تعاونی پیشگامان، اولین بندر خشک ایران

چگونگی استفاده از منابع بند «س» تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مبنی بر استفاده از یارانه سوخت برای حمل و نقل هوایی محصولات کشاورزی، راه اندازی ناحیه صنعتی نساجی تعاونی مریم آباد و راه اندازی کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون استان یزد در سفر رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران بررسی شد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران، گفت: در نشست مشترک با مدیران استانی وزارت جهاد، صمت، راهداری، استانداری و یک شرکت هوایی، چگونگی استفاده از منابع بند «س» تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مبنی بر استفاده از یارانه سوخت برای حمل و نقل هوایی محصولات کشاورزی بررسی شد.

وی افزود: در استان یزد و در حوزه محصولات گلخانه‌ای نظیر خیار، گوجه فرنگی، فلفل دلمه، بادمجان و سبزیجات صیفی به توسعه مناسبی که با هدف صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس و روسیه دست یافته‌اند اما این کالاها فساد پذیرند و حمل هوایی با توجه به منابع این تبصره اولویت است.

قاسمی افزود: در این سفر از شرکت تعاونی جهانگردی گردشگری سیب و نار و بندر خشک پیشگامان یزد بازدید شد، در مجموعه بندرخشک پیشگامان یزد تاکنون بیش از ۲۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و این مجموعه دارای بیش از ۶۸ هزار سهامدار غیرعضو است.

به گفته وی در این بندر، گمرک در وسعتی در حدود ۸هکتار مستقر شده و ۵ خط ریلی به این بندر خشک وارد می شود که به شبکه ریلی کشور متصل است. ۳۹واحد سردخانه وکارخانه کنسانتره میوه و چیپس میوه از دیگر امکانات این تعاونی است و در حال نصب یک سیلو ۵۰ هزار تنی و یک نیروگاه ۵۰ مگاواتی هستند به نظر می رسد این مجموعه در راستای اجرای اصل ۴۳ قانون اساسی عمل کرده و می تواند الگوی مناسبی برای سایر بخش های تعاون باشد.

قاسمی ادامه داد: از آنجاییکه استان یزد به عنوان یک استان مهم در صنعت نساجی شناخته می شود، از اینرو اتاق تعاون استان یزد اقدام به راه اندازی ناحیه صنعتی نساجی تعاونی مریم آباد کرده است. این ناحیه به وسعت ۴۹ هکتار است که در فاز اول ۷۶ واحد در آن مستقر می شوند و یکی از اقدامات مفید و موثر بخش تعاون در این استان محسوب می شود.

وی افزود: راه اندازی کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون استان یزد نیز موضوع مهمی است که در نشستی که اتحادیه های تعاونی صنایع مختلف کشاورزی حضور داشتند بررسی و انجام شد. ۵۰ درصد تولید گوشت مرغ این استان، مازاد نیاز بوده و به سایر استان‌ها صادر می‌شود و در بحث صادرات نیز مانند میوه، صیفی جات و … تعاونی‌ها و شرکت‌های موفق وجود دارند و مقرر شد که عملکرد کمیسیون کشاورزی پررنگ تر باشد و بتواند تامین سرمایه در گردش، رفع تعهد ارزی و ساماندهی تعاونی‌های کشاورزی در قالب اتحادیه‌های مختلف را در دستور کار قرار دهد.

شرکت تعاونی دستبافان یزد که در سال ۱۳۳۸ در استان یزد تاسیس شده از قدیمی ترین شرکت‌های تعاونی است و هم اکنون نیز فعالیت می کند.

کد خبر: 56650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =