افزایش شاغلان زن در بخش صنعت به یک میلیون نفر

۲۰ میلیون نفر در بخش های صنعتی و خدماتی کشور مشغول فعالیت هستند که در این میان نیمی از بازار کار ایران را بخش خدمات به خود اختصاص داده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، براساس داده های مرکز آمار ایران، کل تعداد شاغلان بخش خدمات در تابستان امسال ۱۱ میلیون و ۹۷۶ هزار برآورد شده که نسبت به سال گذشته ۵۴۶ هزار نفر افرایش داشته است. به عبارتی سهم بخش خدمات از تعداد شاغلین کل کشور در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته ۱.۶ درصد افزایش یافته است.

بر این اساس سهم بخش خدمات از تعداد شاغلان کل کشور در تابستان سال جاری ۵۰.۴ درصد بوده، این در حالی است که این سهم در فصل مشابه سال گذشته ۴۸.۸ درصد به ثبت رسیده است. بخش خدمات بزرگ ترین بخش اقتصاد ایران از نظر حجم اقتصادی محسوب می شود و با توجه به اینکه بیش از نیمی از ارزش افزوده اقتصاد کشور در این بخش تحقق می یابد، طبیعی است که سهم خدمات از بازار کار به ۵۰ درصد برسد. رشد بخش صنعت نیز در اقتصاد در حال افزایش است و این را می توان از داده های مرکز آمار به خوبی مشاهده کرد؛ وقتی که تعداد شاغلان این بخش در سال گذشته بیش از ۲ درصد با رشد مواجه شد و از رشدی معادل ۶ درصدی در تولید ناخالص داخلی برخوردار شده بود حالا در تابستان سال ۱۴۰۱ تعداد شاغلان آن نیز با افزایش مواجه شده است. در تابستان امسال، سهم بخش صنعت در اقتصاد کشور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۳۳.۸ درصد از سوی مرکز آمار اعلام شده که بدون تغییر بوده، اما برشاغلان این بخش ۱۲۱ هزار و ۹۱۳ نفر افزوده شده است. تعداد شاغلان صنعتی در ایران به ۸ میلیون و ۲۹ هزار و ۳۱۳ نفر رسیده است. به نظر می رسد تغییر در رویکرد دولت سیزدهم نسبت به موضوع اشتغال پایدار و احیای پیشران های اقتصادی با تکیه بر صنایع کوچک و متوسط باعث شده در یک سال اخیر منتهی به شهریور ماه سال ۱۴۰۱، سهم بخش صنعت نه تنها با کاهش روبه رو نشود بلکه بر تعداد شاغلان آن افزوده شود. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، علت عدم افزایش قابل توجه شاغلان در بخش صنعت را باید به دلیل رشد بخش نفت و گاز دانست. به عبارت دیگر با توجه به اینکه بخش نفت و گاز رشدی معادل ۹.۷ درصد را داشته، بخش قابل توجهی از رشد ۶ درصدی بخش صنعت متاثر این بخش بوده و به دلیل آنکه این بخش مبتنی بر خام فروشی است، نمی تواند افزایش اشتغال قابل توجهی داشته باشد.

گرچه در یک سال اخیر دولت سیزدهم توجه ویژه ای را به توسعه روستایی داشته است، اما همچنان خشکسالی، کشاورزان را متضرر کرده است، خشکسالی که حالا کشاورزان برای سومین سال پیاپی میزبان آن هستند. تعداد شاغلان بخش کشاورزی در تابستان سال گذشته ۴۰۶ هزار نفر بوده که اکنون این تعداد در تابستان سال جاری به ۳۷۶ هزار نفر رسیده است و سهم بخش کشاورزی از ۱۷.۴ درصد در تابستان سال گذشته به ۱۵.۸ درصد در تابستان ۱۴۰۱ رسیده است. بنظر می رسد که سهم از دست رفته بخش کشاورزی را خدمات به خود اختصاص داده است.

افزایش سهم زنان در بازار کار

نرخ مشارکت اقتصادی زنان نیز در این مدت اشاره شده، از ۱۳,۵ درصد به ۱۳,۷ درصد افزایش یافته است. به بیان دیگر، با وجود اینکه نرخ مشارکت زنان افزایش یافته و نسبت بیشتری از زنان وارد سن کار شده اند، اما نه تنها این زنان تازه وارد شده به جمعیت بیکار افزوده نشده اند بلکه نرخ بیکاری کاهش نیز یافته است. این امر نشان می دهد وضعیت اشتغال بانوان در ایران بهبود یافته است. نرخ بیکاری زنان در تابستان سال ۱۴۰۱ نسبت به همین مدت مشابه در سال ۱۴۰۰، پنج دهم درصد با کاهش مواجه شده است. این نرخ در تابستان سال گذشته، ۱۷,۷ درصد بوده که در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۱ به ۱۷,۲ درصد رسیده است. از تابستان سال ۱۴۰۰ تا تابستان سال ۱۴۰۱، بر زنانی که حضور موثر درفرایند بخش کار داشتند به میزان ۱۱۱ هزار و ۹ نفر افزوده شده که تعداد آنها از ۴ میلیون و ۲۴۳ هزار و ۳۲۸ نفر به ۴ میلیون و ۳۵۴ هزار و ۳۳۷ نفر افزایش یافته است. درهمین بازه زمانی نرخ اشتغال زنان نیز ۱۱۳ هزار و ۹۱۲ نفر افزایش یافته است. این میزان نرخ اشتغال خالص زنان در این مدت است. بر این اساس تعداد شاغلان زن از ۳ میلیون و ۴۹۲ هزار و ۸۹ نفر به ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار و یک نفر افزایش یافته است. نکته قابل تامل در گزارش مرکز آمار این است، تعداد زنان در یک سال اخیر منتهی به تابستان امسال به صورت چشمگیری در بخش صنعت افزایش یافته است. در این مدت ۹۷ هزار و ۷۲ نفر بر تعداد زنان شاغل در صنعت افزوده شده و تعداد آنها به ۹۳۲ هزار و ۷۹۸ نفر رسیده است.

زنان در بخش صنعت در یک سال اخیر منتهی به تابستان سال ۱۴۰۱، رشد ۲ درصدی داشته اند و این نشان می دهد سهم آنها علاوه بر بخش خدمات در بخش صنعت هم با افزایش مواجه شده است؛ نشان به آن نشان که در همین مدت نرخ مشارکت اققتصادی آنها با افزایش مواجه شده و در این بازه زمانی به ۱۳.۷ درصد رسیده است. سهم زنان در بخش صنعت در تابستان سال ۱۴۰۱ نسبت به تابستان سال ۱۴۰۰، ۲ درصد افزایش یافته و بر تعداد شاغلان این بخش نیز افزوده شده است، به طوری که حالا ۹۳۲ هزار و ۷۹۸ نفر در بخش صنعت شاغل هستند.

تعداد مردان شاغل در بخش صنعت نیز با افزایش ۲۴ هزار ۷۴۱ نفر به ۷ میلیون و ۹۶ هزار و ۵۱۵ نفر رسیده است. کل جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر که در سن کار قرار دارند در تابستان سال جاری ۶۳ میلیون و ۷۰۲ هزار نفر برآورد شده که از این تعداد ۲۳ میلیون و ۷۷۸ هزار نفر دارای شغل بوده اند. بر همین اساس نسبت اشتغال در اقتصاد ایران ۳۷.۳ درصد بوده است. بررسی ها نشان می دهد نسبت اشتغال در کشور در تابستان سال جاری نسبت به تابستان سال گذشته افزایش داشته است. همچنین نرخ بیکاری در اقتصاد کشور از ۹.۶ درصد در تابستان سال گذشته به ۸.۹ درصد در تابستان امسال رسیده است.

کد خبر: 54700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =