تدبیر دولت برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در برنامه‌هفتم توسعه

زنان سرپرست خانوار با مسائل و مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند. با توجه به وضعیت فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران، عمدتاً مردان سرپرستی خانوار را بر عهده داشته‌اند و این موضوع انتظارات اجتماعی از زنان سرپرست خانوار را متفاوت می‌کند.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، وضعیت دشوار زنان سرپرست خانوار مساله توانمندسازی این زنان را مطرح می‌سازد. در واقع، وفاق عمومی‌ای که بر سر مساله آسیب‌پذیر دانستن زنان سرپرست خانوار وجود دارد، موجب شده که بسیاری از دستگاه‌ها و سازمان‌های محلی، ملی و بین‌المللی خود را موظف به حل مسائل این زنان و خانواده‌های آنها بدانند و در جهت توانمندسازی و حمایت از آنان گام بردارند.
معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده امروز - دهم‌آبان ماه- در گفت وگو با ایرنا از پیگیری بهبود وضعیت زنان سرپرست خانوار به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم یاد کرده که در راستای اجرایی‌شدن آن، اعتباراتی در اختیار استان‌های مختلف قرار داده است.
انسیه خزعلی تاکیدکرده که موضوع کارآفرینی پایدار زنان سرپرست خانوار از تهیه مواد اولیه تا رسیدن به محصول و فروش آن در بازار به مدت چهار سال در دست اقدام است و شاهد پیشرفت‌های خوبی در سطح استان‌های کشور در این خصوص هستیم.
خزعلی توانمندسازی بانوان، آموزش و سلامت را از برنامه‌های موردنظر دولت در برنامه هفتم توسعه دانسته که اعتباراتی نیز برای آنها در نظر گرفته شده است.
لازمه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار
صدیقه جعفریان، دانش‌آموخته دکترای توسعه منابع انسانی پیشتر در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین لازمه توانمندسازی زنان پیروی از الگوی معمول ارایه وام و تسهیلات نیست، گفت: لازمه توانمندسازی زنان حمایت از زنان سرپرست خانواده در ابعاد فردی و سازمانی است. از نظر فردی لازم است به زنان سرپرست خانواده کمک شود تا اعتماد به نفس کافی را به دست بیاورند. به خود باوری برسند و بر استرس و اضطراب اجتماعی کنترل پیدا کنند. از حقوق خود آگاه باشند و همچنین از نظر سازمانی حمایت شوند. در خصوص توسعه میزان تحصیلات و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مرتبط با فعالیت‌های کارآفرینانه و آموزش در زمینه بازاریابی و فروش باید مدنظر قرار بگیرد.
وی ادامه داد: وقتی کسی وام می‌گیرد تا فرآورده‌ای را تولید و به بازار عرضه کند باید تمام مراحل از تهیه مواد اولیه، تولید و بعد فروش مورد حمایت اقتصادی قرار گیرد. این بدان معنا است که اشتغال‌زایی واقعی وقتی ایجاد می‌شود که نوسانات اقتصادی که بر فرآیند تولید و فروش اثرگذار هستند به حداقل برسد. ضروری است کارآفرینان به ویژه مشاغل کوچک از نظر بازار فروش تحت حمایت قرار بگیرند تا بتوانند در مقابل نوسانات اقتصادی تاب بیاورند.
جعفریان تاکید کرد: فرآیند توانمندسازی بانوان شامل آموزش‌های فرهنگی، انگیزشی، کارآفرینی، مهارتی و اجرای طرح‌های اشتغال و کاریابی است‌که باید مراجع ذیربط مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) یا موسسات خیریه وام‌دهنده کارآفرینان را در این خصوص حمایت کنند.
به گزارش آتیه‌آنلاین، مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گزارش منتشره خود در پاییز ۱۴۰۰ در بررسی آماری ویژگی‌های اجتماعی‌- اقتصادی زنان سرپرست خانوار و خودسرپرست در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸، تعداد خانوار دارای سرپرست مرد در سال ۱۳۹۸ را بیش از ۲۲میلیون و تعداد خانوار دارای سرپرست زن را نیز بیش از ۴ میلیون اعلام کرد.
کد خبر: 54953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =