پیشگیری از حوادث کار نیاز به فرهنگ‌سازی دارد

رئیس اداره ارتباطات معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تامین‌اجتماعی بیشترین علت بروز حوادث به ویژه حوادث ناشی از کار را مربوط به عدم توجه به مسائل ایمنی دانست که این موضوع ریشه در مسائل فرهنگی داشته و از این‌رو برای کاهش حوادث، توجه به نکات ایمنی و حفاظتی در برابر خطرات را راهگشا عنوان کرد.

به گزارش آتیه آنلاین غلامحسین عابدی روشی در وبینار آموزشی حوادث ناشی از کار که با حضور روسا و دبیران کل خانه‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور و با مشارکت کارشناسان متخصص تامین‌اجتماعی در ساختمان خانه صمت، برگزار شد، افزود: در قانون آمده است برای درک بهتر ایمنی، بهتر است خطر را درک کنیم و خطر در شرایطی رخ می‌دهد که آسیب‌های جانی، مالی، زیست‌محیطی یا ترکیبی از این‌ها اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه ایمنی هیچ‌جا مطلق نیست، اظهار کرد: حوادث همواره وجود دارد؛ اما برای کاهش این حوادث به طور حتم توجه کردن به نکات ایمنی و حفاظتی دربرابر خطرات می‌تواند راهگشا باشد و این مسئله نیاز به تجهیز کردن و آموزش دیدن دارد.

رئیس اداره ارتباطات معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تامین‌اجتماعی فرهنگ پیشگیری از حوادث را در جامعه کم‌رنگ دانست و گفت: اما قوانین کار به مباحث حوادث توجه کرده است و بر اساس ماده ۸۵ دستورالعمل‌هایی در شورای حفاظت فنی و ایمنی و نیز وزارت بهداشت درخصوص بیماری‌های حرفه‌ای و بهداشت محیط کار تدوین شده است. چنان‌چه این دستورالعمل‌ها با همراهی شرکای اجتماعی بتواند تکمیل‌تر اجرا شود، منجر به کاهش حوادث می‌شود.

عابدی روشی مسئولیت حفظ ایمنی در محیط‌های کار را برعهده کارفرما عنوان کرد و افزود: اگر حادثه‌ای در یک کارگاه رخ دهد، مسئولیت کیفیری آن با کارفرما است.

وی تصریح کرد: امروزه ایمنی یک رفتار راهبردی است و با توجه به فناوری‌هایی که وجود دارد، می‌توان ریشه‌ حوادث را به طور علمی واشکافی کرد و میزان حوادث را کاهش چشمگیر داد یا از شدت آن کم کرد.

او با اشاره به پیامدهای حوادث ناشی از کار برای کارگران که می‌تواند منجر به ازکارافتادگی یا فوت شود، عنوان کرد: به دنبال این مسائل آسیب‌های اجتماعی گوناگونی در جامعه رخ می‌دهد و از این‌رو لازم است نگاه راهبردی به مقوله ایمنی بین کارگران، کارفرمایان و نیز دولت تقویت شود و این منافع مشترک و دغدغه مشترک بین آن‌ها ساماندهی شود تا به منافع سه ‌جانبه دست یابیم.

رئیس اداره ارتباطات معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تامین‌اجتماعی ادامه داد: همچنین برای رسیدن به توسعه پایدار، اصول حکمرانی خوب به ما حکم می‌کند که به هم کمک کنیم و شفافیت را در ارکان مسئولیت خویش قرار داده و به ویژه در حوزه فرهنگ کار، برنامه‌ریزی‌های مناسبی داشته باشیم تا ان‌شاءالله شاهد بروز حوادث ناشی از کار به ویژه حوادث قابل پیشگیری نباشیم.  

کد خبر: 5471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =