بازدهی نزدیک به دو برابری نماد شستا نسبت به شاخص کل بورس

بازار سهام در هفته‌ای که گذشت روند مطلوبی را پشت سرگذاشت، به طوریکه شاخص کل بورس این هفته در مجموع با بیش از ۴.۷ درصد رشد نسبت به هفته پیشین مواجه شد و از سطح یک میلیون و ۴۰۲ هزار واحدی  در ابتدای هفته به سطح یک میلیون و ۴۷۲ هزار واحدی واحدی در انتهای هفته افزایش یافت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، یکی از مهم‌ترین نکاتی که در معاملات هفته گذشته بورس تهران رخ داد، افزایش ارزش معاملات بود، این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است، زیرا زمانیکه حجم و ارزش معاملات بالا می‌رود این مسئله باعث می‌شود، نقدینگی مضاعفی وارد بازار سهام شود و توجهات به بورس معطوف شود.

طبیعتا در این زمان، تقاضا برای خرید سهام نیز افزایش می‌یابد که این مسئله موجبات رشد قیمت سهام را فراهم می‌آورد. بر این اساس مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم بازار سهام از ۱۶ هزارو ۴۷۰ میلیارد تومان در پایان هفته پیشین به ۲۰ هزارو ۸۵۹ میلیارد تومان در پایان هفته‌ای که گذشت رسید.

بازدهی ۸ درصدی نماد شستا

نماد شرکت سرمایه‌گذارس تامین اجتماعی که با نماد «شستا» در بورس تهران شناخته می‌شود، در هفته گذشته عملکرد خوبی را برجای گذشت و تقریبا دو برابر شاخص کل بورس، بازدهی برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورد. بر این اساس شستا با رشد ۸ درصدی روبرو بود، در حالیکه نماگر اصلی بازار سهام، رشد ۴.۷ درصدی را به ثبت رساند. از سوی دیگر ارزش معاملات شستا در هفته‌ای که گذشت با ۹۳ درصد رشد نسبت به هفته پیشین خود از ۱۵۶ میلیارد تومان به بیش از ۳۰۲ میلیارد تومان افزایش یافت.

هلدینگ‌های بورسی شستا چه کردند؟

به غیر از خود نماد شستا، از ۹ هلدینگ این شرکت سرمایه‌گذاری، ۶ هلدیتگ در بازار سرمایه حضور دارند که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو)، سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا)، سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو)، سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) می‌شوند و در جدول زیر بازدهی آن‌ها در بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت را مشاهده می‌کنید.

نام نماد

میزان بازدهی

تاصیکو

۱۴ درصد

شستا

۸ درصد

سیتا

۶ درصد

تیپیکو

۶ درصد

صبا

۵.۵ درصد

حکشتی

۴.۵ درصد

بهترین عملکرد شرکت‌های بورسی شستا متعلق به کدام نمادها است؟

باتوجه به گستردگی فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در اقتصاد کشور، بنگاه‌های زیادی در زمینه‌های مختلف زیر مجموعه شستا هستند و بسیاری از آن‌ها نیز در بازار سرمایه حضور دارند. حال در هفته‌ای که گذشت ۱۰ نماد برتری که بیشترین بازدهمی را در بین نمادهای زیر مجموعه شستا داشتند، عبارت‌اند از: مس شهید باهنر (فباهنر)، کربن ایران (شکربن)، صنابع کاغذسازی کاوه (چکاوه)، سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو)، پتروشیمی آبادان (شپترو)، پتروشیمی غدیر (شغدیر)، بین‌المللی شیمایی پارس (شپارس)، کاشی الوند (کلوند)، دارویی رازک (درازک) و کشت و دامداری فکا (فکا).همچنین در جدول زیر میزان بازدهی این نمادها را در هفته‌ای که گذشت مشاهده می‌کنید.

نام نماد

میزان‌ بازدهی

ارزش معاملات

فباهنر

۲۰ درصد

۷۸ میلیارد تومان

شکربن

۱۶ درصد

۳۲ میلیارد تومان

چکاوه

۱۴ درصد

۱۹ میلیارد تومان

تاصیکو

۱۴ درصد

۹۹ میلیارد تومان

شپترو

۱۳ درصد

۲۱ میلیارد تومان

شغدیر

۱۳ درصد

۶۴ میلیارد تومان

شپارس

۱۳ درصد

۷ میلیارد تومان

کلوند

۱۲ درصد

۲۳ میلیارد تومان

درازک

۱۲ درصد

۸ میلیارد تومان

زفکا

۱۰ درصد

۲۲ میلیارد تومان

این درحالیست که در هفته گدشته نیز کشتیرانی جمهوری اسلامی از انعقاد قرارداد ساخت ۲ فروند کشتی تانکر فی مابین شرکت‌های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی خبر داد که این موضوع در ادامه روند صعودی این نماد در هفته پیش‌رو می‌تواند از اهمیت بسزایی برخوردار باشد.

همچنین کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان یکی دیگر از زیر مجموعه‌های شستا نیز به صورت همزمان خبر از بهره‌برداری از فاز اول پروژه استان‌های لرستان و همدان داده است، این دو افشا از سوی نماد زگلدشت زمانی اهمیت پیدا می‌کند که در طی ماه‌های گذشته گروه زراعت در بورس تهران جزء صنایعی در بورس بود که به نوعی پیشتاز بازار سهام از لحاظ بازدهی بود، حال با این دو خبری که نماد زگلدشت افشا کرده، روند توسعه پروژه‌های این شرکت بهبود پیدا کرده و همین موضوع می‌تواند زمینه اقبال سهام‌داران بورسی به خرید سهام زگلدشت را در هفته جاری فراهم کند.

پیش‌بینی بازار سهام در هفته پیش‌رو

بازار سرمایه در چند ماه اخیر شرایط ارزنده‌ای داشته است، که در این شرایط پی به ای (P/E) فوروارد بازار به پنج واحد رسیده بود که در چندین ماه گذشته بی‌سابقه بوده، اما با توجه به ریسک‌هایی که در پیرامون بازار سهام وجود داشت، این مسئله مانع از آن شد که بورس در مسیر رشد حرکت کند.

این در حالیست که با افزایش قابل توجه حجم و ارزش معاملات خرد طی هفته گذشته در بازار سهام، تقاضا در عمومیت بازار سهام به خصوص شرکت‌های صادرات محور، دلاری و فلزی را افزایش داد. از سویی تغییر فازی که بعد از مدت‌ها باعث توجه به شرکت‌های هلدینگی و سرمایه‌گذاری از جمله شستا و تاصیکو نیز شد. بنابراین به نظر می‌رسد این اقبال در هفته جاری نیز ادامه دار باشد.

از سویی هر چند شاهد عرضه‌های سهام‌داران حقوقی و حتی حقیقی‌ها در بورس بودیم بودیم، اما بسیاری از نمادها خریداران قوی داشتند، این وضعیت را فرصتی مناسب برای ورود به سهام مد نظر خود می‌دانستند. بنابراین با توجه به وضعیت بازارهای موازی و افزایش قیمت‌ها، باید منتظر این بود که در هفته پیش‌رو باز هم حجم و ارزش معاملات در بازار سهام همچنان روند صعودی داشته باشد و نقدینگی بیشتری به بازار سرمایه سرازیر شود، از سویی خروج نقدینگی از صندوق‌های درآمد ثابت نیز مزید بر علت خواهد شد تا بورس همچنان بتواند روند صعودی خود را در مجموع حفظ کند، چرا که روند افزایشی بورس با نوسان روبرو است و احتمالا در هفته جاری در برخی روزها شاخص کل بورس قرمزپوش نیز شود.

همچنین صنعتی مثل صنعت پتروشیمی ظرفیت‌های لازم برای رشد سودآوری را دارد. در این راستا باتوجه به نرخ دلار و اینکه پتروشیمی‌ها نیز صادرات محور هستند، این موضوع امکان رشد سودآوری در آن‌ها را بیشتر می‌کند. در چنین شرایطی نماد تاپیکو به عنوان هلدینگ انرژی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و همچنین نمادهای پتروشیمی زیر مجموعه آن نیز در هفته پیش‌رو می‌توانند از پتانسیل لازم برای رشد برخوردار باشند.

کد خبر: 56248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =