مددجویان بهزیستی از کمیته‌امداد مستمری دریافت نمی‌کنند

طبق قانون کمیته امداد امام خمینی (ره) جمعیت نیازمند امکان دریافت حمایت و خدمات از یک نهاد یا سازمان حمایتی را خواهد داشت؛ به‌عنوان مثال مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی نمی‌توانند از کمیته‌امداد مستمری دریافت کنند، اما حمایت از اتباع خارجی در این نهاد چگونه است؟

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، در جلسه علنی ۸ آبان ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به لایحه دوفوریتی متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری (لایحه اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱)، ردیف ۵ این لایحه درباره افزایش حقوق مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی به تصویب رسید.

بر اساس ردیف ۵ ماده واحده این لایحه، مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور به میزان سی درصد (۳۰) افزایش پیدا کرد.

به گفته رئیس کمیته امداد، براساس این افزایش، مستمری خانوار تک نفره تحت حمایت این کمیته به ۵۵۰ هزار تومان و مستمری خانواده ۲ نفره به ۷۸۰ هزار تومان افزایش یافته است.

بنابر اعلام مرتضی بختیاری، براساس این مصوبه، افزایش مستمری مددجویان از اول مهر ماه امسال محاسبه می‌شود.

همچنین طبق قانون کمیته امداد امام خمینی (ره) جمعیت نیازمند امکان دریافت حمایت و خدمات از یک نهاد یا سازمان حمایتی را خواهد داشت؛ بر اساس این ضابطه، به عنوان مثال، مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی نمی‌توانند از کمیته‌امداد مستمری دریافت کنند.

آیا همسر و فرزند «سرپرست تحت حمایت بهزیستی» می‌توانند مورد حمایت کمیته‌امداد قرار بگیرند؟

براساس ضوابط این سازمان حمایت‌گر پذیرش همسر و فرزندان یک مرد سرپرست خانوار - که خود تحت پوشش سازمان بهزیستی باشد - هم در ادارات اجرایی کمیته امداد ممنوع است و این قشر باید از طریق سازمان مذکور مورد حمایت قرار گیرند.

جزئیات شرایط حمایت از اتباع خارجی

این کمیته اما چنانچه زن تبعه خارجی دارای همسر ایرانی بوده باشد، پس از احراز شرایط نیازمندی زوجین و فرزندان مشمول را پذیرش کرده و این جمعیت می‌توانند از خدمات حمایتی این سازمان استفاده کنند؛ اما اتباع خارجی نمی‌توانند به عنوان «مددجو» تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی قرار بگیرند.

مدیرکل خدمات مددکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) درباره چگونگی حمایت این کمیته از اتباع خارجی به خبرنگار ایرنا گفت: به منظور دریافت خدمات حمایتی کمیته امداد ارائه کد ملی، کد پستی و شماره تلفن همراه (به نام کد ملی ارائه شده) ضروری است.

حمیدرضا علی اکبری اظهار داشت: به دلیل ضرورت ارائه کد ملی، مهاجران خارجی نظیر اتباع افغانستان نمی‌توانند به عنوان مددجو تحت پوشش این سازمان قرار بگیرند، اما در قالب کمک‌های موردی می‌توانند حمایت شوند.

وی توضیح داد: برای نمونه این جمعیت می‌توانند به مراکز نیکوکاری مراجعه کنند و برخی از حمایت‌های موردی را دریافت کنند، اما وظیفه کمیته امداد امام خمینی تنها عضویت ایرانیان در قالب مددجو است.

برای عضویت در کمیته امداد امام خمینی(ره) به عنوان مددجوی تحت پوشش متقاضیان باید از طریق «سامانه سها» درخواست نیازمندی خود را ثبت کنند. درخواست‌ متقاضیان در این سامانه به نشانی soha.emdad.ir بررسی می‌شود و در صورت تایید وجود شرایط لازم، متقاضی ذیل چتر حمایتی کمیته امداد قرار خواهد گرفت.

مددجویان برای دریافت تسهیلات این نهاد حمایتی نیز با مراجعه به «صفحه خدمت» به نشانی https://emdad.ir/fa/soh در سامانه سها (soha.emdad.ir) می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند.

کد خبر: 56467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =