تلاش تیم‌های محب برای تسکین زلزله‌زدگان خوی

مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان‌غربی درباره اقدامات مشاوره‌ای بهزیستی در زلزله‌خوی گفت: بیشترین خدمات مشاوره و حمایت‌های روانی – اجتماعی از زلزله‌زدگان در قالب اجرای طرح محب ارائه شد.

پروین محمدپوری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اضافه‌کرد: هدف برنامه حمایت‌های روانی- اجتماعی مبتنی بر جامعه پس از حوادث و بلایا، بهبود روانشناختی اعضای آسیب‌دیده است.

او با اشاره به در برگیری طیف گسترده‌ای از خدمات حوزه سلامت روان در طرح محب گفت: سلامت روان شرایطی از رفاه عاطفی و روانی اطلاق می‌شود که فرد قادر است با استفاده از توانایی‌های عاطفی و شناختی خود عملکرد مناسبی داشته‌باشد و نیازهای روزمره زندگی خود را تامین کند.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌غربی با اشاره به آموزش داوطلبان اعزامی به مناطق زلزله‌زده خوی اضافه‌ کرد: در فاز اول اجرای طرح محب به داوطلبان اصول‌ کلی درباره حمایت‌های روانی- اجتماعی، واکنش‌های روانشناختی در بلایا، غربالگری و چگونگی ارتباط اولیه با آسیب‌دیدگان آموزش داده شد.

محمدپوری ادامه داد: پس از ارائه آموزش‌ها، پنج تیم محب در مرکز استان برای انجام خدمات روانشناختی به آسیب‌دیدگان مستقر شده در مساجد تشکیل شد. به صورت گروهی به کودکان در کمپ‌های شهرستان خوی و مساجد شهر ارومیه در زمینه مدیریت استرس و اضطراب آموزش‌هایی داده شد.

تلاش تیم‌های محب برای تسکین زلزله‌زدگان خوی

او با اشاره به تشکیل پنج تیم محب در شهرستان‌خوی گفت: این تیم‌ها به صورت سیار و چرخشی به محل اسکان افراد آسیب‌دیده جهت ارائه خدمات روانشناختی اعزام می‌شدند.

مدیرکل بهزیستی استان آذربایجان غربی در توضیح فاز دوم اقدامات مشاوره‌ای انجام شده، افزود: تیم‌های متخصص روانشناس، مشاور، مددکار و روانپزشکی پس از انجام غربالگری افراد؛ مداخلات سطح اول و اورژانسی را انجام دادند. در این فاز علاوه بر مداخلات روانشناختی هدایت‌شونده و برگزاری جلسات مشاوره، مداخلات تخصصی نیز برای گروه‌های غربال شده با هدف بازسازی روابط اجتماعی و خانوادگی آسیب‌دیده انجام شد.

تلاش تیم‌های محب برای تسکین زلزله‌زدگان خوی

محمدپوری استفاده از تخلیه هیجانی، همدلی و تکنیک‌های بازگویی روانشناختی را شیوه‌های مهم مداخلات خواند و گفت: این مساله باعث می‌شود که افراد با روایت آنچه که تجربه کرده‌اند تا حدودی به آرامش روانی برسند.

او در پایان با اشاره به سابقه کلیدخوردن طرح محب در سازمان بهزیستی از سال ۱۳۶۸ افزود: این طرح توانمندساز و التیام‌بخش آلام آسیب‌دیدگان ناشی از حوادث طبیعی، ۳۳ سال پیش با تاکید بر توان‌افزایی اجتماعات محلی به منظور پیشگیری و کاهش بروز مشکلات روانی – اجتماعی تدوین و پیاده‌سازی شد.

زلزله ۵.۹ ریشتری شامگاه شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ در شهرستان خوی علاوه ‌بر خسارت در برخی مناطق، فوت سه نفر و مراجعه حدود هزار مصدوم به بیمارستان‌ها را به دنبال داشت.

تلاش تیم‌های محب برای تسکین زلزله‌زدگان خوی

کد خبر: 58216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =