بیماران از کمبود و گرانی دارو درمانده شده‌اند

اجرای طرح دارویار باهدف اصلی ثابت‌ماندن پرداخت از جیب بیماران با وجود مخالفت‌های بسیاری از سوی مجلسیان تیرماه سال جاری آغاز شد همان ایام داروخانه داران، مسئولان فنی شرکت های دارویی و مسئولان سازمان تامین‌اجتماعی و بسیاری از مجلسیان بر ضرورت تامین منابع‌مالی‌پایدار برای اجرای مستمر آن تاکید کردندو امروز که تنها چهارماه از اجرای این طرح می‌گذردشاهد افزایش ۵۷ درصدی قیمت برخی از داروها و کمبود ۳۱۰۰ قلم دارو در کشور هستیم.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، هفته‌های آغازین اجرای طرح دارویار محمدعلی‌محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکیدکرد که اجرای درست طرح دارویار منوط به نظارت مجلس و دولت است تا به سرنوشت طرح‌های خوبی همچون پزشک خانواده یا طرح دورکاری دچار نشود.
آتیه‌آنلاین همان ایام در گفت‌وگویی که با حمیدرضا شیری رییس دی‌کلینیک تخصصی و فوق‌تخصصی ابوریحان سازمان تامین اجتماعی آثار اجرای طرح دارویار بر سازمان تامین اجتماعی را مورد بررسی قرار داد.
شرط موفقیت «دارویار»، تامین اعتبار مستمر و منظم
شیری بااشاره آغاز به اجرای طرح دارویار گفت: در مراکز درمانی مستقیم سازمان تامین اجتماعی از جمله ابوریحان همواره داروها به صورت رایگان در اختیار افراد بیمه شده با نسخه پزشک قرار می‌گرفت و حتی داروهای سرماخوردگی و ضددردها که تحت پوشش بیمه نبودند نیز به مراجعان تحت پوشش به صورت رایگان تحویل می‌شد.
شیری تصریح کرد: اجرای طرح دارویار این سازمان را از دو منظر تحت تاثیر قرار می‌دهد اول اینکه باید هزینه افزایش ۳۰ درصدی قیمت دارو از جمله داروهای OTC(داروهای بدون نسخه) را پرداخت کند و از طرف دیگر ۲۰، ۳۰ درصد شرکت های دارویی کشور که جزء شرکت های تیپیکو سازمان تامین اجتماعی هستند با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هزینه‌های آنها افزایش پیدا خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: گفته می‌شود امسال مبلغ حق بیمه ۵۷ درصد افزایش پیدا کرده است، از آن طرف دیگر حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی که ۷۰ درصد آنها حداقلی‌بگیر هستند نیز افزایش پیدا کرده است و با اجرای این طرح هزینه‌های تامین اجتماعی افزایش پیدا می‌کند.
شیری اضافه کرد: دولت با توجه به حذف ارز دارو ناگزیر به اجرای چنین طرحی شده است و شرکت‌های دارویی نیز به دنبال اجرای حذف ارز دولتی دارو با چالش هایی مواجه می‌شوند بنابراین عبور از موانع پیش روی صنعت دارو و نظام سلامت کشور نیازمند حمایت جدی دولت است.
رییس دی‌کلینیک تخصصی و فوق‌تخصصی ابوریحان سازمان تامین اجتماعی اجرای موفق این طرح را وابسته به پرداخت مستمر و منظم یارانه به سازمان‌های بیمه‌گر و از جمله تامین اجتماعی دانست و افزود: به تبع افزایش قیمت دارو، پرداختی بیمه‌ها نیز بیشتر می‌شود بنابراین دولت باید با پرداخت یارانه این افزایش قیمت تحمیل شده را جبران کند.
شیری تاکید کرد: اگر طبق قول مساعد دولت در خصوص اجرای طرح دارویار، پول بیمه‌ها را حداکثر یک ماهه پرداخت کند شرایط به گونه‌ای پیش می‌رودکه داروخانه‌ها دارو را به قیمت آزاد نفروشند و بار سنگین هزینه‌های دارو و درمان نیز روی دوش مردم بیشتر نخواهد شد.
گزارش تکان‌دهنده در خصوص کمبود ۳۱۰۰ قلم دارو در کشور
بیش از چهارماه از اجرای این طرح نمی‌گذرد و اوضاع بحرانی دارو در کشور، صدای مجلس را نیز درآورد و روز گذشته وزیر بهداشت به جلسه علنی بهارستان فراخوانده شد. کمیسیون بهداشت در جلسه علنی دیروز با ارایه گزارشی تکان‌دهنده اعلام‌کرد که از ۳ هزار و ۱۰۰ داروی مورد استفاده در کشور، در حدود ۵۰۰ قلم با کمبود مواجه هستیم که وضعیت ۳۷۰ قلم آن (که ۹۰ مورد آن نیز جزو داروهای پرمصرف و نایاب است)، در شرایط حادتری قرار داریم.
در این گزارش در خصوص اقلام دارویی نایاب در چند هفته اخیر به انواع سرم، داروهای ویژه کودکان، داروهای مورد نیاز اورژانس و داروهای اتاق عمل اشاره شده و انواع آنتی بیوتیک‌های تزریقی و خوراکی، انواع داروهای استروئیدی مانند بتامتازون، داروهای ضدآلرژی مانند لوراتادین، اسپری‌های تنفسی مانند سالبوتامول و داروهای بیماران دیابتی نیز در زمره داروهای نایاب هستند.
دارویار قرار است که پرداخت از جیب مردم را ثابت نگه دارد
این در حالی است که در همان روزهای آغازین اجرای طرح، زمانی که بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت بر ثابت‌ماندن پرداخت از جیب بیماران به عنوان یکی از اهداف اصلی اجرای طرح دارویار تاکید می کرد همان ایام در مقابل مردم و داروخانه‌داران از احتمال گران شدن و کمبود ناگهانی داروها اظهار نگرانی کردند.
در گزارش منتشره ما با تیتر «موفقیت در اجرای دارویار با تامین منابع مالی پایدار» در تاریخ ۹ مرداد ماه ۱۴۰۱ یک دکتر داروساز و مسئول‌فنی یکی از داروخانه های کشور در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین‌ در خصوص طرح دارویار گفت: داروخانه‌ها به جهت افزایش قیمت دارو، ناگزیر به فروش دارو با قیمت‌های جدید هستند. در روزهای گذشته قیمت قرص ژلوفن از ۱۳ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان رسیده است. داروخانه‌های دارای انبار، داروها را با قیمت قبل خریداری کرده‌اند و در حال حاضر با بروزرسانی قیمت‌ها برخی از آنها دارو را باید با قیمت جدید و بعضا برخی با قیمت قدیم می‌فروشند.
این مسئول فنی یکی از داروخانه‌های کشور افزود: خیلی از داروخانه‌هاکه انبار ندارند چون دارو را هفتگی خریداری می‌کنند ناگزیر به فروش دارو به نرخ روز هستند و این چندنرخی‌شدن قیمت دارو نه تنها در بین بسیاری از همکاران داروخانه‌دار درگیری ایجاد کرده بلکه به مرور به بروز و گسترش بی‌اعتمادی و سردرگمی مردم نسبت به سیاست‌ها و رویکردهای کلان کشور دامن خواهد زد.
کمبود بی‌سابقه داروهای معمولی پس از ۴۳ سال
در جلسه دیروز مجلس، اعضای کمیسیون بهداشت نقدهای تند و تیزی به وزیر بهداشت وارد کردند. حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون در این جلسه به صراحت اعلام کرد که متاسفانه بعد از ۴۳ سال برای اولین بار خیلی از داروهای معمولی و پیش پا افتاده با کمبود مواجه شد. طبق مصوبه مجلس قرار بود قیمت دارو برای مردم افزایش پیدا نکند اما دولت توان اجرای این کار را نداشت و اکنون دچار چالش شده‌ایم.
به گزارش آتیه‌آنلاین، طرحی که قرار بود که پرداخت زیاد از جیب مردم را برای تامین داورها کاهش دهد امروز پس از نزدیک پنج ماه مردم و به خصوص خانواده های درگیر بیماری را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است و بیم آن می رود که نایاب و کمبود شدن سرم و برخی داروها بسیاری از کودکان بیمار، بیماران خاص و به خصوص افراد درگیر شیمی‌درمانی را با تاخیر و تعلیق در درمان مواجه کرده است. اگرچه فشار روانی و تعلیق‌ در روند درمان بیماران بر اثر کمبود داروها به سختی‌قابل جبران است اما باید دید که آیا تشکیل قرارگاه رفع مشکلات دارو و تجهیزات دارویی در کشور که روز گذشته (۲۴ آبان ماه) در مجلس مطرح شد در جهت برطرف کردن مشکلات کمبود و تامین دارو در کشور موثر و کارگشا خواهدبود یا خیر.
گزارش: مهین داوری
کد خبر: 55439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =