کاهش دغدغه کارگران ساختمانی با تحقق بیمه تأمین اجتماعی

آمارها و داده‌های موجود نشان از تحت پوشش بیمه نبودن بیش از ۶۰۰ هزار کارگر ساختمانی با وجود بالا بودن آمار حوادث کار در عرصه ساختمان‌سازی دارد که اخیرا تصویب طرح اصلاح ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی ویژه کارگران ساختمانی مسیر تحقق وعده‌ها و استفاده از بیمه تأمین اجتماعی را برای این قشر فراهم کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین، در سال‌های اخیر برای اصلاح ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی ویژه کارگران ساختمانی اقدامات خوبی صورت گرفته است تا از این طریق کارگران ساختمانی با بیشترین خطرات احتمالی در عرصه ساخت و ساز نیز از خدمات بیمه‌ای تأمین اجتماعی بهره‌مند شوند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز ششم آذر ۱۴۰۱ ضمن موافقت با طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی، زمینه برخورداری این گروه از فعالان عرصه ساختمان‌سازی از بیمه تأمین اجتماعی جهت کاهش دغدغه‌های این افراد را فراهم کردند.

به موجب ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب نهم آبان ۱۳۸۶ سازمان تأمین اجتماعی مکلف است با دریافت هفت درصد حق بیمه سهم بیمه‌شده از مأخذ کسر حق بیمه از کارگران دارای پروانه مهارت فنی شاغل مستقیم در امر، احداث و یا افزایش زیربنای ساختمان، تجدیدبنا، تعمیرات اساسی و یا تخریب آنها و دریافت حق بیمه سهم کارفرمایی مربوطه از محل متراژ ساخت‌وساز، این کارگران را بیمه نکند.

همچنین براساس یکی از تبصره‌های این ماده قانونی سازمان تأمین اجتماعی مکلف است ظرف دو سال از تاریخ تصویب این قانون، همه کارگران ساختمانی را تحث پوشش بیمه قرار دهد.

کارگران ساختمانی در انتظار دریافت خدمات بیمه‌ای

براساس آمارهای موجود با وجود حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی اما بخشی از این گروه از کارگران در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر همچنان در انتظار دریافت خدمات بیمه‌ای از سازمان تأمین اجتماعی هستند که اصلاح ماده ۵ کارگران ساختمانی در این زمینه امکان بهره‌مندی آنان از بیمه را فراهم خواهد کرد.

با توجه به اینکه حدود ۵۰ درصد حوادث کار در بخش کارگری مربوط به جامعه آماری کارگران ساختمانی است به همین منظور اجرای بیمه کارگران ساختمانی و طرح برخورداری این افراد از بیمه تأمین اجتماعی بسیار ضروری است.

طبق آمارها حدود ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار مربوط به ۱۶ میلیون نفر شاغل در کشور است که ۵۰ درصد دیگر حوادث مربوط به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر شاغل در بخش کارگران ساختمانی است.

ضرورت پوشش بیمه‌ای کارگران ساختمانی بخاطر شرایط سختی کار آنها در محیط‌های پرخطر در راستای اجرای پروژه‌های مرتبط با ساخت و ساز و وقوع ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار در میان این گروه از افراد شاغل حوزه کارگری است.

با توجه به اینکه پوشش کامل بیمه‌ای تمامی فعالان و شاغلان حوزه ساختمان در قالب بیمه کارگران ساختمانی با پرداخت سهم دولت از منابع طرح اصلاح ماده پنج قانون بیمه کارگران ساختمانی فراهم شده است اکنون سازمان تأمین اجتماعی نیز پوشش بیمه‌ای تمامی کارگران ساختمانی کشور اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده است.

همه کارگران ساختمانی بیمه می‌شوند

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره بیمه کارگران ساختمانی گفت: با اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی و برطرف شدن کسری منابع، تمام پشت نوبتی‌های بیمه کارگران ساختمانی را تحت پوشش قرار خواهیم داد.

میرهاشم موسوی با اشاره به اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی در مجلس شورای اسلامی و چگونگی پیش بینی منابع لازم برای اجرای آن اظهار داشت: حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان در صندوق بیمه کارگران ساختمانی که معادل ۲۰ درصد سهم کارفرما است، برای بیمه کارگران ساختمانی کسری منابع وجود داشت که اصلاح اعمال شده در قانون، پیش‌بینی می‌شود که این میزان کسری منابع برطرف شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: قرار است برابر با این مصوبه، حساب صندوق بیمه کارگران ساختمانی جداگانه نگهداری شود و ما به مرور با استفاده از منابع موجود در این صندوق، محاسبات بیمه‌ای را انجام دهیم.

موسوی یادآور شد: پس از تایید مصوبه مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان و ابلاغ آن، سازمان تأمین اجتماعی در فرآیند اجرا تمام پشت نوبتی‌های بیمه کارگران ساختمانی را تحت پوشش قرار خواهد داد.

همکاری تأمین اجتماعی و مجلس برای بیمه کارگران ساختمانی

با توجه به اینکه کارگران ساختمانی به عنوان گروهی از کارگران با شرایط سخت کاری در عرصه ساختمان‌سازی محسوب می‌شوند با آغاز به کار دولت سیزدهم و با همکاری مجلس شورای اسلامی و سازمان تأمین اجتماعی، تلاش‌های فراوانی برای تحقق بیمه این افراد و بهره‌مندی از مزایای بیمه‌ای آنان انجام شده است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در این باره اظهار داشت: اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی با هدف تأمین منابع پایدار و مطمئن برای بیمه شاغلان این بخش نتیجه همکاری دو ساله این سازمان و مجلس شورای اسلامی است.

موسوی گفت: با تصویب نهایی این مصوبه در شورای نگهبان و ابلاغ آن به سازمان تأمین‌اجتماعی، پس از تدوین آیین‌نامه اجرایی، کارگران ساختمانی را تحت‌پوشش بیمه قرار می‌دهیم.

وی ضمن تقدیر از همراهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمان، تصریح کرد: با پیگیری و تعامل مثبت در دو سال گذشته بین سازمان تأمین‌اجتماعی و مجلس شورای اسلامی در زمینه اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی، در تاریخ ۶ آذر اصلاحیه قانون بیمه کارگران ساختمانی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

حدود ۷۴۰ هزار کارگر ساختمانی بیمه‌شده تأمین‌اجتماعی هستند

به گفته وی، در حال حاضر حدود ۷۴۰ هزار کارگر ساختمانی بیمه‌شده تأمین‌اجتماعی هستند. بعد از تأیید شورای نگهبان و ابلاغ قانون مصوب مجلس، طی ماه‌های آینده آیین‌نامه اجرایی آن توسط وزارتخانه های کار، راه و شهرسازی و کشور تهیه می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: از بین کارگران ساختمانی تحت‌پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی، تاکنون ۴۶ هزار نفر بازنشسته و بیش از ۶ هزار نفر ازکارافتاده شده‌اند و از تعهدات مربوطه استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین ۱۵ هزار نفر نیز به‌ عنوان بازماندگان کارگران متوفی از سازمان تأمین‌اجتماعی مستمری دریافت می‌کنند. همه مزایای سازمان همچون سایر اقشار تحت‌پوشش تأمین‌اجتماعی به این افراد ارائه می‌شود.

موسوی همچنین گفت: براساس قانون کارگران ساختمانی که در سال ۵۲ به تصویب رسیده است، تمامی کارگران ساختمانی در برابر حوادث ناشی از کار بیمه هستند و می‌توانند از مزایای این قانون استفاده کنند.

وی بیان کرد: قانون جدید بیمه کارگران ساختمانی زمینه توسعه خدمات به این افراد را فراهم کرده است. بعد از تأیید شورای نگهبان و ابلاغ این مصوبه، تا سه ماه باید آئین‌نامه اجرایی آن تهیه شود و بعد از آن این قانون در سازمان تأمین‌اجتماعی اجرایی می‌شود.

سازمان تأمین اجتماعی هدف گسترش و تعمیم خدمات بیمه‌ای را براساس اصل ۲۹ قانون اساسی و ماده یک قانون تأمین اجتماعی تاکنون به خوبی انجام داده است که به واسطه این تکالیف قانونی اکنون ۴۵ میلیون نفر از خدمات این سازمان بهره‌مند هستند.

بهره‌مندی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی از مزایای بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی تأمین اجتماعی ضمن استفاده مطلوب این افراد از خدمات سازمان، در افزایش منابع تأمین اجتماعی در راستای عمل به تعهدات خود تاثیرگذار است.

کد خبر: 56183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =