کمبود تجهیزات در معدن‌ها دلیل اصلی آسیب‌های شغلی است

عضو شورای عالی حفاظت فنی کمبود تجهیزات به‌روز و استاندارد ایمنی در معادن را دلیل اصلی حوادث کار در این کارگاه‌ها دانست.

هادی ساداتی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: ارائه نامناسب و کم آموزش‌های ایمنی مرتبط با فعالیت‌های معدنی برای نیروی کار شاغل در این کارگاه‌ها یکی از عوامل وقوع حوادث و آسیب به کارگران معدن محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: معادن همواره به عنوان یکی از محیط‌های کارگاهی در شرایط کار سخت، حوادث پرشمار شغلی و آسیب‌های ناشی از آن برای کارگران شاغل را به همراه داشته و بخشی از آمارهای حوادث ناشی از کار را شامل می‌شود. ‌

عضو شورای عالی حفاظت فنی همچنین با اشاره به اینکه در بسیاری از معادن، دستگاه‌های فشارسنج و گازسنج به میزان لازم در اختیار تمامی کارگران شاغل نیست، افزود: این مسئله شرایط رخداد حوادث شغلی در این کارگاه‌ها را به شدت افزایش می‌دهد.

ساداتی ادامه داد: تشخیص گاز متان و سایر گازهای موجود در سطح معادن به عنوان منابع اصلی ایجاد خطر با وجود تجهیزات ایمنی تخصصی ممکن می‌شود و در غیر این صورت امکان وقوع حوادث شغلی افزایش خواهد داشت.

عضو شورای عالی حفاظت فنی اضافه کرد: بسیاری از اتفاقات رخ داده در سطح معادن در قالب خفگی نیروی کار یا انفجار ناشی از وجود گازها در معدن به عدم اجرای کامل موارد ایمنی کارگاهی و نبود آموزش‌های مرتبط با ایمنی محیط کاری معادن برمی‌گردد.

وی در ادامه گفت: تأمین تجهیزات و ابزار لازم برای شکل‌گیری ایمنی محیط کار برای کارگران به‌ویژه فعالان و شاغلان معادن، کاهش آمار حوادث شغلی این حوزه را موجب خواهد شد.

این کارشناس حوزه کار و ایمنی در ادامه افزود: حوادث معدنی فراوانی در سال‌های گذشته به دلیل عدم رعایت موارد ایمنی کارگاهی در معادن رخ داده است. این در حالی است که با رعایت حداقل‌های ایمنی و تأمین تجهیزات و ابزار و البته با گسترش آموزش به کارگران و کارفرمایان، پیشگیری از این حوادث و صیانت جان نیروی کار و سرمایه کارگاه‌ها ممکن است.

وی ادامه داد: حادثه در معدن زمستان یورت استان گلستان در سال ۱۳۹۶ به دلیل رعایت‌نکردن حداقل‌های ایمنی جان بسیاری از کارگران شاغل در این کارگاه را گرفت. در سال‌های گذشته نیز در معادن سرخس و ذغال‌سنگ البرز مرکزی شاهد حوادث کار و آسیب‌های ناشی از آن بوده‌ایم.

این کارشناس حوزه ایمنی کار در پایان گفت: واگذاری متعدد کارگاه‌های دارای سطح پایین ایمنی به‌ویژه در حوزه فعالیت معادن و تعدد کارفرما، زمینه عدم تأمین تجهیزات ایمنی و ارائه آموزش در این حوزه را موجب شده است. کارگران در این شرایط پس از حادثه دچار سردرگمی خواهند شد.

کد خبر: 56966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =