تورم خوراکی‌ها تقریبا یک و نیم برابر گروه خدمات

اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ تورم ۱۲ ماهه کل کشور نسبت به سال پایه ۱۳۹۵، در گره خوراکی، آشامیدنی و دخانیات ۶۳ درصد است در حالی که این رقم برای کالاهای غیر خوراکی و خدمات ۳۵.۱ درصد به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار آتیه آنلاین، شاخص قیمت مصرف‌کننده میانگین تغییر قیمت‌هایی است که در طول زمان اندازه‌گیری می‌شود. این شاخص در واقع بیانگر ارقامی است که مصرف‌کنندگان باید برای سبد کالاها و خدمات خود پرداخت کنند. این مسئله معمولاً تحت عنوان تورم شناخته می‌شوند.

حال چرا این شاخص مهم است و در علم اقتصادبه آن توجه می‌شود؟ در اصل، این شاخص سعی در سنجش سطح قیمت کل در یک اقتصاد و در نتیجه اندازه‌گیری قدرت خرید واحد ارزی یک کشور دارد. تغییرات شاخص قیمت مصرف‌کننده برای ارزیابی تغییرات قیمت مرتبط با هزینه زندگی به کار گرفته می‌شود.

هرچه میزان تورم در گروه‌های کالایی بیشتر تغییر کند، رفتار خانواده در استفاده از آن خدمات یا کالاها تغییر کرده و متناسب با سطح درآمدی خانوار، نوع مصرف تنظیم می‌شود.

بنابراین در شرایطی که مرکز آمار ایران اعلام کرده است که تورم نقطه‌ای کل کشور در آذرماه سال ۱۴۰۱ برای گروه «خوراکی، آشامیدنی و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ۶۵.۱ درصد و ۳۹.۱ درصد بوده است بیم آن می‌رود که خانواده‌ها برای تنظیم دخل و خرج خود، برخی گروه‌های کالایی یا پاره‌ای از خدمات را از سبد مصرفی خود حذف کنند.

اگر اقلام خوراکی به دلیل تورم از سبد غذایی خانوار حذف شود و گزینه‌های حذف شده با اقلام کم ارزش‌تر جایگزین شود، بدون شک چنین رفتاری اثر بسزایی در سلامت جامعه و تحمیل هزینه‌های درمان آتی خواهد داشت.

ثبت تورم ۴۵ درصدی برای کل کشور

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به آذرماه سال ۱۴۰۱، برای کل کشور عدد ۴۵ درصد به ثبت رسیده است. این در حالی است که تورم نطقه‌ای ثبت شده برای این ماه ۴۸.۵ درصد است.

بر اساس آمارهای اعلام شده در گروه خوراکی، آشامیدنی و دخانیات مردم ایران تورم ۱۲ ماهه ۶۳ درصدی را تجربه کرده‌اند در حالی که تورم نقطه‌ای تجربه شده در این گروه ۶۵.۳ درصد بوده است. در گروه کالاهای غیر خوراکی و خدمات نیز متوسط تورم ۱۲ ماهه ثبت شده ۳۵.۱ درصد و تورم نقطه‌ای ۳۸.۹ درصد بوده است.

تحمل گرانی بیشتر در روستاها

در سال منتهی به آذرماه ۱۴۰۱، مردم مناطق شهری تورم ۴۴.۳ درصدی را تجربه کرده‌اند در حالی که این عدد برای مناطق روستایی ۴۸.۶ درصد بوده است. تورم نقطه‌ای آذرماه امسال برای مناطق شهری ۴۷.۹ و برای مناطق روستایی ۵۱.۴ درصد بوده است.

در گره خوراکی، آشامیدنی و دخانیات مناطق شهری تورم ۶۳ درصدی ثبت شده در حالی که برای کالاهای غیر خوراکی و خدمات عدد ۳۵.۱ درصد به ثبت رسیده است.

اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ تورم ۱۲ ماهه روستایی در گروه خوراکی، آشامیدنی و دخانیات ۶۳.۲ درصد و در گروه کالاهای غیر خوراکی و خدمات ۳۵.۳ درصد بوده است. در حالی که تورم نقطه‌ای برای گروه آشامیدنی و دخانیات و کالاهای غیر خوراکی به ترتیب ۶۶ و ۳۷.۶ درصد بوده است.

استان مازندران گرانترین استان

بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه خوراکی‌ها مربوط به استان مازندران با ۷۲.۶ درصد است و در رتبه بعدی استان البرز با ۷۰.۶ و استان قزوین با ۶۹ درصد تورم در رتبه سوم قرار دارد.

در گروه کالاهای غیر خوراکی و خدمات هم بیشترین نرخ تورم مربوط به استان ایلام با ۳۹.۶ درصد است و بعد از آن استان کهگیلویه و بویراحمد با تورم ۳۹.۵ درصدی و استان چهار محال و بختیاری با تورم ۳۷.۶ درصدی قرار دارد.

هتل و رستوران بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران در کل کشور بیشترین میزان تورم در گروه‌های مختلف در کشور مربوط به هتل و رستوران است که ۷۳.۹ درصد رشد داشته است. بعد از آن خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با ۶۳.۶ درصد رتبه دوم را به خود اختصاص داده است و رتبه سوم نیز به پوشاک و کفش با تورم ۴۷.۳ درصدی تعلق می‌گیرد.

استان‌هایی که بیشترین گرانی را در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها تحمل کرده‌اند، پراکنش جالبی دارند. بیشترین میزان افزایش قیمت مربوط به استان قزوین با تورم ۷۱ درصدی است و مازندران و البرز با تورم ۷۰.۶ درصدی در رتبه دوم قرار دارند. استان لرستان نیز با تورم ۶۹.۷ درصدی رتبه سوم را به خود اختصاص می‌دهد.

در گروه هتل و رستوران، استان هرمزگان با تورم ۹۱.۳ رتبه نخست، استان تهران با ۸۸.۶ و کرمان با ۸۱.۷ درصد بیشترین تورم در این گروه را تحمل کرده‌اند.

در گروه لباس و کفش نیز مردم خراسان جنوبی بیشترین افزایش قیمت در این حوزه را تجربه می‌کنند. تورم ثبت شده برای این گروه ۵۶.۹ درصد است. بعد از آن آذربایجان غربی با تورم ۵۵ درصدی در گروه دوم و لرستان با تورم ۵۴.۷ درصدی در رتبه سوم قرار دارد.

تورم خطرساز دخانیات

بعد از این سه گروه کالایی که مردم بیشترین گرانی را در رابطه با آنها پذیرفته‌اند، دخانیات با افزایش ۴۰.۸ درصدی تورم قابل توجهی را متحمل شده است. مطالعات نشان می‌دهد استفاده از دخانیات با افزایش قیمت‌ها، کاهش محسوسی پیدا نمی‌کند بلکه افراد با حذف گروه‌های کالایی ارزشمند دیگر، تورم تحمیل شده به دخانیات را سرشکن می‌کنند.

کد خبر: 56597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =