تعیین الگوی مصرف غیرواقعی سدِ رایگان‌شدن بهای قبوض مددجویان

مددجویان بهزیستی بنا بر قانون بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ باید مشمول معافیت از پرداخت هزینه بهای قبوض آب، برق و گاز مشروط بر رعایت الگوی مصرف می‌شدند که بنابه گفته برخی از مسئولان هنوز تمامی مددجویان مشمول از آن برخوردار نشده‌اند.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، براساس ماده یک آیین‌نامه اجرایی بند (ی) تبصره ۸ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ که در بودجه سال ۱۴۰۱ نیز تکرار شد، بهای برق مشترکان در سقف مصرف ۵۰ درصد الگوی مصرف، بهای آب تا سقف ۳۰ درصد الگوی مصرف و گاز بنابر الگوی مصرف به طور کامل رایگان و برابر با صفر محاسبه می شد.

حال با گذشت بیش از سه سال از اجرای این قانون، هنوز بخش بزرگی از مشترکان از این قانون برخودار نشدند و عملا بخشی از مددجویان از مشوق حمایتی دولت بی‌بهره‌ مانده‌اند.

ژیلا اصلانی، معاون مشارکت‌های مردمی و اشتغال بهزیستی شهر تهران در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به عدم اجرای قانون رایگان‌شدن هزینه بهای قبوض انرژی‌های حامل منازل مددجویان گفت: طبق قانون باید این مهم اجرایی می‌شد اما به مشمولان این قانون، تنها با صدور معرفی‌نامه تخفیفاتی اندک تعلق گرفته است.

او با اشاره به اینکه بیشتر مددجویان قابلیت برخورداری از این تسهیلات هستند، افزود: با توجه به شرایط و سختی معیشت اغلب مددجویان، امیدواریم که زمینه بهره‌مندی تمام آنها از این فرصت قانونی در سال جاری فراهم شود.

عدم اجرای این قانون را نه تنها این معاون از سازمان بهزیستی بلکه برخی از مسئولان کمیته امداد امام هم تأیید می‌کنند.

علی بحیرایی، مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد سال گذشته در گفت‌وگو با ایرنا موضوع میزان سقف الگوی مصرف را یکی از مهم‌ترین موانع اجرای این قانون خوانده و گفته بود طبق ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی بند یک تبصره ۸، الگوی مصرف به ویژه در حوزه آب و برق اندکی با شرایط واقعی و شرایط متنوع فاصله دارد؛ به طوری که برخی از خانواده‌ها چند فرزندی هستند و به طور طبیعی میزان مصرف از الگوی تعیین شده در قانون بیشتر می‌شود.

این مقام مسئول اعلام کرد که با وجود پوشش حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ خانوار کمیته امداد، حدود یک میلیون و ۵۰۰ خانوار قابلیت برخورداری از اشتراکات رایگان را دارند و در عین حال، برخی از مددجویان به واسطه حضور در خانه سالمندان و موارد اینچنینی قابلیت بهره‌مندی را ندارند.

لزوم تطبیق میزان سقف الگوی مصرف با شرایط واقعی جامعه

جدول تعرفه‌های آب شهری در سال ۹۹ نشان می‌دهد الگوی ماهانه مصرف آب ۱۸متر مکعب است که البته در دستورالعمل ابلاغی وزارت نیرو به ۱۴ متر مکعب یعنی ۱۴ هزار لیتر در ماه تبدیل شده است که مشترکان مددجو برای برخورداری از شرایط رایگان باید ۳۰ درصد این الگوی مصرف یعنی ۴.۲مترمکعب آب در ماه مصرف داشته باشند.

براساس اعلام وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب، سرانه مصرف روزانه هر نفر ۱۵۰ لیتر است که بیش از این میزان به عنوان مشترک بدمصرف شناخته می‌شود و تا این میزان به عنوان مصرف استاندارد محسوب خواهد شد.

این شیوه محاسبه در دیگر انشعابات نیز صادق است. با توجه به اینکه عدم تطابق میزان سقف الگوی مصرف با شرایط واقعی به عنوان یکی از موانع اصلی اجرای این قانون موردتاکید مسئولان است با محاسبه ریاضی الگوهای مصرف شاید بتوان به درک بهتری از واقعیت و شرایط دست یافت، همچنین به نظر می‌رسد دولت باید با شرکت‌های خدمات انرژی، کمیته امداد و بهزیستی برای برون‌رفت از این موضوع و رفع این ناهمخوانی راهکاری ارائه کنند.

کد خبر: 58849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =