حوزه سالمندی نیازمند تخصیص اعتبار پایدار است

تخصیص اعتبار و بودجه پایدار در حوزه سالمندی همواره موردتاکید است. مساله مهمی که یکی از اعضاء کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز اخیرا بر آن تاکید کرده است.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، محمدعلی محسنی بندپی روزهای اخیر اعلام کرد که تلاش مجلس یازدهم در قالب برنامه هفتم توسعه بر این است که بتواند منابع مالی پایدار و نشاندار برای حوزه سالمندی تعریف کند، منابع مالی پایدار شامل منابعی می‌شود که با نوسانات مالی دچار تغییرات نشود و هیچ مدیری نتواند این منابع را در جای دیگر هزینه کند.

شدت گرفتن فقر در میان سالمندان

محسنی‌بندپی در ادامه اعلام‌کرده که فقر در دوران سالمندی تقریبا دو برابر سایر گروه‌های سنی دیگر است و زنان سالمند بیشتر از مردان فقر را تجربه می‌کنند.

وی تصریح کرده تا زمانی که این گروه سنی از حداقل‌های مادی زندگی بهره‌مند شوند، نمی‌توانیم سالمندآزاری را در برخوردهای فیزیکی خلاصه‌کنیم بلکه ناتوانی در تامین نیازهای ابتدایی هم به نوعی سالمندآزاری محسوب می‌شود.

محسنی‌بندپی تصریح کرده که تحقیقات انجام‌ شده در حوزه سالمندی این نکته را تایید می‌کند که کیفیت زندگی افراد سالمند، بیشتر مواقع متوسط رو به‌ پایین یا پایین است.

نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطرنشان کرده که زندگی سالمندان را باید از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم و اگر نتوانیم به جهت درمان، رفاه، سطح درآمد و پزشک خانواده و… را در جامعه راه‌اندازی کنیم قطعا هزینه‌هایی‌که دولت در بخش نظام سلامت صرف می‌کند نه تنها بی‌فایده خواهدبود، بلکه در آینده نه‌چندان دور باید هزینه‌های سنگینی برای ایران سالمند پرداخت کند.

تخصیص اعتبار پایدار، نیاز حوزه سالمندی

«تخصیص اعتبار و منابع مالی پایدار در حوزه سالمندی» مساله مهمی است که سرپرست پیشین دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور نیز در گفت وگو با آتیه‌آنلاین به آن تاکید کرد.

حسام‌الدین علامه گفته‌بود که افزایش شتاب جمعیت سالمندی در ایران عزم ملی در قانون‌گذاری، نهادسنجی و تخصیص اعتبار و منابع مالی پایدار را ضروری‌تر از گذشته کرده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۲۱ جمعیت سالمندان کشور ما دو برابر می‌شود، اضافه یادآو شده که با توجه به اینکه در سال ۱۴۳۵، جمعیت سالمندی ایران از ۳۳ درصد عبور می‌کند بنابراین ضرورت تدبیر و برنامه‌ریزی در حوزه سالمندی جدی‌تر از گذشته باید پیگیری شود.

سرپرست‌پیشین دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور همچنین با تاکید بر لزوم ایجاد زیرساخت خدمات داوطلبانه و در منزل برای سالمندان خاطرنشان کرد که طبق پیش‌بینی فقط پنج میلیون سالمند تنها در دو دهه آینده خواهیم داشت و با توجه به اینکه نگهداری این افراد در بستر اجتماع و درون خانواده سخت خواهد شد به همین منظور ایجاد پوشش مستمری مناسب، بیمه تکمیلی و مراقبت میان مدت سالمندی ضرروتی انکارناپذیر است و باید در برنامه‌ها بستر و فرایند اجرایی این مهم مورد توجه قرار گیرد.

عوامل موثر بر ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان

یافته‌های مقاله پژوهشی «اولویت‌های سیاستگذاری سالمندی فعال برای ایران» نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری سالمندان باید با توجه به اولویت‌ها و براساس نیازها صورت گیرد و بنابراین اگر دولت و سایر ارگان‌های مذکور بر بهبود مولفه‌های موثر در اولویت‌بندی سیاستگذاری به ویژه بر تغذیه، آموزش مادام العمر، سواد سلامت، مسکن، شهرسازی و مناسب‌سازی فضاها، برنامه‌ریزی اوقات فراغت، سلامت‌روانی، اشتغال، امنیت درآمدی و نگرش جامعه تمرکز کنند و موانع و مشکلات موجود را برای هم راستا شدن هرچه بیشتر برنامه‌ها و سیاست‌ها با حیطه‌های مذکور رفع کنند. نتایج قابل ملاحظه در بهبود وضعیت و ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان ایجاد خواهد شد.

نتایج کاربردی این پژوهش تاکید دارد که بررسی چالش‌های مهم سالمندی و عوامل موثر در سیاست‌گذاری‌های مدیریتی در این زمینه در سطح کلان می‌تواند روند رسیدگی به مشکلات سالمندی را تسریع بخشیده و به عنوان یک گام موفق در جهت ارتقاء سلامت روحی و جسمی سالمندان محسوب شود و حتی می‌تواند به عنوان یک عامل پیشگویی‌کننده سالمندی موفق در سال‌های آتی به شمار آید.

کد خبر: 55529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =