کار ساختمان، دست کاردان نیست

می‌توان با مطالعه مبتنی بر آمایش سرزمینی و نیازسنجی واقعی از نیاز نیازمندان واقعی شهری و روستایی به مسکن و به دست آوردن آمار صحیح و محاسبه توانمندی‌های ساخت و سازی متناسب با نیازها، عرضه و تقاضای مسکن را هم واقعی و روزآمد کرد.

به گزارش آتیه آنلاین، دانشیار گروه آموزشی مهندسی عمران دانشگاه محقق اردبیلی، دکتری خود را از انستیتوی تکنولوژی هندوستان اخذ کرده است. چهار سال ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل، عضویت در هیئت رئیسه شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور، ریاست دانشگاه فنی - حرفه ای، عضویت در هیئت امنای دانشگاه محقق اردبیلی و طراح و ناظر پل‌های راه آهن جمهوری اسلامی ایران تنها بخشی از عناوین و مسئولیت ها و سوابق اجرایی محوله به وی بوده است. پیام ساختمان با دکتر «هوشیار ایمانی کله‌سر» درباره ساخت و ساز، قانون مقررات ملی ساختمان، بازار مسکن و ... گفت‌وگو کرده که ماحصل آن را در پی می خوانید.

با توجه به سوابق فنی و نظری شما در شورای مرکزی نظام مهندسی کشور، اصلاح مستمر مقررات ملی ساختمان و تاثیر آن بر ساختمان سازی کشور را چقدر مفید می دانید؟
اینکه مقررات ملی ساختمان یک کشور هر چند سال یکبار، مورد بازنگری قرار گیرد، خوب است و اما مهمتر از بازنگری مقررات ملی ساختمان آن است که هر قسمت از مقررات ملی به دست متخصصان مربوط به آن قسمت مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد. چرا که افراد غیرمتخصص نمی توانند برای متخصصان یک بخش تخصصی مقررات کارآمد بنویسید که متاسفانه اکنون اینگونه است و احتمالا علت طرح سوال شما هم همین است، اما به نظر بنده این مهم، با کنار هم قرار گرفتن عالمان، دانشمندان و مجریان کار دست یافتنی است.

از وجود سه نوع نظام فنی ساخت و ساز در کشور (نظام فنی حاکم بر پروژه های دولتی، نظام فنی ساخت و ساز شهری در بخش خصوصی و نظام فنی ویژه روستایی که توسط بنیاد مسکن اعمال می شود) چه ارزیابی دارید؟
با تربیت نیروی انسانی با ایمان و درستکار و دادن حق و حقوق مناسب به عوامل و دست اندرکاران هر کدام، هر سه روش خوب است.

نظرتان درباره استفاده از تکنولوژی های منسوخ در ساخت و ساز کشور چیست؟
متاسفانه این مورد، بلای جان ساخت و ساز کشور شده است. برای مبارزه با این بلا، ابتدا باید مردان کار قابل قبول و کاردان تربیت کرد، سپس منابع مالی کافی داشت و پس از آن، به دنبال صنعتی سازی یا اصلاح صنعت ساختمان با تکنولوژی های نوین و به روز بود که همه اینها، با همکاری دولت و ملت امکان پذیر است.

چه عواملی را در به وجود آمدن قیمت‌های آنچنانی در بازار مسکن دخیل می‌دانید؟
علت اصلی قیمت های به اصطلاح نجومی یا آنچنانی در بازار مسکن، وجود نقدینگی زیاد در دست مردم، بالا رفتن قیمت زمین، مصالح ساختمانی، دستمزدهای ساخت و ساز و غیره می باشد. عدم تنظیم بازار در عرضه و تقاضای همه اقلام و مصالح ساختمانی نیز یکی از این عوامل مهم می باشد.

به نظر شما بانک ها چگونه می توانند به خروج بازار مسکن از وضعیت موجود کمک کنند؟
بانک ها می توانند با وام دادن به سازندگان و ارایه تسهیلات بانکی متناسب با قیمت روز مسکن به خریداران خانه، نقش موثری هم در رونق ساخت و سازها داشته باشند و هم قیمت مسکن را پایین بیاورند.

شرکت های انبوه ساز وابسته به بانک ها چه تاثیری بر آشفتگی بازار مسکن دارند؟
به نظرم لازم است در این مورد کنکاش دقیقی صورت گیرد تا عوامل و اشخاص موثر در این قسمت به لحاظ تخصصی مورد بررسی قرار گیرند تا معلوم و مشخص شود آیا در شرکت های انبوه ساز وابسته به بانک ها، اهل فن دخالت دارند یا اشخاص غیر فنی و فاقد تخصص ساختمانی بر مصدر امور تخصصی تکیه زده اند. پس از این بررسی اولیه ولی لازم و ضروری، می توان در این مورد نظر تشخیصی و تحلیلی ارایه داد.

چه نظری درباره سامان‌بخشی بازار مسکن با اجرای طرح مشارکت بخش خصوصی با دولت در ساخت مسکن دارید؟
جواب من مثبت است و معتقدم با اعطای تسهیلات از جمله زمین و وام بانکی از طرف دولت به مهندسان می توان از این راه حل هم برای ساماندهی بازار مسکن استفاده کرد.

نسبت به جذب سرمایه های سرگردان و فعال کردن بخش خصوصی واقعی در بخش مسکن چه نظری دارید؟
جذب سرمایه های سرگردان یا فعال کردن بخش خصوصی هر کدام به تنهایی، یا تلفیق این دو باهم برای ساماندهی بخش مسکن، صنعت ساختمان، حتی بخش عمرانی کشور اعم از راه و ترابری ساز و کار خاصی را می طلبد که نیاز به طراحی و برنامه ریزی هدفمند دارد و اگر خوب مدیریت شود حتماً در رونق ساخت و ساز و ساماندهی بازار مسکن موثر خواهد بود و می تواند یکی از راه حل های عالی باشد.

طرحی ارائه شده مبنی بر قرار دادن زمین شهری به عنوان آورده دولت در اختیار بخش خصوصی تا ساخت و ساز انجام شود، به نظر شما این طرح تحقق یافتنی است؟
چرا تحقق نیابد؟ ضمن قرار دادن زمین در اختیار بخش خصوصی یا مهندسانی که در بالا اشاره کردم، به شرط تزریق سرمایه از طرف دولت، این کار به بهترین وجه ممکن موثر خواهد بود.

نظرتان درباره تز ساخت و ساز مسکن وزیر سابق، که معتقد بود این موضوع ربطی به وزارت راه و شهرسازی ندارد و باید تنها بخش خصوصی به آن بپردازد، چیست؟
چون این آزموده را قبلاً آزموده ایم، قضاوت در این مورد را به مردم، خوانندگان محترم، همچنین هر کسی که در این مورد نظر خاصی دارد، وا می گذارم، اما چون خود بنده چهار سال رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل، عضو شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور و هیئت رئیسه آن بودم و مشکلات این نوع واگذاری ها را نیز از نزدیک لمس کرده ام بگذارید راحت بگویم؛ تا ایمانی در کار نباشد، پیمانی هم در کار نخواهد بود.

برنامه های فعلی وزارت راه و شهرسازی (طرح اقدام ملی) را برای سامان بخشی بازار مسکن تا چه حد عملی می دانید؟
وزارتخانه یک بار این نوع مدیریت را تجربه کرده است، لذا به نظر می رسد فقط اسم طرح ها دارد عوض می شود و گر نه خود وزیر وزارتخانه به راه و چاه کار، آشناست!

به نظر شما عرضه و تقاضای مسکن در کشور ما چگونه واقعی خواهد شد؟
ظاهراً این امر، به یک مسأله بغرنج و لاینحل برای متولیان و سیاستگذاران مسکن تبدیل شده است، اما اصلأ اینگونه نیست و می‌توان با مطالعه مبتنی بر آمایش سرزمینی و نیازسنجی واقعی از نیاز نیازمندان واقعی شهری و روستایی به مسکن و به دست آوردن آمار صحیح و محاسبه توانمندی‌های ساخت و سازی متناسب با نیازها، عرضه و تقاضای مسکن را هم واقعی و روزآمد کرد.

در پایان این گفت و گو اگر بخواهید مشکلات صنعت ساختمان را در یک جمله خلاصه کنید، چه می گویید؟
مخلص کلام اینکه؛ «کار، دست کاردان نیست». اگر می خواهند هر کاری(در بحث شما رونق ساخت و ساز و تامین مسکن برای نیازمندان واقعی به سرپناه) را عملی کنند و به سرانجام موثر برسانند، باید کار به دست کاردان سپرده شود و خوب مدیریت شود، آن وقت همه چیز عالی خواهد بود. یک شبه نمی توان ره صد ساله را پیمود.

کد خبر: 5834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =