بازدهی منفی ۴.۴ درصدی بورس در هفته‌ای که گذشت

بازار سهام در هفته‌ای که گذشت روند نزولی را سپری کرد به طوریکه شاخص کل بورس این هفته در مجموع با بیش از ۴.۴ درصد کاهش نسبت به هفته پیشین مواجه شد و از سطح یک میلیون و ۶۴۷ هزار واحدی در ابتدای هفته به سطح یک میلیون و ۵۷۹ هزار واحدی در انتهای هفته کاهش یافت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در هفته‌های پیشین شاهد افزایش و حجم معاملات در بازار سهام بودیم که این روند در هفته‌ای که گذشت نیز ادامه یافت، بر این اساس مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم از ۳۳۴.۴۸۸ میلیارد ریال در پایان هفته پیشین با بیش از ۲۷ درصد افزایش به ۴۲۵.۷۶۹ میلیارد ریال در پایان هفته گذشته رسید.

بازدهی شستا و هلدینگ‌های زیر مجموعه‌اش در هفته گذشته

نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که با نماد «شستا» در بورس تهران شناخته می‌شود، در هفته گذشته عملکرد نزولی داشت و بازدهی آن منفی ۴.۱ درصد بود. از سویی در جریان معاملات هفته گذشته مجموع ارزش معاملات نماد شستا از ۵۴۹ میلیارد تومان در هفته هفته پیشین به بیش از ۵۳۸ میلیارد تومان در هفته‌ای که گذشت، کاهش یافت.

به غیر از خود نماد شستا، از ۹ هلدینگ این شرکت سرمایه‌گذاری، ۶ هلدینگ در بازار سرمایه حضور دارند که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو)، سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا)، سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو)، سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) و کشتیرانی جمهوری اسلامی (حکشتی) می‌شوند. در جدول زیر بازدهی آن‌ها در بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت را مشاهده می‌کنید.

نماد نماد بازدهی
شستا ۴.۱-
سیتا ۳.۲
حکشتی ۷
تاصیکو ۵.۱-
صبا ۴.۵-
تاپیکو ۳.۸-
تیپیکو ۲.۳-

بهترین عملکرد شرکت‌های بورسی شستا متعلق به کدام نمادها است؟

باتوجه به گستردگی فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در اقتصاد کشور، بنگاه‌های زیادی در زمینه‌های مختلف زیر مجموعه شستا هستند و بسیاری از آن‌ها نیز در بازار سرمایه حضور دارند. حال در هفته‌ای که گذشت ۱۰ نماد برتری که بیشترین بازدهی را در بین نمادهای زیر مجموعه شستا داشتند، عبارت‌اند از: شیمی‌ داروئی‌ داروپخش‌ (دشیمی)، صنایع‌کاغذسازی‌کاوه‌ (چکاوه)، کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان (زگلدشت)، کشت و دامداری فکا (زفکا)، کاشی‌ سعدی‌ (کسعدی)، صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر)، صنایع‌ لاستیکی‌ سهند (پسهند)، کشتیرانی جمهوری اسلامی (حکشتی)، معدنی‌ املاح‌ ایران‌ (شاملا) و فراورده‌ های‌ نسوزایران‌ (کفرا).همچنین در جدول زیر میزان بازدهی این نمادها را در هفته‌ای که گذشت مشاهده می‌کنید.

نمام نماد بازدهی
دشیمی ۱۷
چکاوه ۱۳
زگلدشت ۱۲
زفکا ۱۱
کسعدی ۱۰
چخزر ۸
پسهند ۷.۵
حکشتی ۷
شاملا ۶
کفرا ۵

پیش‌بینی بازار سهام در هفته پیش‌رو

برخی از کارشناسان بازار سهام معتقدند، در حال حاضر زمان مناسبی برای ورود مردم به بازار سرمایه است، زیرا اکثر سهم‌ها به کف قیمت‌های تاریخی رسیده‌اند. ضمن اینکه برخی ریسک‌های تاثیرگذار بر بازار سرمایه برطرف شده و برخی محرک‌های رشد این بازار از جمله نرخ ارز فعال شده‌اند. تورم هم یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه است. از سویی همواره گفته شده بورس سپر تورمی است و از آنجا که پشتوانه اکثر محصولات مالی، دارایی‌های فیزیکی است، افزایش تورم منجر به رشد بازار سرمایه هم می شود.

بنابراین در این شرایط می‌توان گفت، بورس یک بازار مستعد صعود است که اگر سرمایه‌گذاران دارای یک استراتژی مناسب برای حضور در آن باشند، می‌توانند با یک دید سرمایه‌گذاری میان مدت و بلند مدت به یک بازدهی مناسب و معقول دست پیدا کنند و از تورم عقب نمانند. همچنین باید به این نکته توجه کرد که رعایت حد سود و حدضرر در بازار سهام از اهمیت بسزایی برخوردار است و سهام‌داران حتما باید به این موضوع توجه کنند، تا در ادامه دچار ضرر و زیان نشوند.

این درحالیست که با توجه به اتفاقات چند سال گذشته، اهالی بازار سرمایه به سرمایه‌گذاران حقیق توصیه می‌کنند، از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند و از هرگونه سرمایه‌گذاری مستقیم و خرید تک سهم بپرهیزند. از سویی بررسی بازده صندوق‌های سهامی نشان می‌دهد با وجود تمامی فراز و فرودهای اقتصاد ایران، بازدهی این صندوق ها بالاتر از بازدهی سرمایه‌گذاری مستقیم و خرید سهم بوده و در شرایطی که در سال ۹۹ بسیاری از حرفه‌ای‌های بازار هم دچار ضرر و زیان شدند، این صندوق‌ها ریسک بسیار کمتری متوجه سرمایه‌گذاران کرده‌اند.

کد خبر: 56802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =