بازدهی نزدیک به ۳ درصدی بورس در هفته گذشته

 بازار سهام در هفته‌ای که گذشت روند صعودی را سپری کرد، به طوریکه شاخص کل بورس این هفته در مجموع با بیش از ۲.۸۲ درصد افزایش نسبت به هفته پیشین مواجه شد و از سطح دو میلیون و ۷۸ هزارو ۷۱۲ واحدی در ابتدای هفته به سطح دو میلیون و ۱۳۷ هزارو ۴۶۴ واحدی در انتهای هفته افزایش یافت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در هفته گذشته شاهد افزایش روند حجم و ارزش معاملات روزانه بازار سهام نسبت به هفته پیشین بودیم، بر این اساس مجموع ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم از ۳۷۹.۱۱۲ میلیارد ریال در پایان هفته گذشته به ۴۱۰.۸۷۹ میلیارد ریال در پایان هفته‌ای که گذشت، رسید. این درحالیست که در مجموع ۳ روز معاملاتی هفته گذشته ۱۴۱ میلیارد تومان نقدینگی به بورس وارد شد.

بازدهی شستا و هلدینگ‌های زیر مجموعه‌اش در هفته گذشته

نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی که با نماد «شستا» در بورس تهران شناخته می‌شود، در هفته گذشته عملکرد صعودی داشت و بازدهی آن بیش از یک درصد بود، که با توجه به بازدهی شاخص بیش از دو درصد بوده، می توان گفت، بازدهی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در هفته گذشته کمتر از شاخص کل بوده است.

به غیر از خود نماد شستا، از ۹ هلدینگ این شرکت سرمایه‌گذاری، ۵ هلدینگ در بازار سرمایه حضور دارند که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو)، سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا)، سرمایه‌گذاری صدرتامین (تاصیکو) و سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا) می‌شوند. در جدول زیر بازدهی آن‌ها در بازار سهام طی هفته‌ای که گذشت را مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
شستا ۱ درصد
تیپیکو ۴ درصد
سیتا ۱ درصد
تاپیکو ۳ درصد
تاصیکو ۰.۱ درصد
صبا -۱ درصد

بهترین عملکرد شرکت‌های بورسی شستا متعلق به کدام نمادها است؟

باتوجه به گستردگی فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در اقتصاد کشور، بنگاه‌های زیادی در زمینه‌های ختلف زیر مجموعه شستا هستند و بسیاری از آن‌ها نیز در بازار سرمایه حضور دارند. حال در هفته‌ای که گذشت ۱۰ نماد برتری که بیشترین بازدهی را در بین نمادهای زیر مجموعه شستا داشتند، عبارت‌اند از:

سیمان خزر (سخزر)، سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی‌ (وپترو)، پتروشیمی فناوران (شفن)، بین‌ المللی‌ محصولات‌ پارس‌ (شپاس)، سیمان سفید نی‌ریز(سنیر)، سیمان سپاهان (سپاها)، کاشس سعدی (کسعدی)، فراورده‌ های‌ نسوز ایران (کفرا)، تولید مواد اولیه ‌داروپخش‌ (دتماد) و سیمان خوزستان (سخوز).همچنین در جدول زیر میزان بازدهی این نمادها را در هفته‌ای که گذشت مشاهده می‌کنید.

نام نماد بازدهی
سخزر ۱۹ درصد
وپترو ۱۵ درصد
شفن ۱۴ درصد
شپاس ۱۳ درصد
سنیر ۱۲ درصد
سپاها ۱۲ درصد
کسعدی ۱۱ درصد
کفرا ۱۱ درصد
دتماد ۱۱ درصد
سخوز ۱۱ درصد

پیش‌بینی بازار سهام در هفته پیش‌رو

کارشناسان بازار سهام معتقدند، سال ۱۴۰۲ را سال جبران عقب‌ماندن بازار سهام از سایر بازارها می توان نام‌گذاری کرد، این درحالیست که طی سال گذشته سیاست‌های اقتصادی مانند برداشتن ارز ترجیحی و ایجاد شکاف قیمتی در بازار دارایی‌ها از جمله ارز، خودرو، طلا، مسکن موجب خروج نقدینگی از بازار سرمایه و ورود آن به بازارهای موازی شد که در آخرین ماه سال با اشباع بازارها، شاهد برگشت سرمایه‌ها به بورس بودیم.

همچنین از آنجایی که فاصله قیمت دارایی‌ها بخصوص خودرو در بازار آزاد به بیش از سه برابر ارزش ذاتی خود رسیده و به عنوان دارایی پرریسک برای نگهداری تلقی می‌شود، بنابراین پیش‌بینی می‌شود که با تغییر سیاست وزارت صمت در جهت برآورد نیاز جامعه، سرمایه‌های بیشتری به بازار سهام بازگردد.

هم اکنون مطابق تحلیل اکثر کارشناسان، ارزش بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارها به لحاظ ارزش دلاری با عقب‌ماندگی نسبت به سال‌های گذشته همراه بوده است. از سویی نامشخص بودن وضعیت برجام و تحریم‌های اقتصادی از جمله دلایل تاثیرگذار برای عقب‌ماندگی بازار سهام تلقی می‌شود.

در همین رابطه این موضوع نزدیک به ۲ دهه است که همراه بازار بوده و تقریباً در همه محاسبات تحلیلگران مورد ارزیابی قرار گرفته است، اما از دید سرمایه‌گذار دلیل دیگر مانند استفاده از فرصت آربیتراژ (فاصله قیمت کارخانه خودرو تا بازار یا فاصله ارز تخصیصی به کد ملی تا بازار) در بازارهای موازی موجب ضربه به بازار سهام شد.

این درحالیست که شرایط کشور و تحولات سیاسی منطقه و جهان امکان پیش‌بینی معاملات بورس در سال ۱۴۰۲ را دشوار کرده، اما در صورت کنار گذاشتن متغیرهای سیاسی می‌توان سال ۱۴۰۲ را سال جبران عقب ماندن بورس از بازارهای موازی نام‌گذاری کرد.

کد خبر: 58827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =