فعالیت تنها ۱۰۷ مرکز توانبخشی ویژه اتیسم در کشور

رامین‌رضایی، سرپرست دفتر امور توانبخشی روزانه و توانبخشی پزشکی سازمان بهزیستی کشور مهرماه سال جاری از نیاز افراد دارای معلولیت به ویژه کودکان دارای اوتیسم به گسترش مراکز توانبخشی روزانه خبر داد و گفت: در حال‌حاضر ۱۵۰۰ مرکز توانبخشی روزانه و توانبخشی پزشکی در کشور فعالیت دارند که ۱۰۷ مرکز آن ویژه افراد دارای اختلال اتیسم است.  

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، نیاز مبرم افراد اتیسمی و خانواده‌های آنها به مراکز ویژه توانبخشی همواره مطالبه جدی بوده و هست. مساله مهمی که ویدا سمیع مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه اوتیسم در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین به آن اشاره کرد و گفت: یکی از نیازهای جدی ایجاد مراکز مخصوص نگهداری جامع و کامل اوتیسم است، مرکزی که اگر پدر یا مادری بنا به شرایط خاصی بخواهند فرزندشان را برای چند ساعتی به آنجا بسپارند وجود ندارد.
این درمانگر کودک و نوجوان تصریح کرد: متاسفانه برخلاف دیگر جوامع دولت و بهزیستی هیچ‌گونه خدمتی در خصوص کودکان اوتیسم برعهده نمی‌گیرند جز اینکه تنها یک مبلغ ناچیز ماهانه مستمری به خانواده‌ها پرداخت می شود.
وی بااشاره به تجارب موفق در دنیا در حوزه ارایه خدمات اوتیسم گفت: در دنیا و برخی کشورها یکسری خدمات از جمله اعزام پرستار و یا کمک‌های مادریاری، خدمات روانشناسی ومشاوره در هفته به صورت رایگان تعلق می‌گیرد بنابراین وجود یک مشاور از سوی بهزیستی در کنار این خانواده‌ها نیازی ضروری است که بهداشت روان خانواده تضمین شود.
این فعال و پژوهشگر حوزه اوتیسم گفت: از خدمات توانبخشی ضروری برای افراد ۱۴ تا ۱۵ سال گفتار درمانی، بازی درمانی، موسیقی‌درمانی و کار درمانی است که با ورودشان به دوره‌های نوجوانی و جوانی مسایل و نیازهای آنها متفاوت می‌شود.
سمیع اضافه کرد: آموزش‌های ورزشی در مراکز نگهداری برای این کودکان در حکم کاردرمانی است و اگر بخشی از هزینه این آموزش‌ها را بیمه تقبل کند از دغدغه خانواده‌ها تا حدودی کاسته می‌شود.
وی افزود: حرفه‌آموزی و آموزش مهارت خاص با ورود اوتیسم به سن نوجوانی و جوانی بسیار مهم است‌که این افراد بتوانند دستاوردی را برای خود کسب کنند.
سمیع بهره‌مندی از اماکن ورزشی برای افراد دارای اوتیسم را یکی از خواسته‌های خانواده‌های آنها عنوان کرد و گفت: کلینیک‌ها به این افراد خدمات ویژه‌تری ارایه می‌کنند، استخدام مربی‌های مخصوص که مسایل تحصیلی و آموزشی آنها را پیگیری کنند بسیارمهم است.
جمعیت کودکان اوتیسم و نوع حمایت بهزیستی از مراکز ویژه
به گزارش آتیه‌آنلاین، اتیسم یا درخودماندگی یک اختلال‌عصبی‌رشدی با شاخص‌های‌نقص در ارتباط اجتماعی، رفتارهای کلیشه‌ای، مشکلات درک شناختی و خزانه‌رفتاری، حرکتی و کلامی محدود است.
براساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان بهزیستی کشور، ۷۰۵ نفر طی سال جاری در آزمون غربالگری اوتیسم شرکت کردند که ۵۴۷ نفر مشکوک به اختلال شناسایی که از این تعداد ۴۰۰ نفر برای انجام مصاحبه پیگیری ارجاع شدند که در نهایت از ۳۹۶ نفر آزمون تشخیصی گرفته شد که ۱۱۰ نفر سطح یک(خفیف)، ۶۶ نفر سطح دو(متوسط) و ۲۱۶ نفر سطح سه(شدید) شناسایی شدند.
در حال‌حاضر ۱۵۰۰ مرکز توانبخشی روزانه و توانبخشی پزشکی در کشور فعالیت دارند و از این مراکز، ۱۰۷ مرکز ویژه اوتیسم هستند. بهزیستی ملکف است سالانه میزان یارانه مراکز توانبخشی را براساس درجه‌بندی و براساس قانون افزایش دهد. براساس درجه‌بندی مراکز، میزان یارانه متفاوت است و سال گذشته این میزان برای مراکز درجه ۱، یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و برای مراکز درجه ۲، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است.
کد خبر: 55215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =