«گامینو»، جشنواره تقدیر از فعالیت‌مجازی نابینایان   

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران گفت: «گامینو» به علاقمندان فعالیت در فضای مجازی نوید داد که هر دو سال یک بار در سطح ملی از فعالیت‌های نابینایان در فضای مجازی تجلیل و تقدیر خواهد شد.

منصور شادکام در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین گفت: فراخوان این جشنواره از سوی انجمن، ۱۱ شهریور سال جاری بر روی وبسایت‌ها و کانال‌های خبری حوزه نابینایان قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس این فراخوان از کاربران با آسیب بینایی و دارای ۱۰ سال سابقه کار در زمینه تولید محتوای متناسب مجازی برای نابینایان یا مرتبط با موضوع آسیب بینایی دعوت شد که آثار خود را در نخستین دوره جشنواره ملی فعالیت نابینایان در فضای مجازی (گامینو) شرکت دهند.
قائم مقام انجمن نابینایان ایران اضافه کرد: ۲۰۶ اثر از سوی ۷۸ کاربر نابینا و کم‌بینا در سه محور اصلی آموزشی- توانبخشی، تفریحی- سرگرمی و فرهنگی- اجتماعی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

شادکام با اشاره به اینکه روند داوری آثار از ابتدای مهرماه آغاز شد» افزود: از ابتدا قرار بود آیین پایانی و معرفی برگزیدگان گامینو ۲۳ مهر و به مناسبت روز جهانی ایمنی عصای سفید برگزار شود اما جهت بروز اختلالات اینترنتی، به تعویق افتاد و در نهایت و اختتامیه با حضور شمار زیادی از نابینایان در محل سالن آمفی‌تئاتر مجتمع نابینایان شهید محبی در تاریخ ۲۴ آذر برگزار شد.

تقدیر از کاربران نابینا و کم‌بینا فعال در فضای مجازی
به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، در این رویداد، امید هاشمی، فاطمه جوادیان و مسعود طاهریان داوران هر یک از محورهای سه‌گانه جشنواره با برشمردن چالش‌های حوزه تخصصی خود و ارائه گزارش در خصوص روند انجام داوری‌ها، ملاک‌های داوری آثار را تشریح کردند.
امیر سرمدی دبیر اجرایی جشنواره گامینو، اهداف انجمن از برگزاری این رویداد ملی را تشریح کرد و همچنین حسین عبدالملکی، پژوهشگر نابینا حضور و فعالیت نابینایان در فضای مجازی را از منظر جامعه‌شناسی مورد واکاوی قرار داد.
در نخستین دوره از جشنواره ملی حمایت از فعالیت‌های نابینایان در فضای مجازی و در بخش آموزشی و توانبخشی که امید هاشمی داوری آن را به عهده داشت، به ترتیب سعید درفشیان به خاطر تولید بسته‌های آموزشی در زمینه نرم‌افزارهای ضبط و ویرایش صدا، آرمین رسولی برای فعالیت‌های گسترده آموزشی در بستر اینستاگرام و شهروز حسینی برای ارائه بسته صوتی آموزش مقدماتی نوازندگی پیانو و فعالیت‌های اثربخش در فضای مجازی، حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند.
۴۰ شرکت فعال در حوزه نابینایان ۸۲ اثر را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که از میان آنها شرکت دانش‌بنیان پکتوس به علت ۶ سال فعالیت مستمر در حوزه تولید بسته‌های آموزشی و انتشار اخبار به‌روز در زمینه فناوری و خبرهای ویژه نابینایان، به عنوان شایسته تقدیر انتخاب شد.
داوری حوزه تفریحی- سرگرمی را فاطمه جوادیان عهده دار بود. ۲۶ شرکت کننده، ۳۴ اثر را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند. برنامه رادیویی شش‌نقطه که به همت اشکان آذرماسوله، الهه واحدی و جمع دیگری از نابینایان تولید می‌شود، به خاطر ارسال آثار مستندهای تهران من، تابستان من، مستند خانه حیوانات و سلسله برنامه‌های کوهنوردی و ملزومات آن به جایگاه اول دست پیدا کرد.
محمدرضا صداقت، به خاطر تولید پادکست‌های تهرانگردی به عنوان برگزیده دوم شناخته شد و بهاره احمدی، از بازیگران و کارگردانان نابینای نمایش‌های صوتی برای ارسال نمایش روزهای ابری و معجزه عظیم، عنوان سوم را از آن خود کرد.
در این بخش همچنین شورای کتاب کودک به خاطر سال‌ها فعالیت در زمینه تولید کتاب‌های ویژه کودکان نابینا از جمله انواع بازی برای بچه‌های نابینا، مجموعه لمس آگاهی و کتاب تو یک جهانگردی، به عنوان شایسته تقدیر شناخته شد.
در بخش فرهنگی- اجتماعی به داوری مسعود طاهریان، محسن صالحی مدیر پایگاه اینترنتی محله نابینایان برای تولید نشریات فرهنگی آگاهی‌بخش از جمله نشریه نگاه و جهان آزاد و عرضه رایگان فیلم‌ها و سریال‌های توضیح‌دار برای نابینایان، عنوان نخست را از آن خود کرد.
ابوذر سمیعی برای ارسال سلسله پادکست‌های مدرسه رسا و نگاه تخصصی در ارتباط با تولیدات محتوای فرهنگی نابینایان در جایگاه دوم قرار گرفت.
مجید سرایی نیز برای تولید پادکست‌های تخصصی درباره تاریخ اجتماعی و فرهنگی نابینایان از جمله مجموعه زنگ تاریخ و ساختمان ۵۳ و انتشار سفرنامه صوتی تاجیکستان، عنوان سوم را از آن خود کرد.
در این بخش، مؤسسه حمایت از بیماران چشمی آرپی به علت فعالیت‌های علمی آموزشی و فرهنگی و تولید پادکست‌هایی در این ارتباط به عنوان شایسته تقدیر انتخاب شد. در این حوزه، ۴۶ شرکت کننده ۹۰ اثر را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.
تمامی برندگان، تندیس جشنواره، لوح تقدیر، داروکارت طلایی، جوایز نقدی و غیر نقدی این جشنواره را دریافت کردند. هدیه نقدی رتبه اول ۳۰ میلیون ریال، رتبه دوم ۲۰ میلیون ریال و برگزیده رتبه سوم ۱۰ میلیون ریال بود. لوح تقدیر و تندیس جشنواره نیز به شایستگان تقدیر اهدا شد.
به گزارش آتیه‌آنلاین، آیین پایانی نخستین جشنواره «گامینو» به همت انجمن نابینایان ایران روز پنج شنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۱ برگزار شد.
کد خبر: 56266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =