زلزله‌زدگان خوی از استرس حاد رنج می‌برند

کارشناس مسئول دفتر مشاروه اداره کل بهزیستی استان آذربایجان غربی گفت: بسیاری از افراد از استرس و ترس حاد رنج می‌برند و ارائه خدمات مشاوره به زلزله‌زدگان در شهر خوی و دیگر شهرهای همجوار همچنان ادامه دارد.

لیلا سپاس در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین ضمن دعوت از روانشناسان داوطلب برای ارایه خدمت مشاوره به زلزله‌زدگان، افزود: در صدد هستیم که در صورت اعلام آمادگی تعداد بیشتری از مشاوران داوطلب، کلاس‌های آنلاین چگونگی ارایه خدمات به حادثه‌دیدگان برگزار خواهدشد در این صورت، با افزایش تیم‌های مشاوره، بستر ارایه خدمات افزون‌تر به زلزله‌زدگان هموار خواهدشد.

سپاس اضافه کرد: در روزهای اول پس از وقوع زلزله، نزدیک ۷۰ درصد ساکنان از خوی خارج شده‌بودند و تعداد اندکی از شهروندان نیز مقابل منازل فروریخته خود چادر زده‌بودند، در چنین وضعیتی به جهت شرایط اضطراری منطقه، امکان ورود به شهر خوی جهت ارایه مداخلات مشاوره وجود نداشت.

وی با اشاره به اسکان بسیاری از آسیب‌دیدگان از زلزله در مساجد ارومیه، افزود: همکاران مشاور ضمن مراجعه به مساجد محل استقرار مردم، با آنها وارد گفت وگو می‌شوند و پس از گپ وگفتی کوتاه ،به صورت غیرمستقیم مشاوره و مداخله خود را آغاز می‌کنند.

سپاس با اشاره به ارایه خدمات مشاوره روزانه به نزدیک ۵۰ نفر، گفت: همکاران مشاور ما در دو نوبت صبح و عصر با مراجعه به مساجد ارومیه این خدمات را ارایه می‌دهند. در شهر خوی نیز از پایان هفته گذشته، همکاران اورژانس اجتماعی و یکی از مراکز مثبت زندگی مشغول نیازسنجی و ارایه خدمات مشاوره به زلزله‌زدگان هستند و البته به نظر می‌رسد که این تعداد افزایش خواهدکرد.

کارشناس مسئول دفتر مشاوره اداره کل بهزیستی استان آذربایجان‌غربی ادامه‌ داد: بروشورهای معرفی خدمات بهزیستی در۱۴۸۰ و ۱۲۳ و نحوه ارتباط‌گیری با آنها و همچنین کتابچه کوچک چگونگی مدیریت و مواجهه با حوادث طبیعی نیز در بین مراجعان حادثه‌دیده توزیع می‌شود.

او با اشاره به اینکه طرح موضوع «مشاوره» در بدو ورود بعضا ممکن است دافعه داشته‌باشد، افزود: ارایه فرم مشاوره پس از گپ و گفت ساده اتفاق می‌افتد. آنها اطلاعات هویتی، مدت اقامت و بعضا ذکر مددجو بودن یا نبودن خود را در فرم‌های ویژه وارد می‌کنند. فرم نیازسنجی ابزار خوبی برای آغاز انجام مشاوره، تعیین نوع و سطح خدمات موردنیاز آنها خواهد بود و در ادامه فرایند خدمات‌دهی، دسته‌بندی و ثبت سیستمی فرم‌های دریافتی، می‌تواند ابزار موثری برای تامین اعتبار خدمات و تسهیلات موردنیاز آنها باشد.

این دکترای روانشناسی درباره علایم روانی بارز و جدی در آسیب‌دیدگان گفت: اغلب زلزله‌زدگان از علایمی مانند بی‌خواب و یا بدخوابی، ترس، استرس حاد، اضطراب شدید و نگرانی رنج می‌برند. خیلی از آنها به جهت تخریب کامل منزل، وسایل زندگی، خودروی خود درمانده و مستاصل شده‌اند. آنها نگرانی خود را به جهت اینکه دیگر نمی‌توانند به زندگی عادی و آرام برگردنند را به زبان می‌آورند.

سپاس نگرانی از وقوع مجدد زلزله را یکی دیگر از علل بروز استرس در آنها خواند و اضافه کرد: شمار زیادی از افراد نگران وقوع پس‌لرزه‌های ویرانگر هستند که ممکن است خطرات جانی برای خود و اعضا خانواده آنها به دنبال داشته باشد و این مساله آنها را به شدت مضطرب کرده است.

او گفت: پیگیری و تداوم ارایه خدمات در به آرامش رسیدن کامل آنها بسیار موثر است. اگر بتوانیم زمینه ارایه خدمات ویژه به کودکان و نوجوانان را فراهم کنیم نیز اقدامی مفید خواهد بود چرا که در کاهش ضریب و احتمال بروز آسیب‌های روانی در دوران نوجوانی و جوانی آنها بسیار موثر خواهدبود.

کد خبر: 57612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =