شمارش معکوس برای اجرای کالابرگ الکترونیک

در نیمه اول سال ۴۰ هزار میلیارد تومان تخصیص عمرانی دولت بود و در مهر و آبان ۴۰ هزار میلیارد تومان دیگر تخصیص صورت گرفت

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، سخنگوی اقتصادی دولت ضمن اعلام اینکه بودجه عمرانی برای افزایش حقوق کارکنان دولت اختصاص نیافته است، از اجرای آزمایشی کالابرگ الکترونیک در روزهای آینده خبر داد. سید احسان خاندوزی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در روزهای آینده طرح کالابرگ الکترونیک در یک استان آغاز می‌شود. دوره آزمایشی یک ماه طول می‌کشد و پس از آن درباره اجرای کامل آن تصمیم‌گیری می‌شود.

وی افزود: این طرح مشکل تأمین منابع ندارد و تأخیر صورت گرفته برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز بوده است. البته تغییرات صورت گرفته در مدیریت وزارت رفاه نیز در این تأخیر مؤثر بوده است. خاندوزی تصریح کرد: با توجه به اینکه این امر، نظام پرداخت یارانه را متأثر می‌کند، لازم بود دولت از زیرساخت فنی اطمینان حاصل کند و تغییرات در وزارت کار در بهره‌برداری پروژه قدری تأخیر انداخت.

توافق ارکان دولت بر الزام کسب‌وکارها به دریافت اینماد

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: اختلافی در دولت برای الزام کسب و کارها به دریافت اینماد وجود ندارد. برخی پیشنهادها بر شفافیت تأکید دارند و برخی بر تسهیل کسب و کارها. ما باید بین شفاف‌سازی و سهولت کسب و کارها به تعادل برسیم و این کار در حال انجام است.

لایحه مالیات بر مجموع درآمد آماده ارسال به کمیسیون اقتصادی دولت

خاندوزی همچنین اظهار داشت: به عنوان وزیر اقتصاد به سازمان امور مالیاتی دستور داده‌ام تا مقدمات اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه را آماده کنند تا پس از تصویب در مجلس اجرای قانون زمانبر نشود. دولت کاملاً از طرح مجلس در این زمینه حمایت می‌کند و طرح آن در صحن علنی مجلس را ارزشمند می‌داند. وی افزود: لایحه مالیات بر مجموع درآمد در وزارت اقتصاد تدوین شد و آماده ارائه به کمیسیون اقتصادی دولت است. وی یادآور شد: جزئیات این طرح امسال در کمیسیون اقتصادی دولت نهایی شد و در دستور کار مجلس نیز قرار دارد و به محض تصویب، دولت آن را اجرایی خواهد کرد. خرداد امسال هم طرحی به نام قانون مالیات‌های مستقیم در وزارت اقتصاد تهیه شد و آماده ارسال به کمیسیون اقتصادی دولت است.

برنامه دولت برای مهار تورم

سخنگوی اقتصادی دولت درباره برنامه دولت برای جلوگیری از افزایش تورم در ماه‌های پایانی سال، اعلام کرد: کمیته و کارگروهی که با دستور رئیس جمهوری در پایش تورم ایجاد شد با حضور معاون اول جلساتی تشکیل می‌شود و دستگاه‌ها گزارش عملکرد خود را ارائه می‌دهند. بانک مرکزی هم هدف‌گذاری رشد نقدینگی خود را مشخص کرده که به بانک‌ها ابلاغ می‌شود و بانک مرکزی در این جلسات از پایش نقدینگی گزارش می‌دهد.

خاندوزی ادامه داد: برخی دستگاه‌ها در زمینه مصوبات عقب ماندگی داشتند که این انحراف به آنان تذکر داده شد و ۱۵ روز بعد در جلسه باید انحرافات و عقب ماندگی‌ها را جبران کنند که همین اقدامات در ماه‌های آینده تأثیر خود را نشان می‌دهد. خاندوزی از پیشران‌های اقتصادی دولت نام برد و اضافه کرد راه‌آهن چابهار- زاهدان بیش از ۶۳ درصد تا انتهای آبان ماه پیشرفت فیزیکی نشان می‌دهد و طرح آب سنندج هم بزودی افتتاح می‌شود. خاندوزی با بیان اینکه شورای پول و اعتبار درباره نرخ سود بانکی تصمیم‌گیری می‌کند، گفت: قرار بود در جلسه قبلی شورا در این باره تصمیم‌گیری شود که این موضوع به جلسه آینده موکول شد.

تورم تولیدکنندگان در بخش صنعت و معدن منفی شد

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: تورم فصلی تولیدکنندگان بخش صنعت و معدن در تابستان امسال ۱۴.۸ واحد درصد کاهش یافته و به منفی ۲.۳ درصد رسیده است. شاخص بهای تولیدکننده به عنوان نمادی پیشرو در بررسی تورم مصرف کننده است و تغییرات آن بیانگر تغییر در تورم مصرف کننده در آینده است. وی افزود: تورم نقطه به نقطه تابستان ۱۴۰۱ نسبت به فصل قبل ۱۶.۲ درصد کاهش پیدا کرده است و تورم سالانه بخش صنعت در تابستان ۷.۶ درصد کاهش داشته است. در حوزه معدن هم شرایط به همین ترتیب است و تورم فصلی تولیدکنندگان در بخش معدن ۹.۴ درصد کاهش داشته و تورم نقطه به نقطه تولیدکنندگان این بخش نیز ۱۴ واحد درصد کاهش پیدا کرده و تورم سالانه ۲۱.۷ درصد کاهش داشته است. خاندوزی اظهار کرد: این اعداد و ارقام حکایت از این دارد که در حوزه محصولات و کالاهای مرتبط با صنعت و معدن در سمت تولیدکنندگان شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم که امید است در فصل پاییز و زمستان شاهد افزایش قیمت کمتری در سمت مصرف‌کنندگان باشیم. سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه در حوزه خدمات تورم افزایشی بوده است، اظهار کرد: این میزان از ۲.۴ درصد بهار به ۱۶.۲ درصد تابستان افزایش یافته است. خاندوزی ادامه داد: گزارش‌های تولید کالاهای صنعتی و معدنی نشان می‌دهد که تولیدات صنعتی و معدنی به شکل کمی در شش‌ماهه اول امسال؛ هم شرکت‌های معدنی بزرگ ما ۱۲.۷ درصد افزایش تولید داشتند و هم شرکت‌های بزرگ صنعتی ۵.۳ درصد افزایش میزان تولید را تجربه کرده‌اند و میزان فروش هم ۹.۹ درصد در هفت‌ماهه اول سال بیشتر شده است.

بیش از ۳ میلیارد دلار ارز دارو تأمین شد

خاندوزی افزود: بانک مرکزی اعلام کرده بیش از ۳ میلیارد دلار ارز دارو را تأمین کرده و این حوزه را در اولویت تأمین ارز قرار داده است. برای تأمین برخی کسری‌ها نیز اقدامات عاجلی برای واردات انجام شده و با گمرک هماهنگی صورت گرفته تا ترخیص این محموله‌ها با اولویت انجام شود. وزیر اقتصاد تصریح کرد: اخیراً در حوزه تأمین ارز دارو مشکلاتی را شاهد بودیم که در تأمین بازار و قیمت دارو خود را نشان داد. دارو حساس‌ترین کالایی است که دولت برای مدیریت ارز آن همه جانبه پای کار است، چراکه سلامت مردم شوخی بردار نیست. وی یادآور شد: مشکلی که پیش‌ آمده بود با سرعت و جدیت بیشتر سعی شد جبران شود و نارضایتی‌ها با سرعت برطرف شود. اقدامات برای تخصیص دارو و تأمین ارز برای واردات دارو و تولید دارو با سرعت خوبی پیش می‌رود که امیدواریم ظرف هفته‌های آینده مشکلات برطرف شود.

تخصیص ۸۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی

وزیر اقتصاد با اشاره به گلایه‌های پیمانکاران در پروژه‌های دولت در زمینه تخصیص اندک برای پروژه‌های عمرانی، اظهار کرد: در شش‌ماهه اول سال ۴۰ هزار میلیارد تومان تخصیص عمرانی دولت بود و در مهر و آبان ۴۰ هزار میلیارد تومان دیگر تخصیص عمرانی صورت گرفت. وزیر اقتصاد ادامه داد: از محل بودجه عمرانی برای هزینه‌های جاری استفاده نمی‌شود و طرح این ادعا که بودجه عمرانی برای افزایش حقوق کارکنان دولت اختصاص یافته، صحت ندارد. خاندوزی همچنین اظهار کرد: بودجه اشتغال از ۱۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به ۴۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

بانک‌ها فاصله زیادی تا پرداخت کامل تسهیلات مسکن دارند

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه در نشست خبری اظهار داشت: در هفت ماهه امسال بانک‌های مختلف پرداختی‌هایی برای اجرای قانون جهش تولید مسکن داشته‌اند، اما به جز بانک مسکن، سایر بانک‌ها تا اجرای کامل تکالیف قانونی فاصله دارند و مردم از این بابت ناراضی هستند. وی درباره وضعیت مسکن خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی به توافقاتی در این زمینه رسیده که برای تأمین مالی کمترین بار تورمی را داشته باشد، تا به این لحظه ۴۲۵ هزار واحد معرفی شده به بانک مسکن که مهمترین اهرم مالی است ۱۸۵ هزار واحد به قرارداد رسیده و ۱۵ هزار قرارداد دیگر بوده که جمعاً ۶۴ هزار میلیارد تومان تأمین اعتبار از طرف بانک مسکن رسیده است. برخی از بانک‌ها البته در این باره کوتاهی کرده‌اند که امیدواریم بتوانیم خبرهای خوبی در این باره تا پایان سال به مردم بدهیم.

نگاه دولت به طرح تفکیک بررسی بودجه

وی در پاسخ به این پرسش که نظر دولت نسبت به طرح تفکیک بررسی احکام و بودجه لایحه بودجه و دو مرحله‌ای شدن آن چیست، گفت: سازمان برنامه و بودجه در ساختار بودجه اصلاحاتی وارد کرد و درخواستم این است آنانی که در طراحی این طرح نقش دارند، در مسیر همین کمیسیون و سازمان برنامه و بودجه باشد. اما در مجموع حامی هر اقدامی که باعث شفافیت مالی باشد و به واقعی‌تر شدن بودجه کمک کند، هستیم. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا تحولات اقتصادی را در آینده شاهد خواهیم بود، اظهار کرد: اساساً سند تحول دولت را با فصل چرخش‌های تحول‌آفرین آغاز کردیم که این اقدامات مشخص نقطه عطفی است که دولت بر اساس آن می‌گوید در چهار سال خدمت چه اقداماتی انجام داده است. ابعاد تحولات اقتصادی با تدوین سند برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه ۱۴۰۲ تشریح خواهد شد.

استعفای عشقی بر سر اختلاف لایحه بودجه نبوده است

وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به اینکه لایحه بودجه هنوز تدوین نشده است، ‌گفت: روز گذشته اکثریت اعضای شورا با دلایل استعفا آقای عشقی مخالفت کردند. خاندوزی گفت: به جهت معذوراتی که آقای عشقی داشتند، پیشنهاد دادند که در جلسه شورای عالی بورس استعفای او مطرح شود.

به گفته وزیر اقتصاد و دارایی، جلسه ساعت ۱۰ ونیم برگزار شد اما باعث تعجب بود که نتیحه جلسه پیش از اتمام جلسه مشخص شده بود. او می‌گوید: پیشنهاد استعفای آقای عشقی مطرح شد و اعضای شورای عالی بورس درخواست استعفای او را جویا شدند که در نهایت اکثریت اعضای شورا از آقای عشقی درخواست کردند که فعالیت خود را ادامه دهد و با دلایل استعفای او مخالفت کردند. خاندوزی در پاسخ به این سؤال که استعفای او بر سر اختلاف بر سر لایحه بودجه درست است یا خیر، گفت: لایحه بودجه هنوز تدوین نشده است، اما امسال یک اختلاف نظرهایی وجود داشت.

کد خبر: 55584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =