکت اقتصادی برای شهرنشینیان و بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰هزارنفری برای ساکنان روستاها عنوان شده است.

نگاهی به تعاریف استاندارد مشارکت اقتصادی

در تعریف رسمی نرخ مشارکت اقتصادی به عنوان یکی از مولفه‌های اثرگذار در شرایط اقتصاد، تولید و اشتغال آمده است که این داده اقتصادی به عنوان یکی از شاخص‌های عمده بازار کار نشان از میزان فعالیت و اشتغال جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر جامعه و مشارکت آنها در امور تولید، خدمات و در مجموع فعالیت‌های اقتصادی بوده و به طور معمول دولت‌ها از این نرخ موجود در بازار کار در راستای سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی حوزه بازار کار و اشتغال استفاده می‌کنند.

با توجه به اینکه نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت)، عبارت است از نسبت جمعیت فعال (شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار، نرخ این شاخص به متغیرهایی مانند جمعیت فعال و جمعیت در سن کار وابسته است.

به عبارت دیگر نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت)، عبارت است از نسبت جمعیت فعال(شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار.

مشارکت اقتصادی ۲۶ میلیون نفر در کشور

داده‌های آماری شاخص‌های عمده نیروی کار در سه‌ماهه دوم سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که بیش از ۲۶ میلیون و ۱۱۲هزارنفر در سطح کشور در بخش‌های مختلف صنعتی، خدمات و کشاورزی در بازه سنی ۱۵ ساله و بیشتر در قالب جمعیت فعال در بخش‌های مختلف اشتغال و تولید حضور داشته و شامل مشارکت اقتصادی فعال بوده‌اند.

جمعیت شاغل مشمول نرخ مشارکت اقتصادی در کشور در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته کاهش بیش از ۲۱۱ هزارنفری داشته و عددی بالغ بر ۲۵ میلیون و ۹۰۱ هزار نفر را شامل شده است.

آمارهای جمعیتی حاکی از این است که در سه‌ماهه دوم سال جاری بیش از ۲۱ میلیون و ۷۵۷ هزار نفر از جامعه و بیش از ۴ میلیون و ۳۵۴ هزارنفر از جمعیت زنان نیز در قالب افراد فعال جامعه و مشمول نرخ مشارکت اقتصادی دسته‌بندی شده‌اند.

شرایط ارتقاء مشارکت اقتصادی در روستا

سهم بالای مشارکت اقتصادی افراد ۱۵ ساله و بیشتر افراد ساکن در روستاها در بین شاغلان بالقوه کشور نشان از ظرفیت بالای اشتغال موجود در حوزه روستایی داشته و بر این اساس سیاست‌گذاران حوزه اشتغال برای حل چالش‌های این حوزه می‌توانند از این بستر استفاده کرده و از این طریق نیروی کار از فرصت‌های اشتغال نهایت بهره‌مندی را داشته باشد.

ارائه تسهیلات ارزان اشتغال، تصویب و اصلاح قوانین مرتبط حمایتی از اشتغال نیروی کار روستایی، هدف‌گذاری جهت بهره‌مندی از ظرفیت‌های گسترده اشتغال در روستا و همچنین توجه به تناسب و تعادل عرضه و تقاضای نیروی کار در این مناطق و البته جذب سرمایه برای توسعه روستاها می‌تواند زمینه حفظ و گسترش اشتغال روستاییان و مشارکت اقتصادی بیشتر آنها را موجب شود.

کد خبر: 54503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =