رونمایی از ۳ محصول جدید در هلدینگ صنایع عمومی تأمین

اسماعیل آجورلو، مدیر حقوقی و امور قراردادهای هلدینگ صنایع عمومی تأمین به آتیه‌نو می‌گوید، متولیان این شرکت با تعریف محصولات جدید دانش‌بنیان در سبد تولیدات پارس الکتریک، همچون رقبای خارجی، تلاش کردند بازارهای خود را توسعه دهند و این برند خوشنام و قدیمی را دوباره احیاء کنند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از آتیه نو، بازار به حاشیه رانده شده پارس الکتریک را چگونه می‌توان احیاء کرد؟ این پرسشی بود که متولیان هلدینگ صنایع عمومی تأمین برای آن به دنبال راهکار مناسب می‌گشتند تا اینکه ابتدای امسال، راه‌حل مسأله توسط دانش‌بنیان‌ها در اختیارشان قرار گرفت. پارس الکتریک که تخصص‌اش تولید نمایشگر و تلویزیون بود، در سال‌های گذشته - و در رقابت با برندهای وارداتی خارجی- به حاشیه رانده شد و بدون شک، احیاء بازار این برند نوستالژیک، کار آسانی نبود. اما آن‌طور که این روزها هلدینگ صنایع عمومی تأمین از سه محصول جدید «لانچر پادباکس» به ‌عنوان یک نرم‌افزار مربوط به سیستم عامل تلویزیون‌های هوشمند که در تبلت یا هر مدل کامپیوتر نیز کاربرد دارد، «دستگاه ضدعفونی‌کننده هوای پنتا» که در یخچال و سردخانه هم کاربرد دارد و «سایکلاپس» که در درمان تنبلی چشم و صنعت پزشکی به کار می‌رود، رونمایی کرده است. این شرکت قصد دارد برند خود را با این محصولات دانش‌بنیان بار دیگر در جامعه زنده کند و پیش‌بینی می‌شود این محصولات تا سال آینده به بازدهی اقتصادی مطلوب برسند.

سه محصول جدید رونمایی شده پارس الکتریک چه مزیت‌هایی برای کشور ایجاد می‌کنند؟

هر سه محصول رونمایی شده جدید پایه‌های دانش‌بنیان دارند. شرکت پارس الکتریک به این خاطر در این عرصه‌ها ورود کرده که این شرکت به صورت تخصصی در موضوع صنایع الکترونیکی فعالیت می‌کند. یکی از این سه محصول نرم‌افزار «لانچر پادباکس» بود. این محصول، یک نرم‌افزار مربوط به سیستم عامل تلویزیون‌های هوشمند است و تاکنون تقریباً به شکل کامل یک محصول وارداتی به حساب می‌آمد.

از کدام کشور این محصول وارد می‌شد؟

از چین و کشورهای مختلف وارد می‌شد. این نرم‌افزار کنترل صفحه اصلی اندروید را در سیستم‌های عامل تلویزیون‌های هوشمند برعهده دارد و یک موضوع پیچیده به لحاظ نرم‌افزاری محسوب می‌شود. ما هیچ‌وقت در کشور خود چنین محصولی نداشتیم. از ابتدای سال این موضوع پیگیری شد و بعد از هشت ماه، این محصول با کمک گروه‌های و شرکت‌های دانش‌بنیان که در پارس الکتریک فعالیت می‌کردند، کاملاً ایرانی شد. خوشبختانه ما با این دستاورد در مجموعه پارس الکتریک برای تلویزیون هوشمند محصول لانچر را به شکل بومی تولید می‌کنیم.

چرا لانچر در ایران تولید نمی‌شد؟ تولید آن غیراقتصادی بود یا به دلیل پیچیدگی سراغ آن نرفتید؟

اولین دلیل این بود که تولید این محصول بسیار پیچیده بود و برای اینکه به شکل بومی تولید شود، نیاز به یکسری فرایندهای علمی داشت. دوم اینکه با توجه به اینکه واردات آن به راحتی توسط گروه‌های مختلف انجام می‌شد، کسی همت نمی‌کرد تا آن را ایرانی کند. حالا که یک مقدار واردات سخت‌تر شده و مجبوریم به توان داخلی اتکا کنیم، این محصول توسط گروه‌های دانش‌بنیان خودمان با همه پیچیدگی‌هایش تولید شد. هم‌اکنون تولید لانچر پادباکس هم برای مجموعه پارس الکتریک صرفه اقتصادی دارد و هم با دانش بومی تولید شده است. این محصول نه‌تنها در تلویزیون هوشمند بلکه در بسیاری محصولات دیگر از جمله در تولید نرم‌افزارهای مربوط به گوشی‌های موبایل و تبلت هم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

قیمت تمام شده این لانچر در مقایسه با نمونه‌های خارجی چگونه است؟

قیمت تمام‌شده آن با در نظر گرفتن واردات، عوارض و... قطعاً ارزان‌تر از نمونه خارجی آن است. بنابراین تولید این محصول هم صرفه اقتصادی دارد و هم کاملاً امتیاز استفاده‌اش متعلق به شرکت پارس الکتریک است.

مجموعه پارس الکتریک سالانه چقدر لانچر نیاز دارد؟

این شرکت به تعداد تولید محصولاتش به لانچر نیاز دارد. هر یک تلویزیون، یک عدد لانچر لازم دارد. امتیاز استفاده این محصول در ایران از ابتدا به شرکت دانش‌بنیان پارس الکتریک تعلق گرفت. اکنون هر شرکت دیگری که در ایران تولید محصول الکترونیک مثل تلویزیون هوشمند، تبلت یا هر مدل کامپیوتر داشته باشد، ما می‌توانیم لانچر را به‌ عنوان بخشی از فرایند تولید در اختیار آنها هم قرار دهیم.

شما می‌توانید این لانچر را برای سایر تولیدکنندگان هم تهیه کنید؟

بله، به دلیل اینکه این محصول وارداتی بود و کسی نمی‌توانست آن را در ساختار تولیداتش به کار برد؛ مگر آنکه نیازش را وارد می‌کرد یا امتیاز نرم‌افزاری آن را می‌خرید، اما اکنون امتیاز استفاده از آن کاملاً بومی شده و می‌توان از داخل تهیه کرد.

آیا سفارشی هم در این زمینه داشته‌اید؟

خیر. به این دلیل که تازه کار تولید محصول اولیه تمام و رونمایی انجام شده است. اکنون به عنوان بسته نرم‌افزاری در تلویزیون‌های مجموعه پارس استفاده می‌شود و از ابتدای سال آینده می‌توانیم آن را در اختیار سایر شرکت‌های نیز قرار دهیم.

دومین محصول تولیدشده شما دستگاه ضدعفونی‌کننده است. از این دستگاه در چه مناطقی استفاده می‌شود؟

این دستگاه یک محصول (HI-TECH) است. آنچه ما تولید کردیم، «دستگاه ضدعفونی‌کننده هوای پنتا» است. از فناوری پلاسمای سرد استفاده می‌کند. این فناوری، پیشرفته است. در کشور ما تولیدکنندگان کمتر از این محصول استفاده می‌کردند؛ زیرا دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده عمدتاً به شکل کامل از خارج از کشور به شکل بسته کامل وارد می‌شد. حتی سرهم شدن آن در داخل هم خیلی کم اتفاق می‌افتاد. دلیل آن این بود که فناوری این دستگاه ضدعفونی‌کننده، پلاسمای سرد بود که بسیار پیشرفته است.

این فناوری هم توسط یکی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران تولید شد و اکنون این فناوری دو استفاده ویژه دارد. ضدعفونی‌کننده محیط است و هوا را تازه می‌کند. یعنی میکرو ارگانیسم‌ها را بدون اینکه ضرری داشته باشد از بین می‌برد. دیگر اینکه در تولید محصول برودتی مثل یخچال و فریزر، یخچال‌های سردخانه‌های صنعتی و بزرگ نقش دارد. در واقع یخچال و سردخانه یک سیستم پیشرفته در کمپرسورها دارند و افراد در مجموعه خود برای اینکه داخل کانیتنرها و یخچال‌ها را ضدعفونی کنند، باید از این محصول استفاده کنند تا ماندگاری محتویات سردخانه‌ها بیشتر شود. تولید چنین محصولی از نظر اقتصادی می‌تواند به صنعت سردخانه‌ها و یخچال‌ها کمک زیادی کند.

دستگاه ضدعفونی‌کننده در مقایسه با نمونه خارجی چقدر ارزان‌تر تمام می‌شود؟

این دستگاه به‌ عنوان بخشی از خط تولید قطعاً صرفه اقتصادی خوبی دارد. ایده شرکت‌های دانش‌بنیان و کارکرد این شرکت‌ها این است که با حذف هزینه‌های اضافی شامل حذف حق برند و هزینه دانشی که تولید شده، محصول دارای صرفه تولید شود و به این ترتیب بخش قابل توجهی از هزینه پرداختی کاهش می‎یابد و آنچه باقی می‌ماند، هزینه‌های سخت‌افزاری است. با تولید محصول در داخل، قاعدتاً هزینه چند ۱۰ درصد کاهش می‌یابد یا ممکن است از ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه کمتر از نمونه‌های خارجی تمام شود.

در حال حاضر فقط این دستگاه ضدعفونی‌کننده را تولید می‌کنید یا می‌خواهید به سایر مجموعه‌ها نیز خدمات ارائه دهید؟

در حال حاضر محصول ما به ‌عنوان دستگاه ضدعفونی‌کننده داخل بازار می‌آید؛ اما چون فناوری پلاسمای سرد خود یک فناوری است که داخل این دستگاه استفاده شده و بسیار پیشرفته و ‌هایتک محسوب می‌شود، اگر مشتری داخلی داشته باشد، می‌توانیم فناوری پلاسمای سرد را در اختیار آنها قرار دهیم، اما در حال حاضر خط تولید آن به شکل پکیج کامل دستگاه تصفیه‌کننده توسط مجموعه پارس الکتریک انجام می‌شود. متأسفانه سیستم صنعت سردخانه‌ها و برودتی، وارداتی است و نمونه‌های دستگاه ضدعفونی‌کننده موجود در کشور هم وارداتی هستند. در ایران صنایعی که این سیستم را تولید کنند چندان رشد نکرده‌اند.

نمونه داخلی در مقایسه با خارجی چقدر ارزان‌تر درمی‌آید؟

رقم دقیقی ندارم، اما حداقل بین ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر درمی‌آید. عدد دقیق در خط تولید مشخص می‌شود.

سومین دستاورد شما مربوط به درمان تنبلی چشم است. چه شد که سراغ تجهیزات پزشکی رفتید؟

این دستگاه تنبلی چشم «سایکلاپس» نامیده می‌شود. شرکت پارس الکتریک به ‌طور کلی در صنایع الکترونیک به‌ویژه مانیتورها کار می‌کند. این دستگاه یک نوع مانیتور است. اما در صنعت پزشکی کاربرد دارد. برای روشن شدن عملکرد دستگاه مثالی می‌زنم. عینک‌های سه‌بعدی که روی چشم قرار داده می‌شود و با آن فیلم نگاه می‌کنید نیز نوعی مانیتور است که پردازش خاصی از تصویر را به شما منتقل می‌کنند. این فناوری از این نوع فناوری برای درمان تنبلی چشم کودکان استفاده می‌کند. این دستگاه در ایران وجود نداشت. نمونه آن به هیچ عنوان در کشور تولید نمی‌شد. نمونه خارجی دارد و با همت شرکت‌های دانش‌بنیان بومی‌سازی شده است. کل بخش‌های آن در کشور تولید می‌شود و با توجه به اینکه به لحاظ موضوعی به بحث صنایع الکترونیک و مانیتوری مربوط می‌شود، شرکت پارس الکتریک به این قصه ورود و از آن حمایت کرد. ما توانستیم این محصول را به مرحله تولید صنعتی برسانیم.

فکر می‌کنید این محصول آنقدر تقاضا دارد که تولید صنعتی آن دارای صرفه باشد؟

به هر حال این محصولی است که اکنون با هزینه‌های گزاف وارد کشور می‌شود. تجهیزات پزشکی به خاطر فناوری بالا گران هستند و در تحریم‌ها، سخت می‌توان چنین تجهیزاتی وارد کرد. برآورد شرکت این است اگر حمایت و اقبال نهادهای بهداشت و درمانی باشد، این کار حتماً صرفه اقتصادی دارد. ضمن اینکه این موضوع خود یک نوع گسترش امور فناوری و فناوری که در کشور محسوب می‌شود. آنچه ما تولید کردیم، یک محصول کاملاً ایرانی به حساب می‌آید و مشتری خود را دارد؛ زیرا متأسفانه تنبلی چشم یکی از بیماری‌هایی است که به دلیل استفاده بچه‌ها از گوشی، تبلت و... رو به افزایش است.

آماری از واردات سایکلاپس دارید؟

آمار دقیقی ندارم؛ زیرا مجوز توسط وزارت بهداشت صادر می‌شود. البته مجوز محصول ما هم توسط تمام نهادهای مربوط به استاندارد از جمله وزارت بهداشت، صادر شده و ما از این نهادها نیز مجوز اخذ کرده‌ایم.

بدون مطالعات بازار، چگونه به این نتیجه رسیدید که در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کنید؟

من آمار دقیق ندارم اما در طرح توجیهی اطلاعات کامل وجود دارد. تصور من این است که قطعاً این موضوع می‌تواند به مرحله صنعتی‌سازی کامل برسد.

چقدر برای تولید محصولی که برای صنعت پزشکی حیاتی به حساب می‌آید، سرمایه‌گذاری کردید؟

من عدد سرمایه‌گذاری را نمی‌توانم اعلام عمومی کنم. اما در مرحله اول که تولید نمونه محصول و بومی‌سازی آن است، هزینه اولیه قابل توجهی صرف شده است. بعد، این هزینه‌ها در مراحل تولید صنعتی و انبوه مستهلک می‌شود و در نهایت به سوددهی می‌رسد.

فکر می‌کنید چه مدت طول بکشد که به سوددهی برسد؟

ما در نظر گرفتیم که در سال مالی ۱۴۰۲ سه محصول‌ ما در بازار تثبیت شود و به سوددهی برسد.

هر سه محصول با برند پارس الکتریک به بازار عرضه می‌شود؟

بله. برند پارس یک مجموعه بسیار قدیمی است و همکاران ما دنبال احیاء این برند هستند. برای همین سراغ محصولات جدید رفتیم که در بازار با محصولات جدید شناخته شویم و قطعاً از برند پارس استفاده می‌شود.

معتقدید تولید محصولات دانش‌بنیان به احیاء موفق برند پارس الکتریک کمک می‌کند؟

قطعاً همین‌طور است. به دو دلیل مجموعه پارس الکتریک تمایل پیدا کرد به این سمت حرکت کند. یکی از دلایل این بود که در صنعت تلویزیون واردات بسیار گسترده‌ای در کشور وجود دارد و از قبل هم بوده و اکنون شاهد سر هم کردن انواع تلویزیون‌ها در کشور هستیم. مارک‌ها و برندهای خیلی معروف تمام تلاش خود را می‌کنند که بخشی از بازار را تصرف کنند. بنابراین احیاء بازار برند قدیمی مثل پارس الکتریک کار سختی است. در واقع بازار رقابتی با برندهای معروف دنیا سبب شده که سال‌ها برند پارس مقداری به حاشیه بازار رانده شود. این مسأله سبب شد ما تلاش کنیم که با استفاده از محصولات جدید، برند خود را باز هم احیاء کنیم. بنابراین یک دلیل رقابت در بازار تلویزیون بود که ما را به این سمت هدایت کرد. ما تلاش می‌کنیم مثل «ال‌جی»، سامسونگ و برندهای معروف الکترونیکی، سبد محصولات خود را متنوع کنیم. دلیل دیگر، استفاده از اصل دانش‌بنیانی بود. تولید محصولات دانش‌بنیان به لحاظ اقتصادی برای ما به‌صرفه است؛ بخصوص صنایع الکترونیک که خودش ‌هایتک است و هر روز نیاز به تحول و سرمایه دانشی دارد. این دو دلیل باعث شد شرکت پارس الکتریک به این عرصه ورود کند.

بر اساس آنچه گفتید در طرح اولیه شرکت پارس الکتریک بحث ورود به حوزه دانش‌بنیان و محصولات ‌هایتک نبوده و هدف تولید لوام خانگی بود اما بعدها این هدف به سیاست‌ها اضافه شد؟

محور تولیدات و فعالیت شرکت‌های پارس الکتریک اصولاً تولید تلویزیون و نمایشگر است. اما برندهای معروف دنیا در محصولات مختلف الکترونیکی و ‌هایتک وارد شده‌اند. پارس الکتریک با این سه محصول تلاش می‌کند به سبد محصولات خود اضافه کند و در احیاء برندش از محصول دانش‌بنیان استفاده کند.

کد خبر: 57009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =