حکمرانی تعاونی ها بر اشتغال ترانزیتی

حمل و نقل از دیرباز در اقتصاد جهانی نقش اساسی در جابه جایی کالاها و خدمات داشته و امروزه به عنوان یکی از مهمترین شاخص های رشد کمی و کیفی اقتصاد، رشد این صنعت همواره مورد توجه برنامه ریزان بوده است و اکنون بیش از ۱۰۰ هزار فرصت شغلی توسط تعاونی های حمل و نقل در کشور ایجاد شده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران ، اشتغال مستقیم بیش از ۱۰۰ هزار نفر و سهم بیش از ۶۰ درصدی در حمل و نقل جاده ای، دریایی و درون شهری در بخش تعاون، سهم این بخش را در ماندگاری اشتغال پایدار و تولید ناخالص داخلی برجسته کرده است.بی تردید سهم تعاون در حوزه اشتغالزایی را نباید نادیده گرفت؛ نشان به آن نشان در همین بخش خدمات که نیمی از اشتغال کشور را در تابستان امسال به خود اختصاص داده است، ردپای بخش تعاون نیز دیده می شود؛ محض نمونه؛ سهم بالای این بخش در ترانزیت کالا و حمل ونقل جاده ای که به کاهش تصدی گری دولت در این زمینه کمک کند.

چهار گروه حمل و نقل تعاونی‌ها
تعاونی های حمل و نقل در چهار گروه حمل کالا، مسافر، درون شهری (تاکسیرانی، اتوبوس و مینی بوسرانی و وانت بارداران) و حمل و نقل دریایی (شامل حمل و نقل کالا و مسافر) فعالیت دارند.

این تعاونی ها با تعداد ۲۴۷۰ تعاونی و ۱۷۸ هزار عضو فعالیت می کنند و حدود ۵۸ هزار نفر در تعاونی های حمل ونقل شغل ایجاد کرده اند.

بنابر آمارهای رسمی از بخش تعاون، این بخش با وجود نادیده گرفتن به دلایل مختلف از عدم باور داشتن به توانمندی این بخش، توانسته سهم خود را در تولید ناخالص داخلی کشور ایفا کند، به طوری که اکنون سهم این بخش در رشد اقتصادی کشور حدودا بین ۷ تا ۹ درصد است.

اما نکته برجسته بخش تعاون که توانسته نقش پررنگی را ایفا کند، بخش خدمات حمل و نقل و ترانزیت جاده ای است؛ جایی که اکنون بالای ۷۰ درصد حمل ونقل مسافری کشور را به دوش می کشد. آماری قابل تعمق که نشان می دهد چه مقدار این بخش می تواند کارگردان مهمی در حوزه اشتغالزایی باشد.

نشان به آن نشان که در تابستان سال جاری نیمی از اشتغال کشور به بخش خدمات اختصاص یافته بود و میزان پایداری در این بخش بسیار بالاست. حالا بخش تعاون نیز در این حوزه نقش پررنگی ایفا کرده و توانسته بیش از۶۰ هزار فرصت اشتغالزایی مستقیم را به وجود بیاورد.

تعداد تعاونی‌های حمل و نقل
به عبارتی بخش تعاون توانسته بستر فرصت های اشتغالزایی غیرمستقیم را نیز فراهم کند. از آنجا که این مقدار حجم بالا توسط تعاونی های اتوبوسرانی، مینی بوس رانی و سواری ها صورت می گیرد، خود به خود شغل های جانبی نیز در کنار آن ایجاد می شود، از همه مهمتر بستر مناسب برای ایجاد شغل های پایداری که دولت سیزدهم به دنبال آن است و در این مسیر تاکنون موفق عمل کرده است.تعداد تعاونی های حمل و نقل عمومی مسافری و کالایی نیز در دولت سیزدهم در حال گسترش است، نشانه این موضوع را می توان در افزایش شرکت های تعاونی مشاهده کرد، جایی که اکنون تعداد آنها بیش از ۲ هزار و ۴۷۰ تعاونی است که در بخش مذکور خدمات رسانی می کنند.

سهم ۲۵ درصدی ترانزیت کالایی
اشتغالزایی بخش تعاون تنها به حمل ونقل جاده ای مسافری ختم نمی شود، چرا که حدودا ۲۵ درصد ترانزیت کالایی کشور را نیز بخش تعاون برعهده دارد، این برای بخشی که همواره مورد بی مهری قرار گرفته رقم بالایی است، چرا که ترانزیت کالا بی شک بیشتر از جابه جایی مسافر بین شهری ایجاد شغل خواهد کرد. هرچند که آماری به طور رسمی وجود ندارد که چه مقدار شغل در این زمینه ایجاد شده اما قطعا بالای ۶۰ هزار نفر در این حوزه اشتغالزایی ایجاد شده است.

ترانزیت دریایی
حمل ونقل دریایی نیز یکی دیگر از مهمترین فعالیت های بخش تعاون در این حوزه است. با نگاهی به داده های ارائه شده از سوی معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تنها ۱۰ درصد از جابه جایی دریایی مسافری توسط بخش خصوصی و دولت انجام می شود و ۹۰ درصد توسط بخش تعاون صورت می گیرد.

اما در ترانزیت کالایی در حوزه خلیج فارس بخش تعاون آمار شگفت انگیزی را به خود اختصاص داده و سهم حدودا ۶۰ درصدی ترانزیت کالایی است که توسط تعاونی های لنج داران انجام می شود.طبق آمارهای رسمی، حدود ۴۰۲ تعاونی در این بخش با عضویت ۷ هزار و ۴۲۵ نفر و اشتغالزایی مستقیم ۶ هزار نفر در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.

تعداد شناورهای باری و مسافری در حوزه ترانزیت دریایی و جابه جایی مسافر بالغ بر ۵ هزار شناوری باری و مسافری است.

تعاونی های حمل و نقل درون شهری
خدمات رسانی تعاونی ها تنها به ترانزیت کالا و مسافری بین شهری، جاده ای و دریایی ختم نمی شود، بلکه در حوزه شهری نیز این خدمات رسانی انجام می شود، در حال حاضربیش از ۴۰۰ تعاونی فعال با ۹۰ هزار و ۴۴۰ نفر در تعاونی های حمل و نقل درون شهری عضویت دارند. این تعاونی ها در حوزه های مسافری و باری فعالیت می کنند و بیش از ۲۰ هزار نفر اشتغال مستقیم به وجود آورده اند.

ایجاد اشتغال حدود ۱۰۰ هزار نفر
آنچه مشخص است تعاونی های خدماتی حمل و نقل توانسته حدود ۱۰۰ هزار شغل مستقیم به وجود آورند و مهمتر از آنها ماندگاری این مقدار اشتغال است. نکته مهمتر آنکه معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در دولت سیزدهم به دنبال توسعه بخش تعاون در حوزه های مختلف از جمله حوزه حمل و نقل است و در این زمینه اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است.

اقدامات تاثیرگذار برای توسعه بخش حمل و نقل تعاونی‌ها
طراحی شهرک حمل و نقل بار در مراکز استان های بزرگ و بندرها و واگذاری دفاتر به تعاونی های حمل و نقل بار و کالا، تامین اقلام و تجهیزات مورد نیاز اعضای تعاونی ها از طریق تعاونی های حمل و نقل به صورت متمرکز، بیمه و خدمات درمانی مناسب جهت شاغلان و خانواده های تحت پوشش، افزایش بهره وری نیروی کار، سرمایه و کار در بخش تعاونی های حمل ونقل، تخفیف در قانون مالیات های مستقیم به تعاونی های حمل و نقل، گنجاندن فعالیت حمل و نقل در بخش صنعت نه بخش خدمات به منظور بهره گیری از امتیازات و یارانه های لازم به صنعت، ایجاد تشکل های صنفی و جذب نیروهای توانمند و مقتدر و حمایت از آنان در جهت یکپارچگی تعاونی ها و احقاق حقوق آنها، یکپارچه نمودن ساختار تشکیلاتی، اداری و تصمیم گیری بخش حمل و نقل و تقویت و توسعه اتحادیه های تعاونی های حمل و نقل از جمله اقداماتی است که معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تقویت تعاونی های حمل و نقل در دستور کار قرار داده و در این یک سال اخیر به بخشی از اهداف مد نظر خود رسیده است. آنچه مشخص است باید به بخش تعاون به عنوان یک بخش اشتغالزا و محوری در اقتصاد کشور باور داشته باشیم، چرا که یکی از اصول سه گانه اقتصاد در کشور است. مشارکت جمعی می تواند اقتصاد کشور را با کمترین رانت و فساد اقتصادی توسعه دهد، اما در این راه باید به این بخش باور و ایمان داشت.

کد خبر: 56555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =