۵ میلیون تومان، حداقل اعتبار موردنیاز خدمات توانبخشی بیماران فلج مغزی

رئیس انجمن نوید رستاک (بیماران فلج مغزی) گفت: در حالی که هزینه کار درمانی، گفتار درمانی و فیزیوتراپی هر کودک مبتلا به سی‌پی در تهران ماهانه بیش از پنج میلیون تومان است حمایت دولت از این افراد از پرداخت ماهانه ۶۰۰ هزار تومان فراتر نمی‌رود.

محمدرضا مقیسه در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، بیان کرد: متاسفانه برای خدمات توانبخشی‌ هیچ ردیف بودجه دولتی دقیق و مشخصی وجود ندارد. در حال حاضر بیش از ۶۵ کودک مبتلا به سی پی تحت پوشش خیریه انجمن ما هستند که ماهانه بین ۱ تا ۳ میلیون تومان حمایت مالی می‌شوند.

رئیس انجمن نوید رستاک (بیماران فلج مغزی) گفت: هیچ روش درمانی و توانبخشی استاندارد و ثابتی برای درمان تمام افراد مبتلا به فلج مغزی وجود ندارد و شرایط هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.

او با تاکید بر اینکه اغلب خانواده‌های دارای فرزند سی پی به شدت آسیب‌پذیرند، افزود: خانواده‌هایی به ما مراجعه می‌کنند که سال‌های سال از فرزند خود مراقبت کرده‌اند، اما امروز دیگر توانایی تامین هزینه نگهداری فرزند خود را ندارند و به همین جهت به شدت در معرض آسیب و فروپاشی هستند.

مقیسه با اشاره به آشکارشدن اغلب علائم و نشانه‌های فلج مغزی در طول دوران کودکی و پیش از مدرسه، گفت: فلج مغزی کودکان را نمی‌توان به طور کامل درمان کرد اما با به‌کارگیری روش‌های فیزیوتراپی و توانبخشی می‌توان توانایی‌های کودک را بهبود بخشید. بسیاری از کودکان می‌توانند با کمک این درمان‌ها، ناتوانی‌های خود را تا حدود زیادی کنترل و مدیریت کنند و در دوران بزرگسالی زندگی مشابه با زندگی نرمال داشته باشند.

او ادامه داد: به طور کلی هرچه درمان کودکان مبتلا به فلج مغزی زودتر آغاز شود، شانس فائق‌آمدن بر ناتوانی‌ها و اختلالات جسمی در آن‌ها بسیار بیشتر است و می‌توانند راه‌های جدیدی را برای انجام وظایف و کارهای مختلف روزانه بیاموزند.

رئیس انجمن نوید رستاک با اشاره به اینکه «آمار دقیقی از جمعیت معلول کشور وجود ندارد»، افزود: داشتن بانک اطلاعاتی جامع و دقیق از تعداد افراد دارای معلولیت ضرورتی انکارناپذیر است که به نظر می‌رسد ما فاقد این ابزار اطلاعاتی مهم در کشور هستیم. گفته می‌شود بیش از ۱۰ درصد جمعیت کشور را افراد معلول به خود اختصاص داده‌اند که دو درصد از این افراد نوابغ هستند، هشت درصد از آن‌ها نیز به خدمات ویژه نیاز دارند، همچنین ۱.۵ درصد از این افراد معلولیت جسمی یا سی پی و ۱۰ درصد استثنایی هستند.

کد خبر: 57408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =