زنان سرپرست خانه‌دار نگران امرار معاش

فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی یکی از راه‌های کسب معاش زنان خانه‌دار در سال‌های اخیر شده است. عمده زنان خانه‌داری که در فضای مذکور به فعالیت می‌پردازند از طریق آموزش مبتنی بر تجربیات زندگی روزمره و تبلیغ و فروش محصولات دست‌ساز امرار معاش می‌کردند. بر این اساس با بروز اختلال در اینترنت، این گروه در زمره آسیب‌پذیرترین گروه‌های اجتماعی به شمار می‌آیند.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، اینکه تا چه اندازه در قوانین و برنامه‌های ‌کشور به موضوع زنان توجه شده همواره چالش برانگیز بوده و هست. به نظر می‌رسد عملا دولت‌ها نتوانسته‌اند در بسیاری از حوزه‌های زنان اقدام چشمگیری انجام دهند که امروز شاهد حضور پررنگ‌تر زنان در اعتراضات هستیم.
این روزها در کشور به دنبال شکل‌گیری اعتراضات با محدودیت‌های اینترنتی و فیلترینگ بی‌توجه به منافع شماری از صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین ادامه دارد. در این میان زنان سرپرست خانواری که به واسطه فضای مجازی ارتزاق می‌کنند از تبعات فیلترنیگ در امان نمانده‌اند و شاید یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌هایی هستند که فعالیت و زندگی آنها را به طور کامل تحت‌الشعاع قرار داده است.
قطعی‌اینترنت و نگرانی ناشی‌از تامین ضروریات زندگی
زهرا محمدی یکی از دارندگان کسب و کار اینترنتی در این باره به آتیه‌آنلاین گفت: همیشه با تصویب قانونی سعی می کنند که محدودیت اینترنتی ایجاد کنند و مختل کردن اینترنت در حوادث و موقعیت‌های مختلف در کشور نیز عادی شده است.
محمدی ادامه داد: ممکن است بعضا افرادی از این فضا به درستی استفاده نکنند اما من برای امرار معاش آبرومندانه به کسب درآمد از این طریق روی آورده‌ام.
این زن سرپرست خانوار افزود: من با ایجاد صفحه‌ای در یکی از شبکه‌های مجازی گل‌های زینتی و دست ساز می‌فروشم و در کنار آن بذر گل و سبزیجات را به قیمت پایین‌تر از بازار در کنار دست‌سازه‌ها می‌فروشم. با اعمال محدودیت‌های اینترنتی و مسدودی شبکه‌های اجتماعی، درآمدی کسب نکرده‌ام، در صورت ادامه محدودیت‌ها، نه تنها برای تهیه اقلام اساسی زندگی خود و سه دخترم دچار مشکل جدی می‌شوم بلکه به جهت عدم پرداخت اجاره‌خانه می‌ترسم آواره این شهر شوم.
خسارات محدودیت اینترنتی به زنان دارای مشاغل آنلاین
یکی دیگر از فروشندگان اینترنتی پوشاک به آتیه‌آنلاین گفت: مدتی کرونا بازار همه را کساد کرد و امروز معیشت و زندگی صاحبان کسب و کار در فضای مجازی با اعمال فیلترنیگ با مشکلات جدی مواجه شده است.
نرگس‌عارفی افزود: در مدت شیوع کرونا مردم کاسبی درست و حسابی نداشتند و حمایت چندانی نیز نشدند. از همان دوران بسیاری از افراد به سمت کسب و کارهای اینترنتی روی آوردند.
عارفی بیان کرد: کاش مسئولان بپذیرند که تبعات تحریم‌ها، کرونا و گرانی‌های روزافزون به کاهش رضایت و اعتماد مردم دامن زده است و مسدودیت اینترنت نه تنها تاثیر چندانی در حل مشکلات و چالش‌های اصلی کشور ندارد بلکه به صاحبان کسب و کارهای اینترنتی خسارات زیادی نیز وارد کرده و خواهدکرد.
این زن سرپرست خانوار تصریح کرد: برخی از افراد از جمله خودم ناگریز در سال‌های اخیر به کسب درآمد از فضای مجازی روی آوردم. متاسفانه امروز با محدودیت اینترنت و مسدودی شبکه‌های اجتماعی دغدغه‌هایم بیشتر و با مشکلات بی‌شمار معیشتی و... مواجه شده‌ام. بهتر است حل مشکلات بر سر راه زندگی مردم و به ویژه زنان در اولویت قرارگیرد.
کد خبر: 54513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =