نرخ بیکاری در کدام استانها بیشتر است

با توجه به کاهش نرخ بیکاری در مدت یک‌ساله گذشته منتهی به سه‌ماهه دوم سال ۱۴۰۱، شاخص نرخ بیکاری در استانهای کشور با توجه به مولفه‌های اثرگذار در حوزه‌های اقتصاد، اشتغال و تولید در طول یک‌سال اخیر در نوسان بوده و در برخی استانها کاهش و در بعضی دیگر روند افزایشی در این بخش به ثبت رسیده است.

به گزارش آتیه آنلاین، شاخص نرخ بیکاری در فصل تابستان سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه در سال‌جاری کاهش ۰.۷ درصدی داشته و از ۹.۶ درصد در سه‌ماهه دوم سال قبل به ۸.۹ در سه‌ماهه دوم سال ۱۴۰۱ رسیده و روند کاهشی قابل توجهی را به ثبت رسانده است.

سیاست‌های منطبق بر ظرفیت‌ها و استانداردهای حوزه اشتغال و تولید و هدف‌گذاری در راستای اجرای طرح‌های اشتغال‌زا و البته سیاست جذب سرمایه‌گذاری در حوزه اشتغال از جمله برنامه‌های بلندمدت اثرگذار در ایجاد و گسترش فرصت‌های شغلی و به تبع آن، کاهش نرخ بیکاری است.

کاهش چشمگیر میانگین شاخص نرخ بیکاری کشور نیز ناشی از مولفه‌های نقش‌آفرین اقتصادی موثر در بسترهای تولید و اشتغال کشور و بهره‌مندی از توان نیروی کار موجود در این حوزه است.

براساس جدیدترین خروجی گزارش شاخص‌های عمده نیروی کار، همچنین نرخ بیکاری تعداد ۱۰ استان در تابستان سال‌جاری بیشتر از میانگین این نرخ در سطح کشور بوده و تعداد ۲۱ استان نیز در مدت سه‌ماهه دوم سال ۱۴۰۱ نرخ بیکاری کمتر از میانگین کشوری را تجربه کرده‌اند.

نرخ بیکاری ثبت شده اکثریت استانها کمتر از میانگین خروج این شاخص در سطح کشور نشان از اثرگذاری سیاست‌های حوزه اشتغال در مدت تصدی دولت سیزدهم بوده و با ادامه این روند احتمالاً در سال‌های آتی نرخ بیکاری ثبت شده استانهای بیشتری از میانگین کشوری کمتر خواهد بود.

هرمزگان و زنجان بیشترین و کمترین نرخ بیکاری را دارند

بر همین اساس بیشترین نرخ بیکاری کشور در استان هرمزگان با ۲۲.۶ درصد و کمترین نرخ شاخص مذکور در استان زنجان با ۵.۵ درصد به ثبت رسیده است.

این در حالی است که به ترتیب نرخ بیکاری استان‌های هرمزگان و زنجان به عنوان مناطق دارای بیشترین و کمترین نرخ بیکاری ثبت شده در تابستان ۱۴۰۱ در تابستان سال قبل ۱۸.۲ و ۶.۵ عنوان شده که رشد بیکاری هرمزگان و کاهش بیکاری زنجان را نشان می‌دهد.

روند افزایشی شاخص مذکور در استان هرمزگان در طول یک‌سال اخیر احتمالاً حاکی از ادامه روند نامناسب سیاست‌های اشتغال و عدم تطابق آن با ظرفیت‌های مختلف در استان داشته و همچنین سیر کاهشی نرخ بیکاری در زنجان و همراهی آن با روند نزولی این شاخص در کشور نیز نشان از بسترهای اشتغال و تولید متناسب با زمینه‌های رشد فرصت‌های شغلی در این منطقه از کشور دارد.

عملکرد دولت در حوزه اشتغال در کدام استانها بهتر است

گفتنی است که بیشترین شاخص نرخ بیکاری در مدت سه‌ماهه دوم سال ۱۴۰۱ در استانهای هرمزگان، خوزستان و کرمانشاه به ترتیب ۲۲.۶، ۱۵.۶ و ۱۳.۶ درصد و کمترین نرخ ثبت شده این شاخص در همین مدت در استانهای زنجان، سمنان و مرکزی به ترتیب با ۵.۵، ۶.۳ و ۶.۴ درصد به ثبت رسیده است.

همچنین تازه‌ترین داده‌های مرتبط با شاخص‌های عمده بازارکار حاکی از این است که نرخ بیکاری ثبت شده در ۲۱ استان در مدت‌های مشابه تابستان سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ روند کاهشی داشته و این نرخ در ۹ استان روند افزایشی ثبت کرده است.

تناسب نرخ بیکاری عنوان شده در بیشتر استانهای کشور با هدف‌گذاریهای حوزه اشتغال نشان از حرکت در راستای توسعه متوازن و اجرای برنامه‌ها و پیگیری سیاست‌گذاریهای حوزه اشتغال در سطح کشور دارد.

جزییات شاخص‌های عمده بازارکار

براساس نتایج این گزارش حوزه بازار کار، درحدود ۶۴ میلیون نفر در قالب جمعیت در سن کار، بیش از ۲۶ میلیون نفر به عنوان جمعیت فعال در قالب مشارکت کنندگان اقتصادی، بیشتر از ۳۷ میلیون و ۵۹۰ هزارنفر در حوزه جمعیت غیرفعال، حدود ۲۴ میلیون نفر به عنوان شاغل و همچنین بیش از ۲ میلیون و ۳۳۳هزارنفر نیز از جمعیت در سن کار کشور در چارچوب بیکاران کشور تقسیم‌بندی می‌شوند.

نرخ بیکاری در کدام استانها بیشتر است

کد خبر: 54572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =