همزمانی نوروز و رمضان؛ فرصتی برای تقویت روابط خانوادگی و بهزیستی روانی

روان‌درمانگر و عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به همزمانی نوروز ۱۴۰۲ و ماه مبارک رمضان گفت: آیین و سنن دینی و باستانی همانند نوروز و ماه رمضان فرصتی برای تقویت دید و بازدیدهای خانوادگی، بهزیستی روانی و نیز معنویت‌درمانی است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، نوروز جشن ملی ایرانیان که در آغاز فصل بهار و سال نو با آدابی همچون خانه‌تکانی، برپایی سفره هفت‌سین، دیدوبازدیدهای خانوادگی و به اصطلاح عامیانه «عید دیدنی» همراه است به اعتقاد اغلب کارشناسان حوزه اجتماعی و روانشناختی می‌تواند فرصتی برای ارتقای سلامت روان و تقویت روابط خانوادگی و اجتماعی باتوجه به دغدغه‌های جهان امروزی باشد.

نوروز ۱۴۰۲ اما به گفته این کارشناسان، به دلیل همزمانی با ماه مبارک رمضان ضمن تقویت روابط بین‌فردی و خانوادگی، حمایت‌های روانی و پیوندهای اجتماعی نقش شایانی در افزایش خودآگاهی، خودمراقبتی، اندیشه‌ورزی و به طور کلی معنویت‌بخشی به زندگی نیز به همراه دارد.

روان‌درمانگر و عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در این باره گفت: یکی از مولفه‌های اساسی سبک زندگی سالم توجه به نیازهای انسانی و نیز رفع نیازها و خواسته‌ها است.

شبنم مقتدری توضیح داد: یکی از نیازهای مهم انسان، ارتباطات و تعاملات اجتماعی، گفت وگو و ابراز هیجانات است که در برخی ایام همچون عید نوروز و ماه رمضان از طریق دورهمی‌های خانوادگی، برگزاری گردهمایی‌ها و مراسم‌های خاص همچون افطار تامین می‌شود.

مقتدری گفت: در دید و بازدیدهای خانوادگی این دوران، حمایت‌های اجتماعی دریافت می‌شود و این امر در ارتقای سلامت روان و بهزیستی روانی هم موثر است.

او با اشاره به همزمانی نوروز ۱۴۰۲ و ماه مبارک رمضان افزود: در برخی مناسک مذهبی مانند روزه‌داری در ماه رمضان نیز پذیرش تشنگی و گرسنگی، آگاهی از رنج و آلام زندگی افزایش می‌یابد و باعث می‌شود انسان بدون فرار از دشواری‌های زندگی با معنابخشی به آنها سختی‌ها را بپذیرد.

مقتدری با اشاره به مفهوم تاب‌آوری اجتماعی ادامه داد: «تاب‌آوری» توانایی مقابله با شرایط دشوار و پاسخ انعطاف‌پذیر به مصائب و مشکلات زندگی است؛ این خصیصه به انسان فرصت می‌دهد که در مواجهه با دشواری‌ها یک مقابله سالم داشته باشد.

او افزود: این ویژگی اراده انسانی را ارتقا می‌دهد و صبر و بردباری و انعطاف‌پذیری آدمی را در رویارویی با مشکلات به عنوان یک الزام در زندگی شخصی و اجتماعی تقویت می‌کند و ماه مبارک رمضان می‌تواند این فرصت را در اختیار انسان قرار دهد.

روانشناس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره یادآور شد: در این دوران اقامه نماز و مناجات و راز و نیاز با پروردگار همراه با آگاهی، توجه و تمرکز ذهن، احساس آرامش و لذت ناشی از ارتباط با قدرت مطلق همراه است.

کد خبر: 59028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =