رفع آلودگی پلاستیکی با کمک شرکت‌های تعاونی در دنیا

کوبا یکی از کشورهایی است که با آلودگی پلاستیکی در سواحل ساحلی و حوضه رودخانه‌هایش، دست و پنجه نرم می‌کند و از شرکت‌های تعاونی خود برای رفع این مشکل بهره برده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، گروهی از مردم کوشا در غرب استان ماتانزاس، در ۱۰۰ کیلومتری هاوانا، زباله‌های پلاستیکی را جمع‌آوری و بازیافت می‌کنند. آنها اعضای تعاونی A-۳ هستند که الوار پلاستیکی را از زباله‌های پلاستیکی بازیافتی تولید می‌کند. خوزه آنتونیو سوتو رئیس تعاونی می‌گوید: تعاونی نوع پیشرفته‌تری از کار جامعه‌محور است. این را به این دلیل می‌گویم که هر یک از ما از تأثیر کار خود بر جامعه، محیط زیست و خانواده خود آگاه هستیم.

پلاستیک‌ها در صنعت ساخت و ساز، کاربردهای وسیعی دارند. آنها علاوه بر تنوع و مقاومت بالا نسبت به وزن خود، از دوام، قیمت پایین، نگهداری آسان و مقاومت در برابر خوردگی برخوردارند که پلاستیک‌ها را به یک انتخاب اقتصادی جذاب در سراسر بخش ساخت و ساز تبدیل می‌کند.

پلاستیک در ساخت و ساز عمدتاً برای آب بندی، پروفیل (درب و پنجره)، لوله، کابل، پوشش کف و عایق استفاده می‌شود و از آنجایی که دارای استحکام بالا، وزن پایین و شکل‌پذیری راحت هستند، دچار پوسیدگی و زنگ زدگی نمی‌شوند، نیاز به رنگ آمیزی مجدد ندارند و وزن سبک آنها امکان جابجایی را تسهیل می‌بخشد، از آنها در زمینه‌ها و صنایع بسیار بیشتری می‌توان استفاده کرد.

گنجاندن ضایعات پلاستیکی در مصالح ساختمانی

با این حال، یکی از رایج‌ترین بخش‌هایی که در آن از پلاستیک به شکل ضروری استفاده می‌شود، صنعت ساختمان است که در آن، با استفاده از یک روش سیستماتیک و به کارگیری یک اکسترود پلاستیکی برای استفاده مجدد پلاستیک زباله؛ با افزودن برخی مواد دیگر مانند پودر، خاکستر بادی و غیره، پلاستیک به مواد ساختمانی مفیدی مانند سنگفرش، تراورس راه آهن، بلوک‌های ساختمانی و غیره تبدیل می‌شود. آزمایش های متعدد با ترکیب‌های مختلف با هدف تبدیل پلاستیک زباله به آجر انجام شده است. شایان ذکر است که حداکثر بار فشاری که آجر مهره های پلاستیکی LDPE می تواند تحمل کند ۱۳.۶۹ نیوتن بر میلی متر مربع است. درحالیکه، آجر کامپوزیت خاکستر بادی LDPE با مقاومت ۱۱.۴۸ – ۱۰.۴۲ نیوتن بر میلی‌متر مربع می باشد که این مقدار، بالاتر از مقاومت فشاری آجرهای معمولی ساخته شده از خاک رس موجود در بازار است که دارای مقاومت فشاری ۳- ۵ نیوتن بر میلی متر مربع است.

ضایعات پلاستیکی از PET، PVC، PU، LDPE، HDPE، نایلون ۶۶ و غیره را می توان برای تولید آجر، بلوک و کاشی، با خاکستر بادی، ماسه، سیمان و سایر مواد استفاده کرد.

گنجاندن ضایعات پلاستیکی در مصالح ساختمانی باعث کاهش مدول الاستیسیته بتن، افزایش مقاومت بیشتر در برابر نفوذ یون کلرید و کاهش انقباض در هنگام خشک شدن می شود که از آن می‌توان در ساخت سرپناه های موقت و سازه‌های کم بار مانند پارتیشن‌ها و کاشی‌های تزئینی استفاده کرد.

بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده، پاکستان، هند، بریتانیا، استرالیا، اندونزی و هلند از این فناوری برای ساخت جاده های پلاستیکی خود، استفاده می کنند. چنای هند تنها شهری است که ساخت جاده پلاستیکی به طول حدود ۱۰۰۰ کیلومتر را در سال ۲۰۰۴ با استفاده از زباله‌های پلاستیکی آغاز کرده است.

یک شرکت فیلیپینی به نام ” فلامینگوی پلاستیکی” متشکل از گروهی از بازیافت‌کنندگان زباله‌های پلاستیکی مانند بطری‌ها، کیسه‌های یکبار مصرف و بسته‌بندی مواد غذایی را به مصالح ساختمانی تبدیل می‌کند و “الوارهای زیست محیطی” محصول این شرکت را می‌توان برای حصارکشی، عرشه یا حتی برای ساخت پناهگاه‌های امدادرسانی در بلایای طبیعی استفاده کرد.

ضایعات پلاستیکی، پس از جمع‌آوری و طبقه‌بندی، به دستگاه فرز می‌روند و در نهایت به الوار پلاستیکی تبدیل می‌شوند. محصولات اصلی چوب پلاستیکی A-۳ شامل نیمکت‌ها برای مکان‌های عمومی، آلاچیق، گذرگاه‌ها، سبدهای زباله و سایر محصولات تجاری شده در بازار محلی، به ویژه در امکانات تفریحی و توریستی است.

سوتو گفت: آنچه محصولات ما را منحصر به فرد می کند این است که همه آنها از زباله های پلاستیکی ساخته شده اند. برخلاف سایر تولیدکنندگان، ما از مواد خام استفاده نمی‌کنیم. در مراکز توریستی در ماتانزاس، از جمله ساحل محبوب وارادرو، نیمکت های سیمانی سابق با نیمکت های ساخته شده از چوب پلاستیکی جایگزین شده‌اند.

A-۳ امیدوار است که فعالیت‌های زیست محیطی خود به کاهش آلودگی پلاستیک در کشور کمک کند زیرا به تولید محصولات زیست محیطی ساخته شده از زباله‌های پلاستیکی ادامه می‌دهد.

آینده پلاستیک در ساخت و ساز

صنعت ساخت و ساز تمایل به مواد سنتی، روش ها و محصولات آزمایش شده دارد اما وجود پلاستیک ها فرصت هایی برای نوآوری ارائه می دهند.

آینده صنعت ساختمان همیشه به شرایط اقتصادی وابسته بوده است. تغییرات در صنعت اکنون از طریق افزایش تقاضا برای مسکن همراه با مقررات جدید به گونه ای تسریع شده تا صنعت را با درنظر گیری تحلیل چرخه عمر (LCA)، کارآمدتر از انرژی، مدیریت زباله و بازیافت کند. در آینده شاهد رشد ساختمان‌های هوشمند و پیش‌ساخته‌ای که از فعالیت ساخت و ساز و کار درون کارخانه فاصله می‌گیرد، خواهیم بود.

مواد جدید و طیف وسیعی از کامپوزیت های پلیمری و مواد پلاستیکی تقویت شده با شیشه پیامدهایی برای سازه ها دارند. یکی از مزیت‌های اصلی پلاستیک‌ها قابلیت طراحی آن‌ها برای کاربردهای وسیع‌تری است. مقاومت آنها در برابر خوردگی، وزن سبک و استحکام، پتانسیل سازه های باربر را بر خلاف ویژگی های معماری امکان پذیر می کند.

منبع: مقاله بررسی بازیافت/استفاده مجدد از زباله های پلاستیکی به عنوان مصالح ساختمانی برای توسعه پایدار؛ نوشته لامبا پوجا، کائور دیلراج پریت، راج سیما، سروت جیوتی

www.mdpi.com

https://www.neliti.com

https://www.ijeas.org/download_data/IJEAS۰۴۱۱۰۳۶.pdf

کد خبر: 57071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =