تعلیق در پاسخ به مطالبه «مناسب‌سازی و اشتغال» معلولان

رئیس قوه قضاییه در دیدار با منتخبین علمی، فرهنگی و ورزشی نابینا و ناشنوا سراسر کشور اخیرا اعلام کرد که دستورالعمل «قانون جامع حمایت از حقوق معلولان» در قوه قضاییه در دست تدوین و نهایی شدن است.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت که در تاریخ ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۳ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و پس از تائید شورای نگهبان، برای اجرا به دولت وقت ابلاغ شد و دولتمردان نیز موظف به اجرای آن هستند اما هنوز اندر خم یک کوچه است.
رفت‌وآمد امن و آسان یکی از حقوق معلولان است که باید انجام می‌شده اما به‌درستی نشده است. باید محل عبور و مرور معلولان در سطح شهر و ادارات همسان‌سازی شود. رفتن به اماکن گردشگری برای آن‌ها ممکن باشد. افراد دارای معلولیت همواره و به ویژه در مناسبت‌های خاص اجرای کامل این قانون را مطالبه می کنند. چرا که آن‌ها ناگزیر هستند برای انجام فعالیت‌های اجتماعی، از محل زندگی‌شان خارج شوند. ورود و رفت و آمد آنها در فضاهای عمومی مانند بیمارستان‌ها، بانک ها، مراکز فرهنگی مانند؛ سینما، آموزشگاه‌ها باید امن و آسان باشد.
قائم مقام انجمن نابینایان ایران همواره اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را مطالبه جدی دانسته و اخیرا نیز در آیین روز جهانی عصای سفید گفت: از رییس محترم جمهور می‌خواهیم که از مجلس شورای اسلامی بخواهند که اجرای کامل این قانون را در دستور کار قرار دهند.
مناسب‌سازی ناقص و تعلیقی
به جهت اهمیت زیاد مساله مناسب سازی هیات وزیران ۱۷ آذرماه ۱۳۹۸ آیین نامه اجرایی ماده ۳ حمایت از حقوق معلولان را تصویب و دستگاه‌های اجرایی را مکلف به مناسب‌سازی معابر و فضاهای شهری برای دسترسی معلولان کرد.
براین اساس همه دستگاه‌های اجرایی از تاریخ موردنظر تا سه سال آینده باید برای دسترسی‌پذیری معلولان به خدمات، ساختمان‌های خود را مناسب‌سازی کنند و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها درارتباط با مناسب‌سازی و دسترس پذیری محیط، معابر، اماکن و وسایل حمل و نقل عمومی و مبلمان شهری اقداماتی مانند هم سطح سازی معابر، نصب خط هدایت نابینایان در پیاده‌روها، تامین محل ویژه توقف خودروی افراد دارای معلولیت، نصب چراغ‌های راهنمای مجهز به علایم صوتی ویژه افراد نابینا و کم بینا در تقاطع و مناسب سازی پایانه ها، ایستگاه‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی را انجام می دادند و اعطای پایان کار ساختمان ها و اماکن عمومی از جمله مجتمع های مسکونی، تجاری، اداری، درمانی و آموزشی مشروط به رعایت ضوابط مناسب سازی و دسترسی پذیری معلولان شد.
همچنین بر اساس این آیین‌نامه به منظور اجرای تصمیم‌های ستاد در سطح استان و شهرستان، بر تشکیل ستادهای هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی و شهرستانی تاکید شده‌است که در استان بوشهر دبیرخانه هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی با ریاست استاندار در سطح استانی و فرمانداران در سطح شهرستان‌ها تشکیل شده‌است.
تقابل شیب‌های تند در سطح شهر با اصل مناسب‌سازی
اخیرا منصور شادکام، قائم مقام انجمن نابینایان در آیین روز جهانی عصای سفید گفت: جناب شهردار! لازم است که از نزدیک با چالش‌های نابینایان در خصوص وضعیت مناسب‌سازی شهر تهران آشنا شوید. رمپ‌هایی که باید با شیب سه درصد باشند بعضا با ۹۰ درجه شیب در سطح شهر بنا شده‌اند.
وی تصریح کرد: همایش کوهپیمایی توچال که رفته بودیم رمپی دیدم که نیسان پاترول با دنده سنگین نمی‌توانست از آن عبور کند. اگر بودجه نیست برای شیب صد در صد هم نباید وجود داشته باشد چطور برای شیب سه درصد بودجه‌ای در خزانه موجود نیست.
شادکام باتصریح براینکه گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه، نابینایان هستند، اضافه کرد: ما در مترو، اتوبوس‌ها و حمل و نقل شهری، خیابان‌ها و پل‌های هوایی به خاطر شرایط بد مناسب سازی مجروح و کشته دادیم و متاسفانه مسئولان بعد آه و افسوس و عرض تسلیتی دوباره مناسب‌سازی را فراموش می کنند.
اشتغال معلولان خواسته‌ای دیرینه اما بی‌پاسخ
بر اساس تبصره‌ یک ماده (۱۵) قانون حمایت از حقوق معلولان، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات دولتی، شرکت‌ها و نهادهای ‌عمومی ‌و انقلابی مکلفند سه درصد از مجوزهای استخدامی ‌خود به جز موارد ذکر شده در بندهای (ت) و (ث) ماده (۱۱) این قانون را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهند.
شادکام در آیین روز جهانی عصای سفید گفت: یکی از دغدغه‌های مهم افراد نابنیا اشتغال است و اگر زمینه استیفای این حق فراهم نشود جامعه هدف در تامین معیشت خود و اداره زندگی با مشکلات متعدد و جدی‌تری مواجه می‌شوند.
همچنین، کامران عاروان رییس هیات مدیره شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد معلولان جسمی حرکتی نیز پیشتر در گفت و گو با ما با اشاره به آمار غیررسمی ۴۰ درصدی معلولان بیکار در کشور گفت: علت این حجم از بیکاری در جمعیت معلولان ناشی از نگاه جامعه، بخش دولتی و خصوصی است که بسیاری مواقع فرد معلول توانمند، ایده پرداز و خلاق به جهت برخی نگاه ها از استخدام در مراکز دولتی و بخش خصوصی محروم می ماند.
عاروان تاکیدکرد: اشتغال پایدار و نه کاذب باید در اولویت برنامه‌ریزی قرار گیرد. بسیاری از افراد دارای معلولیت به مشاغل کاذب (دستفروشی) روی می‌آورند، این افراد جز معلولینی هستند که شغل پایدار ندارند و شاید به همین دلیل نمی‌توان به آمار قابل استنادی از اشتغال و بیکاری معلولان دست پیدا کرد.
وی پرداخت مستمری به معلولان و خانواده‌های آنها را بعضا در شکل‌گیری رفتارهای غلط در حوزه اشتغال معلولان موثر دانست و افزود: برخی در مواجهه با فرد معلول او را از تلاش برای مولدبودن، اشتغال‌زایی و حتی کارکردن بازمی‌دارند که با این شرایط جسمانی نیازی به کارکردن نیست و به نوعی فرد معلول و خانواده‌های آنان به دریافت مستمری تشویق می‌شوند، اما مگر می‌شود با مستمری اندک امور روزمره زندگی را با تورم و گرانی‌های پیش‌رو مدیریت کرد.
به گزارش آتیه‌آنلاین، سخنان تاکیدی رییس قوه قضاییه در دیدار با منتخبین علمی، فرهنگی و ورزشی نابینا و ناشنوا سراسر کشور تامل برانگیز است اما باید به انتظار نشست که ثمره تاکید ایشان در خصوص تدوین دستورالعمل «قانون جامع حمایت از حقوق معلولان»، سرانجام به اجرای کامل این قانون ختم خواهد شد یا خیر.
کد خبر: 54548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =