عدم حمایت بیمه‌ها  دلیل اکراه مردم در دریافت خدمات روانشناختی

افراد برای عدم بهره‌مندی از خدمات روانشناسی و مشاوره دلایل متعددی مطرح می‌کنند و یکی از مهم‌ترین دلایل استقبال نکردن عموم مردم از خدمات روانشناسی و مشاوره، مساله عدم حمایت بیمه‌ها در تامین هزینه‌های این خدمات است.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، متاسفانه در جوامع کمتر توسعه‌یافته از جمله کشور ما مسائل روانی بسیار کمتر از مسائل جسمانی موردتوجه عموم مردم قرار می‌گیرند. چنانکه هر فرد به سبب بروز هر نشانه از وجود یک مشکل جسمانی حاضر به صرف هزینه‌های گاه گزاف بوده اما هنگامی که پای مشکلات در سطح روانی به میان کشیده می‌شود، به تصورِ کم اهمیت بودنِ مشکل، از پیگیری، تشخیص و درمان آن سر باز می‌زند. این در حالی است که هزینه‌های استفاده از خدمات مشاوره و روانشناسی در قیاس با خدمات پزشکی و طب عمومی بسیارکمتر است.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور اخیرا به سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور، خواستار وضع بیمه‌های پایه و تکمیلی برای خدمات مشاوره‌ای شد.
محمدحاتمی در نامه به رییس‌جمهور خاطرنشان کرده‌که با توجه به اینکه شورای عالی بیمه سلامت هر ساله تعرفه‌های خدمات روانشناسی و مشاوره را براساس ماده ۹ حکام دائمی کشور تائید و توسط هیات وزیران تصویب و اعلام می‌شود.
وی تصریح‌کرده با وجود دستور رییس‌جمهوری، امکان بهره‌مندی مردم از بیمه‌های پایه و تکمیلی در شرایط بحرانی از خدمات روانشناسان و مشاوران هنوز فراهم نشده است.
حاتمی در این نامه با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته از شورای عالی بیمه سلامت در خصوص چرایی این مساله به این نکته اشاره کرده که به دلیل عدم پیش‌بینی بودجه برای این امر مهم بر اساس ضرورت ملی اقدامی صورت نگرفته است.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در پایان نامه درخواست کرده که با توجه به زمان تدوین بودجه سال ۱۴۰۲ و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی در حال حاضر، شورای عالی بیمه سلامت را به تعیین سرانه حق بیمه پایه و تکمیلی خدمات روانشناسی و مشاوره امر کنند.
پوشش بیمه‌ای؛ قدم اساسی برخورداری همگانی از خدمات روانشناختی
بهزادوحیدنیا مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور در گفت وگو با آتیه‌آنلاین پیشتر اعلام کرده بودکه قدم اساسی برای برخورداری همگانی از خدمات روانشناختی پوشش بیمه‌ای این خدمات است.
وحیدنیا همچنین به این نکته اشاره کرده بود که براساس بند ۱۰۲ قانون ششم توسعه، آموزش و مشاوره مستمر و مسئولانه نوجوانان و جوانان با اولویت خانواده‌ها قبل، حین و دست‌کم پنج سال پس از ازدواج از سوی همه دستگاه‌های ذیربط باید در قالب تسهیلات و مزایای بیمه‌ای پایه و تکمیلی ارائه شود.
مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: اگر بخواهیم تغییری در حرکت نظام خدمات تخصصی خانواده از درمان محور به سمت نظام توسعه محور و پیشگیری محور داشته باشیم لازم است در زمینه بیمه خدمات روانشناسی اقدام عاجلی داشته باشیم تا این خدمت در سبد بیمه خانوار قرار گیرد و قبل از اینکه مساله ای پیش بیاید افراد بتوانند برای به‌زیستی خانواده تصمیماتی اتخاذ کنند.
وی با اشاره به تهیه بسته خدمت استاندارد همزمان با قانون ششم توسعه گفت: این قانون از سوی شورای عالی بیمه تائید شد اما دولت برای اجرای آن منابع مالی در اختیار ندارد.
مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: باتوجه به اینکه تقاضا برای تامین خدمات روانشناختی افزایش می‌یابد، چنانچه دولت منابع اعتباری کافی برای تامین گروه‌های نیازمند را پیش‌بینی نکند، مداخله دیرهنگام خواهد شد؛ از سوی دیگر هزینه‌ها افزایش می‌یابد بنابراین پیاده‌سازی بیمه مشاوره و خدمات روانشناختی که در بند ج ماده ۱۰۲ برنامه ششم هم دیده شده باید جز الزامات و فوریت‌های دولت قرار گیرد.
کد خبر: 55492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =