جای خالی مشاغل جدید در سامانه صدور مجوز کسب و کار

مدیرعامل اتحادیه سراسری بنیادهای توسعه کارآفرینی و تعاون کشور عدم توجه به مشاغل جدید در سامانه صدور مجوز کسب و کار را یکی از مشکلات جدی حوزه کارآفرینی کشور اعلام کرد.

رضا سواری مدیرعامل اتحادیه سراسری بنیادهای توسعه کارآفرینی و تعاون کشور در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره مهمترین مشکلات حوزه کارآفرینی عنوان کرد: به نظر من سامانه صدور مجوز کسب و کار به‌نوعی نسبت به موضوعات نوآورانه و جدیدی که اتفاق می‌افتد، کامل نیست.

وی افزود: این سامانه موضوعاتی را تحت پوشش قرار می‌دهد که قبلا به آن فکر شده است و عملا به‌نوعی از کار افتاده است. این سامانه هنوز به روز نشده است و مطابق با مباحث روز نیست.

سواری بیان کرد: با توجه به تغییر و تحولات بین‌المللی و داخلی که اتفاق می‌افتد، در جامعه نیاز به کسب و کارهای جدیدی خواهیم داشت اما این سایت نمی‌تواند برای کسب و کارهای نوآورانه مجوز صادر کند و به این دسته از کسب و کارها، خدمات ارائه کند.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با کارآفرینی طبیعتا مشکلات عدیده‌ای در کشور وجود دارد، نبود حمایت‌های ویژه در حوزه مباحث مالی کارآفرینان را یکی دیگر از مشکلات این بخش اعلام کرد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری بنیادهای توسعه کارآفرینی و تعاون کشور گفت: یقینا اگر حمایت‌های مالی اتفاق بیفتد، کارآفرینان با توجه به ایده‌هایی که دارند و مباحثی که دنبال می‌کنند، زودتر می‌توانند به نتیجه برسند.

وی افزود: در ارتباط با کارآفرینی بحث حمایت‌های معنوی هم مطرح است. یک کارآفرین باید به مراکزی معرفی شود که توانمندی‌های خود را به افراد دیگر منتقل کند.

سواری بیان کرد: دانشگاه‌ها هنوز در رابطه با این مقوله به آن صورتی که باید، فعال نشده‌ااند و امکان ایجاد ارتباط بین کارآفرین و دانشجویان را فراهم نکرده‌اند. این مسئله از آن جهت مهم است که یک دانشجو در حین تحصیل می‌تواند ایده‌های نوآورانه ذهن خود را با کمک تجربه یک کارآفرین به ایده‌ای پخته‌تر تبدیل کرده و با یک تجربه نسبی پس از فارغ التحصیلی در بازار حضور یابد.

وی عنوان کرد: در گذشته سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در مدارس وجود داشت، در دوره راهنمایی افراد مربوط به پیشه‌های صنفی و تخصص‌های مختلف در کلاس‌های درس حاضر می‌شدند و تخصص و شغل خود را توضیح می‌دادند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری بنیادهای توسعه کارآفرینی و تعاون کشور ادامه داد: این کار برای این انجام می‌شد که دانش آموز وقتی می‌خواهد برای آینده خود تصمیم بگیرد، بداند در دبیرستان چه رشته‌ای را انتخاب کند و در دانشگاه چه رشته‌ای را دنبال کند.

وی افزود: این اقدام باعث می‌شد که دانش آموز از بدو امر با رشته‌ای به صورت سنتی است آشنا می‌شد و بعد مباحث روز را به آن اضافه می‌کرد. ضمن اینکه فرد می‌توانست تصمیم بگیرد در دبیرستان و دانشگاه چه رشته‌ای را پیگیری کند.

سواری یادآور شد: اگر اشکالات حوزه کارآفرینی مرتفع شود، باعث ایجاد تحول در این بخش خواهد شد.

وی بیان کرد: در کشورهای در حال توسعه، کسب و کارهایی که در گذشته وجود داشته را با مباحث روز تطبیق داده‌اند. در این کشورها با این اقدامات یا کسب و کار جدیدی روی کار آمده است و یا کسب و کار قبلی پیشرفته شده است به شکلی که پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری بنیادهای توسعه کارآفرینی و تعاون کشور تاکید کرد: شرایط امروز به گونه‌ای است که مشاغل جدید در جامعه ظهور پیدا می‌کند، این مشاغل جدید مطابق با نیاز جامعه امروز ماست و باید به آنها توجه شود.

کد خبر: 56116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =