بهره‌مندی معلولان از خدمات توانبخشی با پوشش ۷۰ درصدی بیمه

تعداد خدمات توانبخشی که قبلا تحت پوشش بیمه‌ای نبودند به ۵۹ کد خدمتی در حوزه‌های کاردرمانی، گفتار درمانی، بینایی‌سنجی، شنوایی‌شناسی، فیزیوتراپی و ارتوپدی‌فنی افزایش پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، براساس ماده ۶ قانون حمایت از معلولان مصوب سال ۱۳۹۶، وزارت بهداشت موظف شد پوشش بیمه افراد دارای معلولیت سازمان بهزیستی را تامین کند. طبق این قانون علاوه بر خدمات درمانی باید خدمات توانبخشی، جسمی و روانی این افراد نیز تامین شود که این وظیفه به سازمان بیمه سلامت محول شد.
در راستای اجرای ماده ۶ قانون حمایت از حقوق معلولان در آبان ماه سال ۱۳۹۹ تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان بیمه سلامت و سازمان بهزیستی کشور با موضوع بهره‌مندی افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور که دارای پوشش بیمه‌ای معتبر از بیمه سلامت هستند، منعقد شد.
پایان شهریورماه سال جاری با تمدید تفاهم‌نامه مشترک میان بیمه سلامت و سازمان بهزیستی، تعداد خدمات توانبخشی که قبلا تحت پوشش بیمه‌ای نبوده‌اند به ۵۹ کد خدمتی در حوزه‌های کاردرمانی، گفتاردرمانی، بینایی سنجی، شنوایی‌شناسی، فیزیوتراپی و ارتوپدی فنی افزایش پیدا کرد. این خدمات جدید نیز با پوشش بیمه‌ای ۷۰ درصدی سازمان بیمه سلامت متناسب با نوع مالکیت مرکز ارائه دهنده خدمت ارائه می‌شود.
مهدی رضایی معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت امروز( ۲۷ آذرماه ۱۴۰۱ ) در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرده که براساس تفاهم‌نامه موردنظر، علاوه بر پوشش خدمات در بخش دولتی، پرداخت در بخش عمومی غیردولتی و خصوصی نیز در تعهد سازمان بیمه سلامت قرار گرفته‌است.
امکان بهره‌مندی معلولان از خدمات کیفی‌تر توانبخشی
مدیرعامل شبکه تشکل‌های نابینایان و کم‌بینایان چاووش در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به محدودیت و کیفیت پایین خدمات توانبخشی قابل‌ارایه در برخی از مراکز دولتی بیان کرد: خوشبختانه تاکید این تفاهم‌نامه بر احتساب ۷۰ درصد هزینه‌های خدمات توانبخشی براساس تعرفه‌های مراکز غیردولتی است در این صورت افراد دارای معلولیت می‌توانند از خدمات با کیفیت‌تری نسبت به مراکز دولتی برخوردار شوند.
سهیل معینی بر دایمی‌شدن این مهم را مطالبه جدی معلولان خواند و افزود: خواسته افراد دارای معلولیت افزایش سقف ۷۰ درصدی بیمه خدمات توانبخشی و دایم الاجراء شدن این اقدام ارزشمند است. گنجاندن آن در بودجه سنواتی کشور توسط دولت، بستر زمینه اجرای دقیق و مستمر آن را هموار خواهد کرد.
معینی افزود: اگر این مهم در بودجه سالانه پیش‌بینی شود افراد دارای معلولیت دارای کد بیمه‌ای با آرامش خیال و آسودگی با می‌توانند با پوشش بیمه‌ای از طیف خدمات تعیین شده توانبخشی برخوردار شوند.
ضرورت تحت پوشش قرار گرفتن تجهیزات توانبخشی
رئیس هیات مدیره شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد معلولان جسمی و حرکتی گفت: ماده شش قانون حمایت از معلولان بر تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات توانبخشی تاکید دارد. توانبخشی فرایندی است که با دریافت خدمات در کنار تجهیزات اتفاق می‌افتد و مسئولان مرتبط باید نسبت به این مهم نگاه و رویکرد دغدغه‌مندانه‌ای داشته باشند و در زمینه تحت پوشش بیمه قرار گرفتن تجهیزات توانبخشی نیز تدبیر ویژه‌ای بیندیشند.
کامران عاروان پیشتر در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین تدوین سازوکار در راستای اجرای دقیق و درست این تفاهم‌نامه را مهم خواند و گفت: باید راهبرد و فرایند اجرای این مهم به درستی تدوین شود و همچنین امکانات ارایه خدمات در استان ها و مناطق مختلف دورافتاده فراهم شود که افراد دارای معلولیت بتوانند به راحتی به این خدمات دست پیدا کنند.
عاروان بر ضرورت تمرکززدایی در ارایه خدمات توانبخشی در پایتخت و شهرهای بزرگ تاکید کرد و افزود: بسیاری از معلولان از دریافت خدمات توانبخشی مشخص شده با مشکل مواجه می‌شوند و بعضا ناگزیر به صرف هزینه بیشتری برای مراجعه با استان های برخوردار و پایتخت می‌شوند.
به گزارش آتیه‌آنلاین، اگرچه تحت پوشش قرارگرفتن هزینه خدمات توانبخشی تا سقف ۷۰ درصد، موجب دلگرمی جامعه هدف است اما باید به انتظار نشست که اجرای مفاد این تفاهم‌نامه به چه شکل خواهدبود و همچنین در جهت جلب رضایت افزون‌تر مخاطبان نسبت به تداوم آن در آینده تدبیری اندیشیده می‌شود یا خیر.
کد خبر: 56315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =