شاهد کاهش‌آستانه‌تحمل و افزایش افسردگی در کشور هستیم

تنزل آستانه تحمل و بردباری ایرانیان مساله‌ای است که رئیس انجمن آسیب‌شناسی ایران به مناسبت روز جهانی بردباری(۱۶ نوامبر) نیز بر آن صحه گذاشته و تاییدکرده است.  

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، کوروش محمدی به مناسبت این روز اعلام کرده که «امروزه آستانه تحمل جامعه ما به شدت تنزل یافته و به نسبت میزان افسردگی در بین افراد به شکل کاملا ملموس افزایش یافته است. با بررسی وضعیت افسردگی در کشور باید گفت که این بیماری در بین ایرانی ها از مرز خفیف گذشته و روز به روز با شدت بیشتری در قالب رفتارهای پرخاشگرانه بروز پیدا می‌کند.»
نتایج نظرسنجی‌های جهانی نشان می‌دهد که حال کشور ما چندان خوب نیست. براساس نظرسنجی موسسه گالوپ که اواسط سال گذشته منتشر شد، ایرانی‌ها در کنار عراقی‌ها عصبانی‌ترین مردم جهان هستند. در یک نظرسنجی دیگری نیز که این موسسه منتشر کرده بود ایرانی‌ها جزو ۱۰ کشور غمگین دنیا بودند. حتی اگر فرض‌کنیم آمارهای این موسسات چندان معتبر نیستند و اوضاع آن‌قدرها که گفته می‌شود آشفته نیست، اما با یک نگاه ساده به زندگی روزمره خود می‌توانیم ببینیم که ما ایرانی‌ها چندان مردم شادی نیستیم و آستانه تحمل‌ ما نیز پایین است و طبیعتا حتی اگر اولین نباشیم یکی از عصبانی‌ترین کشورهای دنیا هستیم.
مهدی لشگری دکترای روانشناسی و عضو هیأت علمی‌ دانشگاه در گفت وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به اینکه عدم کسب مهارت در شرایط بحرانی افراد را با مشکلات فراوانی مواجه می‌کند. تاکید کرد: از وقایع و اتفاقات روزمره می‌توان متوجه شد که پیوند اجتماعی بین لایه‌های جامعه کاهش پیدا کرده و بعضا از هم گسسته شده است و به همین جهت افراد با روحیه‌ای خودمحور، به سمت منافع فردی در حرکت هستند.
این استاد دانشگاه افزود: برخی نتایج بررسی‌ها از وضعیت افسردگی در کشور بیانگر این موضوع است که این بیماری با شدت بیشتری در حال افزایش است و اغلب به شکل رفتارهای پرخاشگرانه در جامعه خودش را نمایان می‌کند و طبیعی است اگر با کاهش آستانه تحمل و در نبود مهارت‌های تاب‌آوری و خودمراقبتی، به همان‌نسبت افسردگی در بین افراد افزایش پیدا کند.
لشگری در پاسخ به اینکه «شکل‌گیری یک گفت‌وگوی سالم در بین افراد نیازمند چه فاکتورهایی در سطح فردی و اجتماعی است؟»، گفت: گفت‌وگو کردن بخش مهمی‌ از فرهنگ فردی و اجتماعی را تشکیل می‌دهد؛ یعنی اینکه افراد برای گفت‌وگو، اهمیت و ارزش قائل باشند و گفت‌وگو را مسیری برای ارتباط، حل‌وفصل مشکلات و توسعه روابط‌شان بدانند.
این روانشناس تأکیدکرد: زیربنای فرهنگ گفت‌وگو این است که افراد برای خودشان و طرف مقابل جایگاه مساوی و متوازنی را قائل باشد؛ یعنی اگر برای طرف مقابلم به نسبت خودم جایگاه بالاتر یا پایین‌تر در نظر بگیرم طبیعتاً گفت‌وگو بین ما به درستی شکل نمی‌گیرد.
این عضو هیأت علمی ‌دانشگاه «مهارت گوش‌دادن» را مهم‌ترین مهارت در جهت تقویت فرهنگ گفت‌وگو خواند و گفت: اگر هر فردی شنونده ماهری باشد که بتواند به خوبی گوش کند قطعاً توانایی انجام گفت‌وگو را دارد و دومین مهارت لازم دوری از کنترل‌گری و تلاش برای دیکته کردن آراء و نظرات خود بر طرف مقابل است؛ چراکه فرض اصلی گفت‌وگوی سالم برابری نقش‌ها در گفت‌وگو است.
به گزارش آتیه‌آنلاین، ۱۶ نوامبر از سوی سازمان ملل روز بین‌المللی بردباری نامگذاری شده است و در پیام این سازمان آمده است: «بردباری به معنای بی تفاوتی و بی میلی در پذیرش دیگران نیست، بلکه راهی است برای زندگی براساس تفاهم متقابل و احترام به دیگران، همچنین اعتقاد داشتن به اینکه از تنوع جهانی نباید ترسید بلکه باید آن را پذیرفت.»
کد خبر: 55414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =