بازدهی ۱۱.۶ درصدی نماد «شستا» طی هفته گذشته در بورس

بازار سهام در هفته‌ای که گذشت روند درخشانی را پشت سرگذاشت، به طوریکه شاخص کل بورس این هفته در مجموع با بیش از ۱۰ درصد رشد نسبت به هفته پیشین مواجه شد و از سطح یک میلیون و ۴۹۶ هزار واحدی در ابتدای هفته به سطح یک میلیون و ۶۴۷ هزار واحدی در انتهای هفته افزایش یافت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در هفته‌های پیشین شاهد افزایش و حجم معاملات در بازار سهام بودیم که این روند در هفته‌ای که گذشت نیز ادامه یافت، بر این اساس مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم از ۲۶۰.۹۹۳ میلیارد ریال در پایان هفته پیشین با بیش از ۲۸ درصد افزایش به ۳۳۴، ۴۸۸ میلیارد ریال در پایان هفته گذشته رسید.

بازدهی شستا و هلدینگ‌های زیر مجموعه‌اش در هفته گذشته

نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که با نماد «شستا» در بورس تهران شناخته می‌شود، در هفته گذشته عملکرد بسیار مناسبی داشت و بازدهی ۱۱.۶ درصدی را بر جای گذاشت. به نوعی می‌توان گفت، شستا بیش از شاخص کل بورس که رشد ۱۰ درصدی داشت، توانسته سوددهی را برای سهام‌داران خود رقم بزند. از سویی در جریان معاملات هفته گذشته مجموع ارزش معاملات نماد شستا با ۱۰۰ درصد رشد نسبت به هفته پیشین از ۲۸۷ میلیارد تومان به بیش از ۵۴۹ میلیارد تومان افزایش یافت.

به غیر از خود نماد شستا، از ۸ هلدینگ این شرکت سرمایه‌گذاری، ۵ هلدینگ در بازار سرمایه حضور دارند که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو)، سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا)، سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو) وسرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) می‌شوند و در جدول زیر بازدهی آن‌ها در بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت را مشاهده می‌کنید.

نماد نماد بازدهی (درصد)
شستا ۱۱.۶
تاپیکو ۱۱.۱
تاصیکو ۱۲.۴
صبا ۱۱.۲
سیتا ۷
تیپیکو ۹.۵

بهترین عملکرد شرکت‌های بورسی شستا متعلق به کدام نمادها است؟

باتوجه به گستردگی فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در اقتصاد کشور، بنگاه‌های زیادی در زمینه‌های مختلف زیر مجموعه شستا هستند و بسیاری از آن‌ها نیز در بازار سرمایه حضور دارند. حال در هفته‌ای که گذشت ۱۰ نماد برتری که بیشترین بازدهی را در بین نمادهای زیر مجموعه شستا داشتند، عبارت‌اند از: سیمان‌فارس‌ (سفار)، سیمان‌سپاهان‌ (سپاها)، کشتیرانی دریای خزر (حخزر)، سرمایه‌گذاری هامون صبا (وهامون)، پارس‌ دارو (دپارس)، کشتیرانی جمهوری اسلامی (حکشتی)، سیمان ارومیه (ساروم)، پتروشیمی فناوران (شفن)، پشم شیشه ایران (کپشیر) و سیمان بهبهان (سبهان).همچنین در جدول زیر میزان بازدهی این نمادها را در هفته‌ای که گذشت مشاهده می‌کنید.

نماد نماد بازدهی (درصد)
سفار ۱۸
سپاها ۱۷
حخزر ۱۷
وهامون ۱۶
دپارس ۱۵
حکشتی ۱۵
ساروم ۱۵
شفن ۱۴
کپشیر ۱۴
سبهان ۱۴

پیش‌بینی بازار سهام در هفته پیش‌رو

بورس تهران بعد از مدت‌ها که سهام‌داران انتظار آن را می‌کشیدند، از هفته گذشته رشد خود را به صورت ملموس آغاز کرد، به طوریکه در روز چهارشنبه شاخص کل بورس بیش از ۷۰ هزار واحد افزایش یافت، به نظر می‌رسد در هفته پیش‌رو بازهم برآیند کلی بازار مثبت باشد.

در حال حاضر کانال ۱.۷ میلیون واحدی مقاومت مقابل شاخص کل است، که با افزایش حجم معاملاتی که رخ داده می‌تواند این مقاومت نیز شکسته شود و در کوتاه مدت نیز نماگر اصلی بازار سهام سقف تاریخی خود در سال ۱۳۹۹ یعنی محدوده دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی را پشت سر بگذارد. هرچند که این موضوع یک دفعه رخ نخواهد داد و در بین راه بازار سهام نوساناتی را تجربه خواهد کرد.

بورس عقب مانده‌ترین بازار از تورم

به طور کلی و از منظر بنیادی، بازار سرمایه نسبت به تورم فرصت‌های سرمایه‌گذاری موازی با بازار سرمایه، بسیار ارزنده و جذاب بوده و در کسب درآمد هم بی‌رقیب است. ضمن اینکه این بازار نسبت به بازارهای موازی، نقدشوندگی بالاتر و شفافیت بیشتری دارد. البته نباید از ریسک‌های سیستماتیک که بر سر این بازار سایه افکنده، غافل شد.

این درحالیست که در مقطع کنونی، ارزش بازار سرمایه با قیمت ارز در محدوده کنونی، در حدود ۱۴۰ میلیارد دلار است و این ارزش روز نشان دهنده آن است که از کف بازار سرمایه، فاصله چندانی نداریم و این بازار برای سرمایه‌گذاران بلندمدت، کاملا مناسب و معقول است. از سوی دیگر با توجه به آنکه حدود ۶۵ درصد از شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، صادرات‌محور هستند، افزایش نرخ ارز در بازار غیرمتشکل و به دنبال آن در سامانه نیما، می‌تواند اثر مستقیم روی سودآوری شرکت‌ها داشته باشد.

کد خبر: 56618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =