حمایت ویژه بیمه ای از زنان روستایی و عشایر

در میان زنانی که در عرصه های مختلف علمی، صنعتی و تولید، قدم های بزرگی برداشته و نام آور شدند، جا دارد در این روزها یادی کنیم از زنانی که هم نقش همسری دارند و هم مادری، هم در خانه مشغول کار هستند و هم در بیرون از خانه دوشادوش همسران شان در زمین های کشاورزی و... کار می کنند و برای اندک درآمد بیشتر اوقات فراغت شان را به گلیم بافی و فرش بافی مشغول اند. می خواهم از زنان روستایی و عشایری بگویم که پا به پای مردان و گاه حتی بیشتر از آنها کار می کنند تا چرخ زندگی شان هموارتر بچرخد. می خواهم از زنانی بگویم که یک تنه بدون همسر، مسئولیت زندگی و فرزند را به دوش می کشند هم مادر هستند  و هم پدر. حال در این پستی و بلندی های روزگار، مسئولان و دولتمردان با نگاه ویژه ای که به این قشر بزرگ از جامعه دارند شرایطی را فراهم ساختند تا زنان عشایر، روستایی و کشاورز بتوانند خود را بیمه کنند و از مزایای بازنشستگی آن بهره مند شوند تا شاید دوران سالمندی و معیشت روزانه شان را بدون دغدغه در آرامش سپری کنند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان، عشایر با ۲میلیون و ۴۶۱ هزار و ۱۸۵ بیمه شده یا عضو توانسته است قدم محکمی برای جلوگیری از فقر سالمندی در میان روستاییان، عشایر و کشاورزان بردارد؛ آنچه در این صندوق بیمه ای به چشم می خورد حضور پررنگ زنان به عنوان بخش بزرگی از بیمه شدگان یا دریافت کنندگان مستمری است. طبق آمار صندوق ۵۵۸ هزارو ۴۳۳ نفر از اعضا که شامل بیمه شدگان و مستمری بگیران است، زنان روستایی و عشایری هستند. به طوری که در این صندوق بیمه اجتماعی ۳۳۸ هزار و ۵۷۵ نفر از بانوان به عنوان زنان ساکن روستا، ۹ هزار و ۳۶ نفر به عنوان ساکنین مناطق عشایری، ۴۴ هزارو ۲۹ نفر به عنوان زنان سرپرست خانوار روستایی و عشایری، مددجوی تحت پوشش سازمان بهزیستی و ۳۴ هزارو۸۷۲ نفر به عنوان زنان سرپرست خانوار روستایی و عشایری، مددجوی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) در زمره بیمه شدگان و اعضای صندوق هستند.

عباس باقری مدیرکل آمار و محاسبات بیمه ای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در گفت و گو با «ایران» با اشاره به نگاه این صندوق به بانوان می گوید: این صندوق در ابتدای سال های شکل گرفتنش، یعنی ۱۳۸۴ مسئولیت جذب و تحت پوشش قرار دادن تمام افراد ساکن در روستاها، افرادی که به هر شکلی به کار کشاورزی مشغول اند و تمام عشایر کشور به عنوان جامعه هدف اولیه این صندوق را داشت. از سال ۸۹ به بعد جوامع مختلفی ازجمله رانندگان حمل بار و مسافر بین شهری یا برون شهری، ساکنین شهرهای زیر ۲۰هزار نفر جمعیت، شاغلین فصلی، کارکنان مراکز و شرکت های وابسته به سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی کشور که در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر باشند و کارکنان شرکت ها و مراکز وابسته به سازمان نظام دامپزشکی کشور و کشاورزان غیر ساکن در روستا بنا به نظر مجلس و دولت محترم به جامعه هدف این صندوق افزوده شدند تا بتوانیم افراد بیشتری را مشمول بهره مندی از مزایای بیمه اجتماعی و مستمری کنیم.

چگونگی عضویت در صندوق بیمه تامین اجتماعی
وی ادامه می دهد: همان طور که می دانید در حال حاضر شرط حضور در این بیمه اجتماعی داشتن حداقل ۱۸ سال سن و حداکثر ۵۰ سال است که افراد تحت پوشش برای بهره مندی از مقرری این بیمه اجتماعی باید حداقل ۶۵ سال سن و حداقل ۱۵ سال سابقه بیمه پردازی داشته باشند. این صندوق بیمه اجتماعی در ابتدای تاسیس، سقف سنی برای ورود به این صندوق نداشت و از سال ۸۴ تا سال ۸۶ بدون سقف سنی از افراد ثبت نام به عمل آورده از سال ۸۶ تا اواخر سال ۹۲ براساس ضوابط و مقررات و محاسبات بیمه ای و کارشناسی، سقف سنی در این صندوق اعمال و مردان با داشتن حداکثر ۵۵ سال و زنان با داشتن حداکثر ۵۰ سال سن می توانستند به عضویت این صندوق در آیند. از اواخر سال ۹۲ تا اوایل سال ۹۶ مجددا پذیرش عضویت متقاضیان از جامعه هدف بدون سقف سنی انجام گرفت و از مرداد ماه سال ۱۳۹۶ با تصویب و ابلاغ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، سقف سنی در صندوق اعمال و با شرط حداکثر ۵۰ سال سن، عضویت مردان و زنان امکان پذیر شد.

یکی از بحث های مهمی که در این زمینه وجود دارد موضوع اعلام و انتخاب سطح و میزان درآمد ماهانه از سوی متقاضیان عضویت و بیمه در صندوق بیمه اجتماعی است که بر اساس آن حق بیمه سهم بیمه شده مشخص می شود افراد با داشتن حداقل ۶۵ سال سن و حداقل ۱۵ سال سابقه واریزی حق بیمه می توانند از مزایای مستمری بازنشستگی یا به تعبیری مستمری پیری و سالمندی بهره مند شوند که طبق آخرین آمار این صندوق تا پایان شهریورماه سال جاری ۲۲ هزار ۸۷۰ نفر از مستمری سالمندی، ۸۲ هزار و ۴۰۷ نفر از مستمری بازماندگان و ۹ هزار و ۳۳۶ نفر از مستمری ازکارافتادگی کلی و ۴۹ هزار و ۵۰۸ نفر از مستمری بازنشستگی پیش از موعد و در مجموع ۱۶۴ هزار و ۱۲۱ نفر از مستمری های صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استفاده می کنند. مدیرکل آمار و محاسبات بیمه ای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با اشاره به تسهیلات ویژه دولت برای زنان روستایی، عشایر و کشاورز بیان می کند: بر اساس ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، بانوانی که سه فرزند و بیشتر داشته باشند به صورت رایگان تحت پوشش این بیمه اجتماعی قرار خواهند گرفت و صد درصد حق بیمه این افراد را دولت متقبل شده است؛ آیین نامه اجرایی برای این قانون نوشته شده است که با تایید و تصویب مفاد آن به اطلاع عموم مردم بویژه بانوان روستایی و عشایری مشمول خواهد رسید.

مزایای بلندمدت و بهره مندی از بازنشستگی
باقری با اشاره به اینکه نرخ حق بیمه در این صندوق بیمه اجتماعی ۱۵ درصد است و ۱۰ درصد آن را دولت به عنوان کارفرمای این گروه از جامعه متقبل شده است، می گوید: افراد تحت پوشش و متقاضی عضویت در این صندوق با انتخاب یکی از ۸ سطح درآمدی صندوق که هر سال به تصویب هیات امنای سازمان تامین اجتماعی و صندوق های تابعه می رسد و دارای یک کف حداقلی و یک سقف حداکثری است می توانند نسبت به بیمه پردازی خود در صندوق اقدام کنند. بیمه شده به صورت اختیاری می تواند یکی از این ۸ سطح درآمدی را انتخاب کرده و ۵ درصد حق بیمه اش را به صورت سالانه و یکجا یا به صورت اقساط ۶ماهه یا ۳ماهه به حساب صندوق واریز کند. طبق آخرین آمار، در شهریور ۱۴۰۱ تعداد اعضای صندوق ۲میلیون و ۴۶۱ هزار و ۱۸۵ نفر است، این آمار نسبت به سال گذشته ۲۴۹ هزار و ۲۵۸ نفر افزایش داشته که این افزایش معادل ۱۱,۳ درصد رشد است. شاید جالب باشد که بدانید بیشترین بیمه شده صندوق مربوط به استان آذربایجان شرقی با ۲۴۵ هزار و ۴۵۸ نفر است که باید با کمک رسانه ها، اطلاع رسانی بیشتری را در استان های مختلف داشته باشیم تا افراد واجد شرایط این صندوق به عضویت آن درآیند و از مزایای بلند مدت بیمه تامین اجتماعی و بازنشستگی بهره مند شوند.

بیمه ازکارافتادگی و شرایط آن
وی می افزاید: این صندوق سه تعهد و مزایای بلند مدت را برای تحت پوششی هایش دنبال می کند.

یک، مستمری سالمندی است که افراد با داشتن حداقل ۶۵ سال سن و حداقل ۱۵ سال سابقه پرداختی بیمه می توانند از آن بهره مند شوند.

دوم، مستمری ازکارافتادگی کلی است، در این بخش به دو صورت ارائه خدمت می شود؛ یکی ازکارافتادگی کلی ناشی از کار و دیگری ازکارافتادگی کلی غیر ناشی از کار است؛ در حوادثی که بواسطه شغل برای فرد ایجاد شده و موجب ازکارافتادگی کلی آن فرد می شود، قانون گذار فقط شرط ارتباط بیمه ای فرد را مد نظر قرار می دهد و بدون توجه به اینکه این فرد یک روز یا۱۰ سال سابقه بیمه پردازی در صندوق داشته باشد مشمول مستمری ازکارافتادگی کلی خواهد شد. در حالت دوم یعنی ازکارافتادگی کلی غیر ناشی از کار دو شرط برایش در نظر گرفته شده است؛ اول آنکه باید در ۱۰ سال گذشته سالی که حادثه برایش رخ داده حداقل یک سال برایش بیمه رد شده باشد و دوم اینکه در سالی که حادثه برایش رخ داده حداقل باید ۹۰ روز بیمه پردازی داشته باشد تا از مزایای ازکارافتادگی کلی بهره مند شود. نکته قابل توجه برای استفاده از مزایای ازکارفتادگی کلی باید درصد آن بالای ۶۶ درصد باشد که این میزان باید به تایید کمیسیون پزشکی صندوق برسد.

باقری ادامه می دهد: تعهد سوم این صندوق مستمری بازماندگان است که براساس آیین نامه این بیمه اجتماعی اگر بیمه شده صندوق فوت کند که این فوت شدن دو حالت دارد، فوت در اثر حوادث ناشی از کار و فوت در اثر کهولت سن، بیماری یا حوادث غیر ناشی از کار. در مورد اول بدون توجه به اینکه فرد چند سال سابقه بیمه پردازی دارد مستمری به بازماندگانش تعلق خواهد گرفت. در مورد دوم فرد بیمه شده باید حداقل یک سال سابقه بیمه پردازی در ۱۰ سال ماقبل فوت و دوم آنکه در یک سال آخر منتهی به فوت حداقل ۳ماه سابقه بیمه پردازی داشته باشد، در این صورت بازماندگان واجد شرایط می توانند از مستمری بازماندگان بهره مند شوند. در بحث دریافتی مستمری بازماندگان بیشترین آمار ما متعلق به بانوان است. به طوری که ۶هزار و ۱۲۱ زن به عنوان بیمه شده اصلی صندوق از مزایای مستمری سالمندی، بازنشستگی پیش از موعد یا ازکارافتادگی کلی صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، عشایر و کشاورزان بهره مند شده اند و مستمری دریافت می کنند. تعداد ۸۰,۴۸۷ نفر از بانوان روستایی و عشایری نیز به عنوان همسر یا فرزند دختر تحت کفالت بیمه شده اصلی مرد از مزایای مستمری بازماندگان صندوق استفاده می کنند.

وی در پایان صحبت هایش با اشاره به نحوه محاسبه دریافت مستمری در این صندوق بیمه می گوید: بر اساس آیین نامه فعلی صندوق، برای محاسبه مستمری استحقاقی افراد، ما میانگین ۲۴ ماه آخر بیمه پردازی فرد را محاسبه، ضربدر سنوات بیمه پردازی و تقسیم بر ۳۰ روز می کنیم. تبصره ای در ماده ۱۹ آیین نامه اجرایی این صندوق وجود دارد که اگر میزان مستمری استحقاقی افراد از دو سوم میانگین درآمد یک سال آخری که براساس آن حق بیمه به صندوق واریز کرده است کمتر باشد صندوق موظف است دو سوم سطح درآمد یک سال آخر بیمه شده را به عنوان مستمری ترمیمی، به ایشان پرداخت کند. برای مثال دو سوم سطح ۸ که امسال درآمد مندرج در آن، ۲میلیون و ۶۶۰ هزار تومان است مبلغ یک میلیون و ۷۷۳ هزار تومان می شود. بیمه شده صندوق زمانی مستمری کامل از صندوق دریافت می کند که سابقه بیمه پردازی اش به ۳۰ سال یا بیشتر از آن رسیده باشد.

کد خبر: 55268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =