بازدهی نماد «شستا» همپای رشد شاخص کل بورس

بازار سهام در هفته‌ای که گذشت روند متوسطی را پشت سرگذاشت، به طوریکه شاخص کل بورس این هفته در مجموع با بیش از ۱.۶ درصد رشد نسبت به هفته پیشین مواجه شد و از سطح یک میلیون و ۴۷۲ هزار واحدی در ابتدای هفته به سطح یک میلیون و ۴۹۶ هزار واحدی واحدی در انتهای هفته افزایش یافت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در هفته‌های پیشین شاهد افزایش و حجم معاملات در بازار سهام بودیم که این روند در هفته‌ای که گذشت نیز ادامه یافت، بر این اساس مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم از ۵۶۳،۲۳۲ میلیارد ریال در پایان هفته پیشین با بیش از ۱۲ درصد افزایش به ۹۹۳،۲۶۰ میلیارد ریال در پایان هفته گذشته رسید.

بازدهی شستا و هلدینگ‌های زیر مجموعه‌اش در هفته گذشته

نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که با نماد «شستا» در بورس تهران شناخته می‌شود، در هفته گذشته عملکرد متوسطی داشت و تنها بازدهی ۱.۱ درصدی را بر جای گذاشت. به نوعی می‌توان گفت، شستا همپای شاخص کل بورس که رشد ۱.۶ درصدی داشت، توانسته سوددهی به میزان رشد شاخص کل را برای سهام‌داران خود رقم بزند. از سویی در جریان معاملات هفته گذشته مجموع ارزش معاملات نماد شستا در با ۵ درصد افت نسبت به هفته پیشین از ۳۰۲ میلیارد تومان به بیش از ۲۸۷ میلیارد تومان کاهش یافت.

به غیر از خود نماد شستا، از ۸ هلدینگ این شرکت سرمایه‌گذاری، ۵ هلدینگ در بازار سرمایه حضور دارند که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو)، سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا)، سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو) وسرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) می‌شوند و در جدول زیر بازدهی آن‌ها در بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت را مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
شستا ۱.۱ درصد
تاصیکو ۲.۶ درصد
سینا ۲.۶ درصد
تیپیکو ۰.۱۴- درصد
صبا ۲.۶ درصد
تاپیکو ۱.۹ درصد

بهترین عملکرد شرکت‌های بورسی شستا متعلق به کدام نمادها است؟

باتوجه به گستردگی فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در اقتصاد کشور، بنگاه‌های زیادی در زمینه‌های مختلف زیر مجموعه شستا هستند و بسیاری از آن‌ها نیز در بازار سرمایه حضور دارند. حال در هفته‌ای که گذشت ۹ نماد برتری که بیشترین بازدهمی را در بین نمادهای زیر مجموعه شستا داشتند، عبارت‌اند از: پشم شیشه ایران (کپشیر)، کشت و دامداری فکا (فکا)، صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر)، پتروشیمی آبادان (شپترو)، سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی (وپترو)، پتروشیمی فارابی (شفارا)، پخش هجرت (هجرت)، سیمان خاش (سخاش) و پتروشیمی غدیر (شغدیر).همچنین در جدول زیر میزان بازدهی این نمادها را در هفته‌ای که گذشت مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
کپشیر ۱۹ درصد
زفکا ۱۹ درصد
چخزر ۱۷ درصد
وپترو ۱۰ درصد
شفارا ۹ درصد
هجرت ۹ درصد
سخاش ۸ درصد
شغدیر ۷ درصد

پیش‌بینی بازار سهام در هفته پیش‌رو

این روزها افزایش نرخ سود بانکی یک ریسک مهم برای بورس به حساب می‌آید، اما اگر این اطمینان میان فعالان بورسی و غیربورسی ایجاد شود، که چشم‌انداز نرخ بهره کاهشی خواهد بود، بازار سهام صعودی خواهد شد.

از سویی با در نظر گرفتن نرخ فعلی ارز در سامانه نیما، وضعیت سودآوری شرکت‌ها و همینطور میانگین نسبت P/E بازار سهام در ۴۰ سال اخیر (حدود ۶)، ارزش ذاتی بازار سهام بالاتر از قیمت‌های فعلی بوده و بورس حداقل یک واحد P/E عقب ماندگی دارد. از سویی نکته اینجاست که درآمد فروش شرکت‌ها بر اساس نرخ ارز نیمایی تعیین می‌شود و نرخ ارز در سامانه نیما در حال حاضر، اختلاف قابل توجهی با نرخ‌های بازار آزاد دارد. طبیعی است که هرچه نرخ ارز در سامانه نیما افزایش یابد، سودآوری شرکت‌های دلاری بازار هم افزایش یافته و از نگاه تحلیلی، سهام پتانسیل بیشتری خواهند داشت.

این درحالیست که تمامی بازارها در این مدت رشد کرده و حتی در بازار خودرو، ارز و مسکن شاهد حباب قیمتی هم هستیم و به نظر می‌رسد دلار ۴۰ الی ۵۰ هزار تومانی در این بازارها مبنای قیمت‌گذاری قرار گرفته است. تنها بازاری که متناسب با نرخ ارز رشد نکرده، بازار سرمایه است. بنابراین با توجه به این پیش فرض‌ها به نظر می‌رسد بورس در هفته پیش‌رو روند مثبتی را در پیش بگیرد و جاماندگی خود از سایر بازارها را جبران کند، از سوی دیگر با توجه به افزایش مجدد قیمت دلار در بازار این موضوع نیز به عنوان یک محرک قوی برای رشد بورس قلمداد می‌شود و باید منتظر روزهای سبزی در بازار سرمایه طی روزهای آتی بود.

کد خبر: 56452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =