افزایش تعداد شاغلان خدمات به بیش از ۱۲میلیون نفر

ماندگاری در اشتغال باعث شده که در فصل پاییز امسال مثل فصول دیگر، بخش خدمات بیشترین میزان اشتغال را به خود اختصاص دهد. در این فصل تعداد شاغلان این بخش به بیش از ۱۲ میلیون نفر رسید. گزارش مرکز آمار از شاخص های بازار کار در فصل پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد که نرخ بیکاری به ۸، ۲ درصد رسیده و نرخ اشتغال از کل جمعیت فعال به بیش از ۹۱ درصد افزایش یافته است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، کل جمعیت ایران که در سن کار (۱۵ ساله و بیشتر) قرار دارند، در پاییز امسال ۶۳ میلیون و ۸۸۶ هزار و ۹۹ نفر برآورد شده است. از این تعداد حدود ۲۶ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۲۴۰ نفر تمایل به کار کردن دارند و بقیه جزو جمعیت غیرفعال محسوب می شوند. براین اساس جمعیت بیکار کشور در پاییز امسال ۲ میلیون و ۱۳۶ هزار و ۸۲۸ نفر بوده است. به عبارتی ۱۶۶ هزار و ۱۵۱ نفر از جمعیت بیکار در پاییز امسال کم شده است.

افزایش ۵۵۰ هزار نفری شاغلان بخش خدمت
در این میان، داده ها نشان می دهند که در فصل پاییز، بیش از ۵۵۰ هزار نفر به شاغلان بخش خدمات اضافه شده اند.

در فصل پاییز تعداد شاغلان بخش خدمات با اضافه شدن ۵۵۲ هزار و ۴۹۹ نفر به ۱۲ میلیون و ۲۹۰ هزار و ۴۷۸ نفر رسید.

نرخ رشد اشتغال بخش خدمات در فصل پاییز نسبت به پاییز سال گذشته ۱، ۲ درصد بوده که با این میزان افزایش، سهم اشتغال خدمات از ۴۹، ۹ درصد به ۵۱، ۱ درصد رسیده است.

افزایش اشتغال مردان نسبت به زنان در بخش خدمات
در بین زنان و مردان، بیشترین اشتغال را مردان در بخش خدمات به خود اختصاص داده اند؛ بطوری که نرخ رشد اشتغال مردان در این بخش طی پاییز امسال نسبت به سه ماهه سوم سال گذشته ۱، ۴ درصد بیشتر شده و سهم مردان در این بخش به ۴۹، ۹ درصد رسیده است.

در فصل پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تعداد شاغلان مرد در بخش خدمات با افزایش ۴۱۸ هزار و ۹۴۰ نفر به ۱۰ میلیون و ۱۴۲ هزار و ۷۴۷ نفر رسیده است. در سه ماهه سوم امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تعداد شاغلان زن بخش خدمات به ۲ میلیون و ۱۴۷ هزار و ۷۳۱ نفر افزایش یافتند. در این بازه زمانی، ۱۳۳ هزار و ۵۵۸ شاغل زن به زنان شاغل بخش خدمات افزوده شدند. اگر چه نرخ رشد آنها در این مدت ۰، ۱ درصد با افت مواجه شده است.

ماندگاری اشتغال بخش خدمات در فصل تابستان
آنچه سیمای بازار کار نشان می دهد، ثبات شغلی در بخش خدمات و گستردگی فرصت های شغلی در این بخش از مهم ترین دلایل افزایش شاغلان خدماتی بوده است. از طرفی اشتغال فصل پاییز مدیون بخش خدمات بوده و این بخش پس از فروکش کردن تب شیوع کرونا دوباره فرصت های شغلی خود را با کمک دولت بازیافته است. این موضوع را می توان با داده های مرکز آمار ایران از جریان نیروی کار در تابستان نیز مشاهده کرد. داده ها نشان می دهند که بیش از ۹۱ درصد شاغلان بخش خدمات در تابستان پارسال، در تابستان امسال نیز شغل خود را حفظ کرده بودند.

گزارش های مرکز آمار ایران نشان می دهد، اشتغال در بخش خدمات طی تابستان سال جاری، دارای بیشترین ثبات بوده، به طوری که بیش از ۱۰ میلیون و ۴۱۲ هزار شاغل خدماتی در تابستان سال گذشته در سه ماهه دوم امسال نیز در همین بخش شاغل مانده اند.

بازگشت رونق اشتغال در بخش خدمات طی تابستان امسال
بر پایه داده های مرکز آمار ایران، نرخ اشتغال کشور در تابستان سال جاری به ۳۷، ۳ درصد رسیده که نسبت به تابستان سال گذشته با افزایش ۰، ۱ درصدی مواجه شده است. به عبارتی مجموع شاغلان با اضافه شدن بیش از ۳۷۳ هزار نفر به شاغلان کشور به ۲۳ میلیون و ۷۷۸ هزار و ۷۱۴ نفر رسیده است. در این میان، اشتغال بخش خدمات مثل دو سه فصل گذشته همچنان روند صعودی داشته و توانسته است سهم عمده خود را در تولید ناخالص داخلی افزایش دهد. نشان به آن نشان که از تابستان سال گذشته تا تابستان امسال سهم شاغلان این بخش با ۱، ۶ درصد رشد از ۴۸، ۸ درصد به ۵۰، ۴ درصد رسیده است. بازگشت رونق به بخش خدمات پس از یک دوره رکود به دلیل شیوع ویروس کرونا نشان از افزایش اشتغال در این بخش است. با اضافه شدن ۵۴۶ هزار و ۷۰۵ شغل جدید در حوزه خدمات شاغلان این بخش را در تابستان امسال به ۱۱ میلیون و ۹۷۶ هزار و ۸۱ نفر رسانده است. داده های ارائه شده نشان می دهد که این مقدار افزایش در بخش خدمات منتهی به تابستان سال جاری، تنها تعداد شاغلانی را گزارش کرده که به جمع شاغلان بخش خدمات افزوده شده است اما با توجه به این مبنا که شاغلان کل همواره تعدادشان متغیر است، جابه جایی شاغلان نیز در بخش های اقتصادی قابل توجه است و براساس همین فرایند جریان نیروی کار است که می توان ثابت کرد که چه بخش هایی بیشترین ماندگاری و تثبیت شغل را داشته اند و چه بخش هایی نیز دارای بیشترین بی ثباتی بوده اند.

تثبیت بیش از ۹۱ درصد از شغل های خدماتی در تابستان امسال
به معنای ساده تر، بر پایه داده های آماری می توان جابه جایی نیروی کار بین بخشی را از طریق فرایند جریان نیروی کار بررسی کرد که در این میان داده ها نشان می دهند در تابستان امسال، بیش از ۹۱ درصد شاغلان بخش خدمات در سه ماهه دوم سال گذشته همچنان در تابستان امسال نیز شغل خود را حفظ کرده اند که حکایت از ماندگاری شغل در بخش خدمات نسبت به دیگر بخش های صنعت و کشاورزی دارد. تحلیل داده های آماری در تابستان سال ۱۴۰۰ به تابستان سال ۱۴۰۱ از جریان نیروی کار نشان می دهد که بیشترین ثبات اشتغال در همین بخش خدمات رخ داده است. براساس تحلیل داده های آماری جریان نیروی کار از تابستان سال ۱۴۰۰ به تابستان سال ۱۴۰۱، با افزوده شدن بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر، شاغلان بخش خدمات به بیش از ۱۱ میلیون و ۹۷۶ هزار نفر رسیده که حکایت از آن دارد از تابستان سال گذشته تا همین تابستان امسال ۷، ۲ درصد از این میزان جمعیت که حدود ۸۲۲ هزار نفر را شامل می شود به بخش صنعت مهاجرت کرده اند. در همین مدت، نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر نیز به بخش کشاورزی مهاجرت کرده و در این بخش شاغل شده اند.

با توجه به بررسی داده های جریان نیروی کار، بیش از ۱۰ میلیون و ۴۱۲ هزار شاغل خدماتی با تثبیت اشتغال مواجه شده اند که بالاترین ماندگاری اشتغال را به خود اختصاص داده اند.

در این میان بیشترین درصد انتقال در بخش های عمده فعالیت اقتصادی مربوط به تغییر اشتغال در بخش صنعت به خدمات از تابستان سال ۱۴۰۰ به تابستان سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۳، ۲ درصد بوده و کمترین میزان انتقال مربوط به انتقال از بخش خدمات به کشاورزی با میزان ۱، ۶ درصد بوده است.

به بیان دیگر، درصد کسانی که از تابستان سال گذشته هنوز در بخش خدمات باقی مانده و همچنان در همین بخش شاغل هستند، نسبت به درصد کسانی که در همین بازه زمانی در بخش های صنعت و کشاورزی اشتغال شان را حفظ کرده اند، بیشتر است.

سهم بیش از ۴۹ درصدی شاغلان بخش خدمات در تابستان امسال
در تابستان سال ۱۴۰۰، از شاغلان مشترک در فصل تابستان ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، ۱۶، ۵ درصد در بخش کشاورزی، ۳۳، ۹ درصد در بخش صنعت و ۴۹، ۶ درصد در بخش خدمات مشغول به فعالیت بوده اند که این مقادیر برای بخش های عمده فعالیت اقتصادی در تابستان سال ۱۴۰۱، به ترتیب، ۱۶، ۲ درصد، ۳۲، ۹ و ۵۰، ۹ درصد برای شاغلان در بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات بوده است. بنابراین بیشترین جابه جایی شاغلان از بخش های کشاورزی و صنعت به بخش خدمات بوده است.

کد خبر: 57639

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =