۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 56689

ارتقاء رفاه‌اجتماعی با ایجاد فرصت برابر برای آحاد جامعه

فاطمه عباسی، معاون توسعه پیشگیری و امور بانوان سازمان بهزیستی کشور
ارتقاء رفاه‌اجتماعی با ایجاد فرصت برابر برای آحاد جامعه

در هر جامعه‌ای، توجه دولتمردان، سیاستگذاران و پژوهشگران به رفاه‌اجتمـاعی موضـوع مهم و ضروری است. رفاه اجتماعی بر عوامـل سیاسـی، اقتـصادی، اجتمـاعی و فرهنگـی جامعه، تأثیری عمده می‌گذارد و در رشد و پیشرفت جامعه مؤثر است.

سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اول دی‌ماه سال جاری در نشست شورای معاونین سازمان بهزیستی کشور بر نقش پررنگ بهزیستی در توسعه رفاه اجتماعی و کاهش آسیب‌ها در کشور تاکید کرد.
سازمان بهزیستی کشور بر اساس جزء۸ بند پ ماده ۵۷ قانون احکام دائمی کشور متولی موضوع سلامت اجتماعی آحاد جامعه با اولویت گروه‌های نیازمند و در معرض آسیب است بنابراین موضوع مهم در کاربست سیاست‌های سلامت اجتماعی موضوع رفاه اجتماعی است.
مـی‌تـوان گفت که از یک سو، بهبـود رفـاه اجتمـاعی هدف اصلی بسیاری از سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی است و از سوی دیگر، از مباحث مهم سیاست اجتماعی، ارزیابی و پایش برنامه‌ها، خدمات و سیاست‌های رفاه اجتماعی است که از این طریق، بتوان اولاً از کـارایی برنامـه‌هـا در تحقـق اهداف و ثانیاً از تحقق عدالت در توزیع فرصت‌ها و منابع اطمینان حاصل کرد.
ماموریت‌های از این منظر نه تنها فرد بلکه جامعه نیز مدنظر قرار می‌گیرد و اقدامات و برنامه‌های مختلف و متنوع سازمان از منظر ارتقای سلامت اجتماعی، حمایت‌های اجتماعی، توانمندسازی فردی و اجتماعی و تاثیر در دانش و نگرش افراد جامعه زمینه و بستر ارتقاء شاخص‌های رفاه اجتماعی از جمله ابعاد اشتغال، تامین اجتماعی، آموزش و دانش و سلامت است.
اما از منظر دیگر اقدامات سازمان بهزیستی در حوزه‌های مانند برنامه‌های پیشگیری، تقویت سرمایه اجتماعی، پیوندها و تعلقات اجتماعی، مشارکت اجتماعی در ارتقاء کیفیت زندگی و سلامت اجتماعی که از جمله شاخص‌های موثر در رفاه اجتماعی محسوب می‌شوند بسیار موثر بوده و هست.
جهت تحقق و عینیت‌بخشی به این موضوع عوامل متعددی نقش دارند از جمله توزیع عادلانه منابع، برخورداری و دسترسی گروه‌های نیازمند به خدمات حمایتی و بیمه‌ای، آموزش و پرورش همگانی و رایگان، برخورداری همگان از بهداشت و درمان و مسائل مربوط به اشتغال و مسکن و ... و به عبارت دیگر ایجاد فرصت‌های برابر برای همگان در ارتقاء رفاه اجتماعی آحاد جامعه نقش موثری دارد.
کد خبر: 56689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =