«شستا» لیدر جدید بورس

«سه شنبه ۲۲ آذر» و در جریان داد و ستدهای بازار سهام، شاخص کل بورس با افزایش بیش از ۴۵ هزار واحدی در تراز یک میلیون و ۴۵۴ هزار واحدی قرار گرفت، این درحالیست که نمادهای شاخص ساز توانستند، عملکرد خوبی از خود برجای بگذارند و در این رابطه شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی یا همان شستا قویی ترین صف خرید بورس را در پایام معاملات امروز داشت، به طوریکه این نماد سرمایه گذاری با صف خرید ۲۱۴ میلیون سهمی به کار خود پایان داد.

به گزارش «آتیه آنلاین» در معاملات روز سه شنبه شستا ۱.۴ میلیارد سهم به ارزش ۱.۳۰۰ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. از سویی ارزش معاملات خرد در بورس نیز روز سه‌شنبه از مرز ۶ هزار میلیارد تومان گذشت که این موضوع در طی چند وقت اخیر یک رکورد محسوب می شود، با توجه به وضعیتی که بازار سهام با آن روبرو بود، به نظر می رسد در روز چهارشنبه نیز روند مثبت بازار سرمایه ادامه پیدا کند.

این درحالیست که سه شتبه شستا به نوعی لیدر بازار سهام بود و توانست با صف خرید قابل توجه‌ای که بست، سایر بازار را با خود همراه کند و این روند می‌تواند در روزهای آتی نیز ادامه پیدا کند. از سوی دیگر با توجه به اینکه قیمت اسمی هر سهم در بورس ۱۰۰ تومان است، در حال حاضر قیمت هر سهم شستا ۸۹ تومان است، با توجه به افزایش سرمایه‌هایی که شستا طی دو سال گذشته انجام داده، قیمت سهم به این عدد رسیده، بنابراین به نظر می رسد در حال حاضر با توجه به عدم رشد قیمت سهم شستا طی این مدت، سرمایه گذاری در این سهم از ریسک کمی برخوردار است.

شستا در سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ به ازاء هر سهم خود سود ۱۳۵ ریالی بین سهام داران خود توزیع کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۲۲ درصدی روبرو بوده است، بنابراین باید با توجه به ماهیت شستا و زیرمجموعه‌هایش که شامل ۹ هلدینگ بزرگ اقتصادی در حوزه‌های مختلف است، دیدگاه سرمایه گذاری را باید بلندمدت در نظر گرفت.

شستا برای سرمایه‌گذاری بلندمدت یک گزینه مطلوب در بورس است

در همین رابطه فردین آقابزرگی کارشناس بازار سهام در گفتگو با «آتیه آنلاین» با اشاره به اینکه بالاخره بورس در حال جبران عقب ماندگی خود نسبت به بازارهای موازی است، اظهار داشت: در این رابطه با توجه به وضعیتی که بازار سهام در چند وقت گذشته سپری کرده بود، به نظر می‌رسد دوران رکود در حال اتمام بوده و نظر به افزایش ارزش خرد معاملات در روز سه‌شنبه که به بیش از ۶ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد، باید منتظر روزهای بهتر بورس بود.

وی با اشاره به اینکه در داد و ستدهای روز سه‌شنبه نماد شستا لیدری بازار را دست گرفت، گفت: با توجه به بزرگی سهم شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، این سهم مدت‌ها به نوعی درجا زد بعد از آخرین افزایش سرمایه‌ای که انجام داد، اما حال روز گذشته این نماد با صف خرید ۲۱۴ میلیون سهمی به کار خود پایان داد، که این موضوع از اهمیت بسزایی با توجه به وزن و تاثیر این نماد بر روی شاخص کل بورس، برخوردار است.

آقابزرگی با اشاره به اینکه این روند در روز چهارشنبه نیز به احتمال زیاد ادامه خواهد داشت، افزود: نکته مهم در داد و ستدهای روز گذشته بخصوص در مورد نماد شستا حجم بالای معاملات است، به طوریکه این نماد وابسته به سازمان تامین اجتماعی بیش از ۱.۴ میلیارد سهم معامله شد و علیرغم عرضه سهم توسط حقوقی‌ها اما حقیقی ها خریدار بودند و این مسئله نیز موجب آن شد که شستا تا در پایان معاملات با صف خرید به کار خود خاتمه دهد.

این مدیر سبدگردانی اضافه کرد: به نظر می‌رسد، با توجه به افزایش مداوم قیمت دلار نیز بورس در هفته آینده نیز روزهای سبزی را تجربه کند، اما به هر حال این احتمال بسیار کم است که سبزی بازار در همه‌ی روزها به مانند سه‌شنبه باشد، بلکه بازار در شیب ملایم به روند صعودی خود ادامه می‌دهند و در این شرایط سهام‌داری با رعایت جوانب احتیاط می‌تواند بیشترین بازدهی را نصیب سرمایه‌گذاران خرد کند.

وی با تاکید بر اینکه بورس تهران می‌تواند در آینده دوباره سقف تاریخی خود یعنی کانال دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی را پس بگیرد، ادامه داد: با توجه به عقب‌ماندگی بورس به نسبت بازارهای رقیب اگر حجم معاملات در هر روز بین ۶ تا ۸ هزار میلیارد تومان باشد، این موضوع می‌تواند به محرک خوبی برای رشد بورس محسوب شود و توجه ها به بازار سهام را بیشتر کند و موجبات سرازیر شدن هرچه بیشتر نقدینگی به بورس را فراهم آورد.

آقابزرگی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا نماد شستا در حال حاضر برای سرمایه‌گذاری جذاب است، پاسخ داد: با توجه به ماهیت این نماد که سرمایه‌گذاری است، با نگاه بلند مدت با توجه به قیمت حال حاضر سهم به نوعی سرمایه‌گذاری ریسک بسیار کمی دارد و می‌تواند در بلند مدت بازدهی مناسبی را به ارمغان بیاورد، از سوی دیگر با توچه به افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها در بازار سهم، قیمت زیر ۱۰۰ تومان سهم شستا به نوعی شبیه شوخی است و قطعا در آینده‌ای نزدیگ دیگر سهمی زیر ۱۰۰ تومان در بازار سهام نخواهیم داشت.

این کارشناس بازار سهام بیان کرد: نکته مهم در این بین برای سرمایه‌گذاران این است که آن‌ها باید با یک استراتژی مناسب در بازارر صعودی حضور پیدا کنند و به نوعی از جابجایی سهم خودداری کنند، زیرا ممکن از سود بازار جا بمانند، از سوی دیگر به صورت طبیعی نمی‌توان تمامی سودی که در روند صعودی وجود دارد را گرفت، بنابراین در این شرایط سهام‌داران خرد باید از انجام معاملات هیجانی خودداری کرده و به استراتژی معاملاتی خود پایبند باشند، تا بتوانند یک بازده معقول و مناسب به دست بیاورند.

وی عنوان کرد: در نهایت نیز با توجه به وضعیت تورمی که در کشور وجود دارد، بورس نیز در مسیر صعود قرار دارد، اما طبیعتا این روند با فراز و فرودهایی روبرو خواهد بود و ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم هر روز بازار سبز باشد، اما می‌توان با یک برنامه درست معاملاتی سود مناسبی را از بازار سهام به دست آورد.

کد خبر: 56197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =