بروز خشونت‌خانگی با سطح پایین تحصیلی رابطه معناداری دارد

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اطلاعاتی که در سامانه ۱۲۳ شده است، گفت: بیش از ۶۰ تا ۶۵ درصد خشونت‌های خانگی، فرد خشونت‌گر و خشونت‌دیده، تحصیلات متوسطه خود را به پایان نرسانده‌اند و مدرک تحصیلی آنها کمتر از دیپلم است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، محمدرضا حیدرهایی بیان کرد: اگر چه همسرآزاری و خشونت‌های خانگی علل مختلفی از جمله اقتصادی و فرهنگی دارد؛ با این وجود، موضوع «سواد» نقش زیادی در خشونت‌های خانگی دارد.

وی با اشاره به همه‌گیری کرونا اضافه کرد: در دوران کرونا، بسیاری از مردان مشاغل خود را از دست دادند و به خاطر تعطیلی در این ایام مجبور شدند خانه‌نشین شوند و خانه‌نشینی مردان ممکن بود نزاع و درگیری خانگی را بیشتر کند.

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در این مدت مقدار کمی افزایش تماس با خط ۱۲۳ را داشتیم، افزود: دو برداشت داریم اول آنکه ممکن است آگاهی مردم با تبلیغات نسبت به خدمات اورژانس اجتماعی افزایش یافته باشد؛ بنابراین این افزایش در حد معمولی بوده و قابل توجه نیست. از بعد دیگری ممکن است به دلیل از دست دادن مشاغل و حضور بیشتر مردان در خانه، مقداری خشونت خانگی به واسطه حضور دائم مردان در منزل به وجود آمده باشد.

حیدرهایی تاکید کرد: کارشناسان بهزیستی به واسطه مسئولیتی که دارند با تماس خود شخص یا همسایگان در موضوع نزاع خانوادگی مداخله می‌کنند و اکنون ۲۰ مرکز غیردولتی و هشت مرکز دولتی در کشور فعال است.

به گفته وی، در تماس‌ها با خط ۱۲۳، کودک‌آزاری و همسرآزاری به ترتیب جزو اولویت‌های تماس است.

نوسازی ناوگان اورژانس اجتماعی

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: اگر بودجه تامین ماشین‌های جدید برسد در نظر داریم ناوگان ۱۲۳ را نوسازی کنیم. اکنون علاوه بر ۳۰۰ دستگاه خودروی دولتی و ون، ۱۲۰ دستگاه خودروی غیردولتی نیز داریم.

حیدرهایی افزود: به خاطر کمبود منابع، مجبور شدیم از خودروهای غیردولتی در اورژانس اجتماعی کمک بگیریم. توافقات اولیه برای تامین اعتبار جایگزین خودروی غیردولتی با ون‌های مناسب‌سازی شده، صورت گرفته و منتظر تامین اعتبار از سوی دولت هستیم. اگر منابع اعتباری آن پیش از پایان سال تامین شود، آمادگی خرید خودرو داریم.

راه‌اندازی مرکز رصد و کنترل یکپارچه اورژانس اجتماعی

سرپرست دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: با حمایت رئیس سازمان بهزیستی و تامین اعتباری که در حال انجام است تا پیش از پایان امسال، شاهد راه‌اندازی مرکز رصد و کنترل یکپارچه اورژانس اجتماعی کشور خواهیم‌بود. اهداف مختلفی در طراحی این مرکز وجود دارد. مثلا در برخی شهرها مانند تهران بار ترافیک تماس‌ها بالا می‌رود و ممکن است برخی تماس‌ها در برخی مواقع شبانه روز از دست برود.

حیدرهایی افزود: سامانه مرکز رصد و کنترل یکپارچه اورژانس اجتماعی کشور، سامانه‌ای هوشمند است و اگر خط یک استان شلوغ بود، تماس را به نزدیکترین مرکز معین ارجاع می‌دهد مثلا اگر در تهران همه کابین‌ها مشغول پاسخگویی بودند و تماس جدیدی وارد شد، تماس به مرکز سمنان منتقل می‌شود. کارشناسان سمنان پاسخگوی تماس هستند و اطلاعات تماس را می‌گیرند و بلافاصله به خط تهران منتقل می‌کنند.

وی ادامه داد: مزیت دیگر آن است که انواع آسیب‌های اجتماعی در کشور به صورت مرتب رصد می شود. اگر سامانه هشدار داد که آسیبی در نقطه‌ای از کشور در حال افزایش است، به سرعت علت موضوع بررسی می‌شود و اقدامات مداخله‌ای ویژه آن آسیب در آن استان، شهر یا محله –سامانه محله محور نیز هست- تعریف و انجام می‌شود.

کد خبر: 57752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =