ضرورت افزایش ۵۰ تخت بستری در بیمارستان امام رضا(ع)

مدیردرمان تأمین‌اجتماعی استان قم ضمن تشریح اقدامات این مدیریت در راستای ارتقای خدماتی گفت: برای ایجاد ۵۰ تخت بیمارستانی جدید در بیمارستان امام رضا(ع) برنامه‌ریزی می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط‌عمومی مدیریت درمان استان قم دکتر سید مهدی محصل در گفت‌وگو با پایگاه خبری کارگری ایرانی (ایونا) ضمن تشریح خدمات و پاسخ به دغدغه‌های مطرح شده در خصوص مشکلات پیرامون کمبود تخت‌های درمانی افزود: کمبود تخت یکی از دغدغه‌های عمده مدیریت درمان تامین اجتماعی است و در حال حاضر در استان قم حدود ۸۱۵ هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند که ۶۰ درصد از جمعیت استان قم را شامل می شود.

وی افزود: در سال جاری ۸۰۹ میلیارد تومان بودجه در حوزه درمان اختصاص یافته است که این رقم در سال آینده ۱۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

مدیردرمان تأمین‌اجتماعی استان قم ادامه داد: علاوه بر این جامعه آماری، قم شهری زائرپذیر است و زائران زیادی از استان‌های مختلف به قم مراجعه می‌کنند؛ با توجه به اینکه بیمارستان امام رضا(ع) در کنار جاده سلفچگان قرار گرفته است بسیاری از افراد به این مرکز مراجعه و از خدمات بیمارستان استفاده می‌کنند.

محصل درباره مراجعات گسترده به بیمارستان امام رضا(ع) بیان کرد: همچنین بسیاری از افراد بیمه شده از شهرهای همجوار مانند ساوه و تفرش و دلیجان و حتی کاشان مراجعاتی به این مرکز دارند و از خدمات بیمارستان بهرهمند می‌شوند؛ این بدان معناست که تنها افراد بیمه شده در قم را نمی‌توان برای مراجعه در نظر گرفت و بیمارستان فراتر از جامعه آماری بیمه شده به ارائه خدمت می‌پردازد.

او با بیان اینکه تعداد تخت برای افراد بیمه شده نیز کافی نیست عنوان کرد: در ماه نخست که افتخار خدمت به مردم قم را یافتم، موضوع کمبود تخت را در شورای منطقه مدیران درمان در اراک مطرح کردم و در سفر بازگشتی که به قم داشتیم از فضای بیمارستان بازدید به عمل آمد.

وی در این باره ادامه داد:‌ با توجه به تعداد آمار بیمه شدگان، اعلام شد سازمان همه تلاش خود را در جهت رفع کمبود به کار می‌گیرد؛ با توجه به اینکه قم از نظر سرانه تخت تقریبا ۱ و ۱۳ صدم درصد جمعیت به ازاء یک تخت نیاز دارد متناسب با جمعیت قم مبنی بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در حدود ۱۵۰۰ تخت مورد نیاز است.

۲۱۰۰ تخت درمانی در قم

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قم با بیان اینکه در حال حاضر در قم ۱۲۰۰ تخت درمانی موجود است گفت: با راه‌اندازی بیمارستان مادر و بیمارستان نور توانسته‌ایم به این رقم از سرانه تخت دست یابیم. هر چند باید بررسی لازم صورت بگیرد تا میزان استفاده از این تخت‌ها به جامعه آماری احصاء شود.

وی در مورد نیاز فعلی به تحت برای بیماران تحت پوشش بیان کرد: با توجه به همه شرایط آنچه در حال حاضر مورد نیاز است افزایش تعداد ۵۰ تخت در بیمارستان امام رضا(ع) است که در این باره بررسی‌های لازم انجام شده که اگر بتوانیم دو طبقه از بیمارستان شامل بخش وی آی پی و بخش اداری بیمارستان را تخلیه کنیم، تا ۴۸ تخت می‌توانیم به تخت‌های بیمارستان اضافه کنیم.

وی بیان کرد: لازمه افزایش این ۴۸ تخت تامین یک سری پیش نیازهاست؛ از جمله این که تجهیزات درمانگاه بیمارستان به درمانگاه جدید انتقال یابد و یک ۱۶ واحدی اقامتی برای همکاران پزشک احداث کنیم.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قم ابراز امیدواری کرد: اگر این اتفاق بیفتد وی آی پی اقامت بخش پزشکان و درمانگاه نیز آزاد می‌شود و بخش اداری با انتقال واحد درمانگاه نیز مهیای افزایش ۴۸ تخت خواهد شد.

وی تصریح کرد: ازطرف دیگر کارهای اداری و فنی در راه‌اندازی درمانگاه تقریبا به اتمام رسیده و در فاز مناقصه است و یک درمانگاهی با وسعت ۳ هزار متر مربع در سه طبقه در مجموعه فضای بیمارستان احداث می‌شود.

محصل تاکید کرد: با اجرای این طرح‌ها، تحول عظیمی در بیمارستان امام رضا(ع) اتفاق می‌افتد؛ در این زمینه یک سری اقداماتی انجام شد و مجوز ۱۶ واحدی را نیز گرفته‌ایم که در اولویت قرار دارد و اگر بتوانیم بودجه لازم را از تهران اخذ کنیم آن را تاسیس می‌کنیم؛ با این رویدادها می‌توانیم ۴۸ تخت دیگر را به بیمارستان بیافزاییم.

وی در مورد بحث جذب متخصص نیز عنوان کرد: بحث تخصص به سطح‌بندی بیمارستان برمی‌گردد؛ این بیمارستان در زمان دکتر جعفری وقتی مجوزه آن را از تهران گرفت یک بیمارستان فوق تخصصی بوده و کنار اتاق عمل یک واحد آماده سازی که ان آی سی یو شده واحد آنژیوگرافی بوده است و اتاق آماده برای آنژیوگرافی داریم. اما به دلیل تعاملاتی که در آن زمان اتفاق افتاد ورژن بیمارستان ازسطح فوق تخصصی به عمومی و تخصصی تبدیل و باعث شد بسیاری از ردیف‌ها را از دست بدهیم و تبدیل به ردیف‌های عام شد.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قم افزود: یکی از اقداماتی که باید انجام شود تامین تجهیزات هایتک مانند آنژیوگرافی و ام ار آی و دیالیز است تا سطح‌بندی بیمارستان را تغییر دهیم. این تغییر که اتفاق بیفتد می‌توانیم تجهیزات هایتک را بیاوریم و ردیف بیمارستان تغییر می‌کند و امکان جذب متخصصان دیگر هم وجود دارد. اگر ورژن بیمارستان تغییر کند و فوق تخصصی شود بخشی از مشکلات رفع خواهد شد.

رغبتی برای حضور متخصصان وجود ندارد

وی حضور متخصصان را وابسته به افزایش تعرفه‌ها دانست و افزود: یقینا تا زمانی که این تعرفه‌ها وجود دارد و بیمارستان‌های دیگر رقم بالاتری پرداخت می‌کنند رغبتی برای آمدن متخصصان وجود ندارد، البته این مشکل عمومی کشوراست و سازمان در حال تغییر دستورالعمل خدمات کار اضافه پزشکان است که اگر اتفاق بیفتد می‌توانیم پرداخت‌های‌مان را معادل دانشگاه علوم پزشکی کرده و قدرت جذب برای پزشکان دارای تخصص و فوق تخصص افزایش می‌یابد.

وی درباره بحث دسترسی بیمارستان امام رضا نیز اظهار داشت: در این باره شهرداری و شهرسازی باید اقدامات لازم را انجام دهند؛ آنچه وظیفه ما بوده این است که اهمیت این موضوع را به مقامات اطلاع دهیم که در جلساتی اعلام شد بحران جدی در این زمینه وجود دارد.

محصل بیان کرد: در این مسیر بارها تصادفاتی اتفاق افتاده و حتی یکی از همکاران در بخش خدماتی نیز جان خود را از دست داده‌اند؛ این دغدغه عمومی است. ما طرح‌های متعددی در این باره داشته‌ایم که موافقت ضمنی اولیه را می‌گرفتیم اما طرح‌های جدیدی اجرا شد و طرح قبلی به فراموشی رفته است.

وی عنوان کرد: یکی از موضوعات مهم کنار گذری است که پردیسان را به جاده اراک وصل می‌کند؛ اوایل قرار بود مسیر دسترسی به این جا از مسیرها و زمین‌های دیگری باشد ولی به این دلیل که صاحبان املاک به توافق نرسیدند قرار شد از کنار بیمارستان بگذرند.

واگذاری ۹ هزار متر زمین جهت ساماندهی راه دسترسی

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قم در این باره توضیح داد: حتی موافقت کردیم ۹ هزار متر از زمین‌های بیمارستان را واگذار کنیم تا راه دسترسی ایجاد شود و این ۹ هزار متر توافق اولیه شده درصورتی که بخواهد عملیاتی شود به همین میزان از وسعت غربی بیمارستان حذف می‌شود درعوض قرار شد زمینی به ما بدهند ولی فعلا اتفاقی نیفتاده است.

وی ادامه داد: در حوزه داخل بیمارستان می‌توانیم تضمین بگیریم؛ در این خصوص به همراهی شورای شهر نیاز است. البته تامین اجتماعی دارای واحدی حقوقی است و اگر قرار است زمین واگذار شود طبق تفاهم نامه رسمی این قرارداد بسته می‌شود و شهرداری در تفاهم نامه مشخص می‌کند چه میزان زمین را دریافت می‌کند.

محصل بیان کرد: قاعدتا بحث املاک استانی با هماهنگی سازمان مرکزی اتفاق می‌افتد. در حال حاضر یکی از دغدغه‌های عمده این است ما در راستای کمک به پروژه بزرگ استانی که راه دسترسی است و بنا داریم زمین واگذار کنیم عوارض کلانی از ما گرفته شود.

وی گفت: تنها درخواست و دغدغه این است یک راه دسترسی به ما بدهند تا افرادی که از پردیسان و نیروگاه می‌خواهند تردد کنند راه دسترسی بهتری داشته باشند.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قم افزود: خوشبختانه شرکای اجتماعی قوی و پای کار داریم جامعه کارگری بزرگانی چون آقای شیری دارد که مجموعه را از خودشان می‌دانند و این باعث خرسندی است. ما همه تلاش خود را می‌کنیم و به استانداری و فرمانداری و شورای استان نیز مطالبات خود را اعلام کرده‌ایم باید با چانه زنی این امر تحقق یابد.

وی ادامه داد: شهرداری همراهی خوبی در رفع مشکلات داشته است که جای قدردانی دارد. گواهی آتش نشانی هر ۵ سال یک بار نیاز به اخذ مجوز دارد و پروانه را تمدید می‌کنیم برای دریافت گواهی ایمنی حریق یک سری نامه نگاری‌هایی را با شورای اسلامی شهر انجام داده‌ایم و شورا با مساعدت ۳۰ درصد از هزینه‌ها را کم کردند و این بسیار برای ما رقم قابل توجهی بود.

محصل گفت: این گونه که شنیده‌ام گویا به خاطر خدماتی که بیمارستان امام رضا (ع) در دوران کرونا انجام داده مقرر است مابقی خدماتی که مشمول عوارض می‌شود مشمول ۳۰ درصد شود. البته هنوز نامه به ما ابلاغ نشده اما براساس شنیده‌ها مجموعه شهرداری نیز در جای خودش همکاری لازم را داشته است. اما تاکنون بر سر راه دسترسی راه و شهرسازی و شهرداری اقدام موثری انجام نداده‌اند.

وی در خصوص برخی از مطالبات جامعه کارگری نیز بیان کرد: بیمارستان امام رضا توانایی، امکانات و پزشکان و پرستاران محدودی دارد و طبق استاندارد خدمات مشخصی می‌تواند ارائه دهد. از طرفی تعداد مراجعه کنندگان نیز برای دریافت خدمات بسیار بالاست و این امر باعث شده میزان تقاضا با میزان عرضه ما هماهنگی نداشته باشد و راه‌های مختلفی را در این مسیر اتخاذ کرده‌ایم.

وی افزود: اما عمده مشکل ما این است تا زمانی که تعرفه‌ها اصلاح نشود و پزشکان میلی به همکاری نداشته باشند ما نمی‌توانیم ظرفیت ارائه خدمات را افزایش دهیم. همچنین تا وقتی که تعداد ردیف‌های بیمارستان ارتقا نیابد نمی‌توانیم پزشک بیشتری جذب کنیم و در واقع با موضوعی دو منظوره مواجه هستیم.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قم در ادامه بیان کرد: خدمات ما در دو بخش درمان مستقیم وغیر مستقیم ارائه می‌شود؛ خدمات درمان مستقیم در بیمارستان امام رضا (ع) و درمانگاه تابعه و درمان غیر مستقیم در مراکز طرف قراداد است که به طور غیر مستقیم به ارائه خدمت می‌پردازیم.

وی ادامه داد: در این راستا با بیمارستان شهید بهشتی و بیمارستان فرقانی و سایر بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها و مراکز پاراکلینیکی قراداد بسته‌ایم تا جبران کمبود خدمتی که در درمان ملکی است را در این بخش‌ها انجام دهیم. از طرفی سازمان نیز خدمات خوبی ارائه داده و افراد بالای سن ۶۵ سال اگر نیازی به بستری داشتند رایگان انجام می‌شود.

محصل افزود: مستمری بگیران مبلغی که دریافت می‌کنند کفاف هزینه‌های‌شان را نمی‌دهد و اگر بخواهد هزینه درمان اضافه شود همه زندگی آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد و دچار مشکلاتی می‌شوند. به همین دلیل افراد بالای ۶۵ سالی که در مراکز دولت بستری شوند تعرفه را به صورت رایگان پرداخت می‌کنیم.

وی ادامه داد: تا جایی که امکان دارد از راه‌های مختلف خدمات طلاب را نیز که از اقشار ضعیف هستند تحت پوشش داریم تا زمانی که وضعیت اقتصادی و معاش جامعه این گونه باشد مشکلات زیادتر می‌شود و باید فکری اساسی برای همه اقشار کرد.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قم پیرامون کمیسیون پزشکی بیان کرد: مجموعه کمیسیون پزشکی ما یکی از بهترین کمیسیون‌های پزشکی در سطح ایران است و هر سال در تهران اداره کل درمان به طور مستقیم یک سری کارشناسان را اعزام می‌کند تا پرونده‌ها و احکام بررسی و براساس شاخص‌ها امتیازدهی شود.

وی در این باره گفت: سال گذشته کمیسیون پزشکی ما رتبه دوم را به دست آورد و این شاخص‌های دقت و ارزیابی برای ما بسیار باعث افتخار است که در کمیسیون پزشکی همکارانی در تهران داریم که فعالیت موفقی دارند. البته رای دیوان فرآیند متفاوتی دارد اما براساس دستورالعمل‌های سازمان کمیسیون پزشکی، عملکرد درخشانی داریم.

محصل بیان کرد: مراحل اولیه‌ای که انجام و منجر به صدور رای می‌شود را رای بدوی می‌گویند که اگر فرد اعتراض داشته باشد می‌تواند اعتراض خود را تا یک ماه اعلام کند.

خدمات دندانپزشکی

وی در مورد خدمات دندانپرشکی نیز اعلام کرد: در حال حاضر با ۴ دندانپرشک در سطح استان و مراکز همکاری داریم که به طورمستقیم در درمانگاه ۲۲ بهمن، غرضی و بیمارستان بوعلی به ارائه خدمات می‌پردازند؛ در این بحش مراجعات بسیار زیاد و خدمات محدود است طبق قانون فقط ۱۳ خدمت در تعهد سازمان‌های بیمه‌گر است و باقی در تعهد نیست که خودش چالشی عمده و نقصی بزرگ است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قم بیان کرد: اگر بهداشت را می‌خواهیم پیگیری کنیم یکی از راه‌ها افزایش خدمات در دندانپزشکی است؛ متاسفانه دندانپزشکان حاضر نیستند در مجموعه ما بیایند و ما طبق قانون براساس تعرفه عمومی دولتی می‌توانیم پرداخت کنیم و این تعرفه عمومی دست ما را در این قضیه می‌بندد.

وی افزود: دستورالعمل‌ها در حال تغییر است و پرداخت‌ها نسبت به دندانپزشکان و سایرین بهتر می‌شود. در مورد بیماران خاص نیز ۱۳ بیماری پرهزینه را تحت پوشش قرار داده‌ایم.

محصل افزود: اگر یک خانواده‌ای درگیر بیماری شود بنیاد خانواده فلج خواهد شد؛ به حق هم دولت این را تحت پوشش قرار داده و لازم بوده است، برای اوتیسم و ناباروری خدماتی شکل گرفته و در ارتباط با دندانپزشکی اقداماتی پیگیر می‌شود. مهم‌تر از این‌ها تعهدات دندان پزشکی است که باید شورای عالی سلامت کشور بحث تعهدات را گسترش دهد.

وی ادامه داد:‌ بسیاری از خانواده‌ها به دلیل نداشتن قدرت درمان، دندان‌های دائمی خود را می‌کشند. به نظرم یکی از موارد عدالت اجتماعی بحث دندانپزشکی و توسعه خدمات است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قم گفت: خدمات دندانپزشکی باید از بالا دیده شود گروه سازمان تامین اجتماعی علاقه‌مند به ارائه خدمات هستند و شورای عالی بیمه می‌گوید چه دارو و چه خدمتی باید ارائه شود. دنداپزشکی می‌تواند یکی از مطالبات مهم باشد. در این مورد رسانه‌ها می‌توانند به پویش و جریان سازی بپردازند تا این اتفاق روی دهد. وقتی دستورالعمل اصلاح شود دست مدیریت درمان برای پرداخت بیشتر باز می‌شود و وقتی مشاهده شود فرقی با بیرون ندارد از آن استقبال می‌شود.

وی افزود: دستوالعمل کمیسیون پزشکی اگر بازنگری شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود، به شرط اینکه دستورالعمل را حمایتی ببینند. ما حاضر به انعقاد قرارداد با دندانپزشکی هستیم اما تعرفه‌های پایین را قبول نمی‌کنند. تامین‌اجتماعی با متخصصان دندانپزشکی تماس زیادی دارد اما تعداد خدمت کم است اگر خدمات تامین اجتماعی گسترش یابد با توجه به اینکه تعداد بیمار زیاد است و روزی ۱۱ هزار نفر متقاضی داریم باید فکری شود.

خدمت رسانی به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بیمه شده

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان قم افزود: بیمارستان امام رضا و سه درمانگاه در ۶ ماه گذشته به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر خدمت ارائه کرده است. یک سوم بار درمان قم نیز با ماست و مراجعه زیادی داریم چون هزینه‌های درمان افزایش یافته است ۶ ماه امسال با همان نیرو و امکانات ۲۰ درصد افزایش خدمات داشته‌ایم.

وی گفت: مراجعات سرپایی ۱۷ درصد رشد داشته، اعمال جراحی سرپایی ۳۱ درصد، سزارین ۱۱ درصد و زایمان طبیعی ۱۶ درصد که درمجموع ۱۸ و نیم درصد رشد را نشان می‌دهد و در غیر مستقیم مراجعات سرپایی ۱۱.۹ درصد و مراجعات بستری ۱۲ درصد رشد داشته است و در مجموع رشد درمان مستقیم ۲۰ درصد وغیر مستقیم ۱۱.۶ درصد است.

در ۶ ماه اول ۳۱۰ میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم

وی افزود: در ۶ ماه اول امسال ۳۱۰ میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم که ۴۶ میلیارد تومان برای بیماران خاص بوده است. هزینه‌ها نسبت به ۶ ماه سال گذشته ۳۱.۴ درصد رشد داشته است. در حوزه نازایی حدود ۱۲۲۶ پرونده در بحث حمایت از فرزندآوری و خانواده تشکیل شده که بیش از ۲ میلیارد تومان مساعدت داشته‌ایم و بودجه سال ۹۹ مبلغ ۴۵۵ میلیارد تومان بود و بودجه ۱۴۰۰ نیز ۶۸۴ میلیارد تومان و ۱۴۰۱ نیز ۸۰۹ میلیارد تومان و برای سال آینده ۱۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

محصل بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی سامانه‌ای دارد که ۲۴ ساعته حتی روزهای تعطیل فعال است و سامانه ۱۴۲۰ ویژه سوالات و شکایات است و این مسائل را به سازمان منتقل می‌کند. از این سامانه همه مسائل قابل ارزشیابی است.

وی بیان کرد: بابت بیمه تکمیلی بازنشستگان ۱۰۰ هزار تومان از حساب‌ها کسر شده بود؛ خیلی از افراد موضوع را نمی‌دانستند و در این باره سوالاتی داشتند که شفاف سازی شد. ابعاد مختلف بیمه تکمیلی با نظر کارشناسی قابل بررسی است که چه نقشی در سلامت افراد دارد ۵۰ درصد از حق بیمه را تامین اجتماعی می‌دهد.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان قم افزود: از بازنشستگان می‌توان مطالبه کرد آیا بیمه تکمیلی به درمان بازنشستگان کمکی کرده است یا نه! می‌توان این موضوع را از اسناد مالی و منابع احصا و منابع و هزینه‌ها را بررسی کرد تا میزان مفید بودن بیمه تکمیلی مشخص شود.

وی ادامه داد: در سنین خاصی هجم بیماری و مشکلات افزایش می‌یابد که دیگر بیمه پایه و تکمیلی جوابگوی هزینه‌ها نیست؛ چالش‌های زیادی در این باره وجود دارد. در جلسه‌ای که در کاشان برگزار شد پیشنهادی مطرح کردم در خصوص اینکه درمان افراد بالای ۶۵ سال در بستری رایگان باشد و حداقل ۶ ویزیت با تعرفه دولتی برای بالای ۶۵ سالگی در سال رایگان شود. اگر این اتفاق بیفتد کمک زیادی به این افراد می‌شود. چون انتظار این است که افراد سالمند هر دو ماه یک بار برای بررسی مشکلات و بیماری به پزشک مراجعه کنند. وقتی مراجعه می‌کنند حداقل سازمان آن سهم ۳۰ درصدی که بیمه شده پرداخت می‌کند را دریافت نکنند و صد در صد هزینه را پوشش بدهیم؛ این می‌تواند به عنوان یک خدمت مطرح شود. حتی اگر در بیمارستانی مانند شهید بهشتی مراجعه داشتند صد در صد رایگان شود و در مراکز خصوصی حداقل مابه‌التفاوت را پرداخت کند که برای حمایت از سالمندی می‌تواند طرح خوبی باشد.

کد خبر: 58598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =