ارائه گفتمان جدید رفاهی با ابلاغ سند سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی

یک پژوهشگر حوزه رسانه و تأمین اجتماعی گفت: ابلاغ سیاست‌های کلی تامین اجتماعی گفتمان رایج کشور را در حوزه رفاه و تامین اجتماعی تغییر داد.

آوات‌ رضانیا در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به اینکه «ابلاغ سیاست‌های‌کلی‌تأمین اجتماعی رویکرد جدیدی را وارد جامعه کرد»، افزود: سیاست‌های ابلاغی این مهم را گوشزد کرد که تأمین‌اجتماعی به لحاظ بیمه‌ای بخشی مستقل است که دولت حق دخالت در قوانین و بودجه آن ندارد و بنابراین باید از هزینه‌تراشی برای این سازمان مردمی پرهیز شود.

این پژوهشگر درباره گفتمان‌های رایج در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی پیش از ابلاغ این سند، بیان‌کرد: در سال‌های اخیر سیاست‌های نئولیبرالیستی در دنیا و به تبع آن در کشور ما در حال تشدید است و البته شاید هیچ کشوری اندازه ایران تحت‌تاثیر این گفتمان نبوده است.

او گفت: نگاه نئولیبرالیستی اعتقادی به مباحث حمایتی در حوزه تأمین اجتماعی ندارد. این‌ گفتمان در دنیا به گونه‌ای مطرح می‌شود که فقرا و حاشیه‌نشینان، افراد بازدارنده توسعه کشور هستند که نه‌تنها به لحاظ تأمین‌اجتماعی، بلکه باید از جامعه اخراج شوند.

این محقق حوزه تأمین اجتماعی تاکید کرد: سال‌های طولانی است که دولت تحت‌تاثیر گفتمان‌های نئولیبرالیستی بدهی‌های خود به تأمین اجتماعی را تسویه نمی‌کند و حتی از پرداخت سهم سه درصدی حق بیمه‌های اجباری نیز شانه خالی می‌کند.

وی افزود: سند ابلاغی بر این موضوع تمرکز دارد که دولت موظف است نه تنها در پرداخت حق بیمه افراد مشارکت کند، بلکه باید برای ساماندهی لایه‌های مختلف مطرح شده در سند ابلاغی، مستقیما به اقداماتی مبادرت ورزد.

رضانیا طرح لایه حمایتی در سیاست‌های کلی را یکی از وجوه تغییر گفتمان در کشور خواند و گفت: ارائه خدمات ویژه به افراد در مناطقان کم‌برخوردار و فقرزدایی از مناطق محروم به وضوح در این سند به آن تاکید شده است و دولت باید در این زمینه فعالانه عمل کند.

او در پایان گفت: ایجاد شغل برای افراد بیکار و یا حمایت از افراد فاقد توانایی انجام کار، بیمه های تکمیلی و همچنین فرزندآوری و اهمیت خانواده از بندهای مهم این سند ابلاغی به شمار می‌آیند که همه این موارد در صورت تامین اعتبار و همراهی دستگاه‌ها قطعا می‌توانند در تغییر قطعی رویکردهای رایج نئولیبرالیستی به گفتمان تأمین‌ اجتماعی و اجرای سیاست‌های کلی در کشور موثر باشند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سند سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی از سوی رهبری، با هدف بهبود و ارتقای سطح رفاه جامعه و کاهش فقر در فروردین ماه سال جاری ابلاغ شد.

کد خبر: 57675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =