لزوم توجه به برق پاک در برنامه هفتم توسعه

بر اساس سیاست‌های ابلاغی برنامه هفتم توسعه کشور، ایران باید سالانه رشد اقتصادی هشت درصدی را تجربه کند. برای دستیابی به این هدف نیاز به تامین یکسری زیرساخت‌ها از جمله انرژی برق داریم. برق به‌عنوان یک پشتیبان مهم بخش تولید، این روزها به دلایل مختلف دچار ناترازی شده و این کمبود، زمینه توقف فعالیت‌های صنعتی را فراهم کرده است. از آنجا که می‌توان با توسعه انرژی پاک ناترازی برق را اصلاح کنیم، به نظر می‌رسد بهتر است در برنامه هفتم توسعه به این مهم توجه شود.

به گزارش خبرنگار آتیه آنلاین، سیاست‌های کلی برنامه هفتم در مهر ماه امسال ابلاغ شد و با اعلام خطوط کلی، این روزها دولت مشغول نوشتن هفتمین برنامه توسعه پس از انقلاب اسلامی است.

تدوین این برنامه با کمی تاخیر مواجه شد و دولت با تمدید برنامه ششم، یک سال دیگر وقت گرفت تا بتواند نوشتن برنامه هفتم را به سرانجام برساند. اما تداخل بررسی برنامه هفتم و لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی سبب شد در تصویب کلیات برنامه هفتم توسعه باز هم تاخیر ایجاد شود و تصویب این برنامه احتمالا بر اساس جدول زمان‌بندی خانه ملت به سال آینده موکول شود.

محورهای برنامه هفتم در حوزه برق چه باشد؟

آن طور که از محورهای ابلاغی برنامه هفتم توسعه بر می‌آید، قرار است ایران متوسط رشد اقتصادی هشت درصدی را در طول برنامه تجربه کند. رشدی که برای دستیابی به آن، یکسری زیرساخت‌ها را نیاز داریم. یکی از زیرساخت‌های اصلی برای بخش تولید تامین برق است. این حامل انرژی باید بدون مشکل برای تمام صنایع تامین شود.

طی سال‌های گذشته به دنبال ایجاد ناترازی در تولید و مصرف برق، دولت مجبور شد برای تامین نیازهای خانگی، در زمان اوج مصرف تابستان به صنایع خاموشی دهد تا بتواند نیاز این بخش را تامین کند. اما در شرایطی که کشور قصد دارد رشد اقتصادی هشت درصدی را محقق کند، نمی‌توان سه ماه از سال به بخش صنعت خاموشی داد. پس در چنین شرایطی چه باید کرد؟

حسین حسین زاده عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر مباحث مرتبط با بهره‌وری و جلوگیری از اتلاف انرژی، «افزایش تولید برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر و بهینه‌سازی نیروگاه‌ها» را یکی از مواردی می‌داند که باید در اولویت برنامه هفتم توسعه قرار گیرد.

وی حکمرانی مناسب در تولید، انتقال و توزیع برق را یکی از اهداف مهم در حوزه برق می‌داند که می‌تواند با رونق انرژی‌های تجدیدپذیر و بهینه‌سازی نیروگاه‌ها محقق شود.

ضرورت تولید پایدار برق

صنعت برق برای آنکه بتواند بخش تولید را پشتیبانی کند تا رشد اقتصادی پیش‌بینی شده در برنامه هفتم محقق شود، نیاز به تولید پایدار دارد. اما چندی است که این پایداری به دلیل ایجاد ناترازی در تولید و مصرف برق با اختلال مواجه شده است. برای جبران این نقیصه وزارت نیرو ناگزیر به اعمال خاموشی برنامه‌ریزی شده است. بنابراین باید در طول برنامه هفتم توسعه تلاش شود تا این مشکل از پیش روی بخش تولید برداشته شود.

خاموشی برنامه‌ریزی شده روزگاری فقط در فصل تابستان به دلیل افزایش مصرف وسایل سرمایشی مرسوم بود اما چند سالی است که این مسئله به زمستان هم تسری پیدا کرده است. در فصل سرد سال به دلیل عدم تامین نیاز سوخت پاک نیروگاه‌ها (یعنی سوخت گاز) بخشی از واحدهای تولید برق از مدار خارج می‌شوند، زیرا وزارت نفت برای تامین نیازهای بخش خانگی -که به دلیل افزایش مصرف لوازم گرمایشی رخ می‌دهد-، ناگزیر است سوخت رسانی به بخش صنعت را متوقف کند.

صنعت برق، اگرچه می‌تواند برای جلوگیری از خاموش شدن نیروگاه از سوخت جایگزین فسیلی یعنی گازوئیل یا مازوت استفاده کند اما به دلیل پدیده وارونگی هوا و آلایندگی بیش از حد سوخت‌های جایگزین، به حکم دادگاه یا به صورت خود خواسته، از سوزاندن مازوت آلاینده هوا در نیروگاه‌ها صرفنظر می‌شود و حاصل این تصمیم، ایجاد کمبود بیشتر در تامین برق زمستانه است.

نیروگاه‌های تجدیدپذیر، راه نجات کشور

برای حل این نقیصه برخی کارشناسان تمرکز مناسب بر توسعه انرژی پاک نظیر انرژی خورشیدی و بادی را توصیه می‌کنند و بر این باورند که به کمک انرژی تجدیدپذیر می‌توان تا حد زیادی ناترازی صنعت برق را به حداقل رساند.

علی بابایی مدیر عامل شرکت تامین انرژی سبز کویر از زیر مجموعه‌های شستا پیشتر به آتیه آنلاین گفته بود که بسیاری از کشورها به سمت تولید ۱۰۰ درصدی انرژی مورد نیاز خود از محل انرژی پاک هستند.

وی ادامه داد: در زمان پیک به کمک انرژی خورشیدی و بادی می‌توان ناترازی برق را اصلاح کرد.

به گفته بابایی، هم انرژی خورشیدی و هم بادی می‌توانند به ما کمک کنند زیرا در ابتدای سال وضعیت مطلوبی دارد. سرمایه‌گذاری اولیه نیروگاه‌های تجدیدپذیر از حرارتی کمتر است. در نیروگاه خورشیدی هزینه تولید هر مگاوات چیزی حدود ۵۰۰ هزار دلار است. در نیروگاه بادی نیز به ازای هر مگاوات، میزان سرمایه مورد نیاز کمی بالاتر است اما با توجه به راندمان بیشتر نیروگاه‌های بادی نسبت به خورشیدی، سرمایه‌گذاری در این نیروگاه‌ها دارای منطق اقتصادی است.

مدیر عامل شرکت تامین انرژی سبز کویر درباره محاسن نیروگاه خورشیدی گفت: دوره احداث این نیروگاه‌ها خیلی کوتاه است و کل فرآیند استقرار آن شش ماه طول می‌کشد. بنابراین به نظر می‌رسد به دلیل مسایل زیست محیطی احداث نیروگاه تجدیدپذیر منطقی است.

با توجه به پتانسیل‌های موجود در کشور و رویکردهای جهانی در رابطه با تامین نیازهای انرژی از جمله برق، بهتر است ایران در طول برنامه هفتم توسعه در راستای رفع مشکلات بخش صنعت و فراهم سازی انرژی کشور، بیش از گذشته به توسعه انرژی پاک توجه کند.

کد خبر: 56469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =