رشد تولید و توسعه صادرات در دستور کار شرکت‌های تاپیکو

مسعود اسم‌خانی گفت: در شرکتهای زیر مجموعه تاپیکو، برنامه بودجه سال جاری را به همین ترتیب بسته ایم و تقریبا دست کم ۱۵ تا ۲۵ درصد متناسب با هر شرکت افزایش تولید خواهیم داشت.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از شستا رسانه، اسم‌خانی در حاشیه بازدید از کارخانه نفت پاسارگاد تهران و پالایشگاه نفت ایرانول تهران درباره برنامه‌های این هلدینگ برای تحقق شعار سال ۱۴۰۲ و رشد تولید بیان کرد: کارکنان نفت پاسارگاد سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش ظرفیت داشته و تولید را ارتقا دادند.

مدیرعامل تاپیکو افزود: امسال نیز قرار است با شکستن رکورد حدود ۲۵۰ هزار تن به ظرفیت سال قبل اضافه خواهد شد. نفت پاسارگاد در سال جاری قرار است بالای یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن تولید قیر را داشته باشد و تمام همتان را خواهیم گذاشت که محقق بشود.

اسم‌خانی با اشاره به اینکه یک اقدام موثرتر برنامه های تاپیکو در نفت پاسارگاد، توسعه صادرات و فروش مستقیم با استفاده از بسترهای موجود در بورس است، اضافه کرد: مذاکراتی در این زمینه انجام داده ایم که در رینگ صادراتی به صورت مستقیم قیر را عرضه کنیم و با فروش مستقیم، ارزآوری برای کشور داشته باشیم.

مدیرعامل تاپیکو با تاکید بر اینکه استراتژی توسعه صادرات در تمام شرکت‌های زیرمجموعه تاپیکو حاکم است، ادامه داد: در شرکتهای پتروشیمی زیر مجموعه تاپیکو، برنامه بودجه سال جاری را به همین ترتیب بسته ایم و تقریبا دست کم ۱۵ تا ۲۵ درصد متناسب با هر شرکت افزایش تولید خواهیم داشت و بایستی ظرفیت اسمی تولید را بالا ببریم.

او با تقدیر از پتروشیمی غدیر در خصوص افزایش تولید در سال گذشت، گفت: جا دارد از پتروشیمی غدیر و همکاران مان در این شرکت تشکر کنم چرا که در سال گذشته رکورد زدند، چون ظرفیت اسمی پتروشیمی غدیر ۱۲۰ هزار تن در سال است و همکاران ما توانستند این عدد را به ۱۳۰ هزار تن برسانند و ۱۰ هزار تن از ظرفیت اسمی هم بیشتر تولید کردند.

مدیرعامل تاپیکو در ادامه بیان کرد: استراتژی ما افزایش تولید و صادرات است و به غیر از چند شرکت که مشکلات بنیادی دارند و باید آنها را از پایه حل بکنیم، سایر پتروشیمی ها و شرکتهای اصلی ما نسبت به سال گذشته برنامه تولیدشان امسال افزایشی خواهد بود.

او در مورد اینکه آیا برنامه بازبینی کاملی از ظرفیت‌ها و خلاءهای موجود در راستای تحقق ظرفیت کامل اسمی شرکت‌ها و افزایش و رشد تولید آنها وجود دارد، اعلام کرد: در بعضی از شرکتهای زیر مجموعه تاپیکو با برنامه ریزی تولید و تامین خوراک به موقع، این اتفاق خواهد افتاد، ولی در بعضی از شرکتها زیرساختهای ما نیاز به نوسازی دارد و متناسب با هر کدام برنامه ریزی جداگانه شده است. معاونت امور شرکت‌ها به صورت ماهانه و در درون مجموعه هر دوهفته یکبار تولید را پایش می‌کند و اصلی حاکم این است که افزایش تولید و تولید حداکثری داشته باشیم، البته بعضی شرکت‌ها نیاز به اورهال دارند که قطعا بعد از اورهال این افزایش تولید اتفاق خواهد افتاد.

اسم خانی درباره اینکه آیا قیمت‌گذاری خوراک با نرخ تسعیر ۲۸۵۰۰ تومان باعث فساد و رانت خواهد شد، پاسخ داد: این قانون قطعا ممکن است مشکلاتی را داشته باشد، ولی بایستی اجرا شود و بعد از اینکه اجرا شد با تبصره هایی بایستی اصلاح بشود. نرخ مذکور برای خوراک قطعی شده و به عنوان نرخ تسعیر برای فروش داخلی هم معین شده که عملاً مشکلاتی را ممکن است ایجاد کند، ولی نمی خواهیم پیش داوری کینم. با توجه به اینکه در صادرات عملاً نرخ بر اساس بازار متشکله خواهد بود پتروشیمی ها بهره کافی را خواهند برد.

مدیرعامل تاپیکو افزود: در حال حاضر چند روزی است که این قانون اجرا شده، معضلاتی داشته ایم، مثلاً پتروشیمی فن آوران «اسید استیک» که به پتروشیمی تندگویان می دهد، وقتی با نرخ ۲۸.۵۰۰ تومان محاسبه می کنیم، عملا از مقدار عدد هزینه تولیدی که برای آنها در می آید، پایین تر است ولی از این ابلاغیه جدید تبعیت کردیم و امیدورایم با صادراتی که انجام می دهیم، جبران شود.

او با تاکید بر حمایت از بخش پایین‌دستی، ادامه داد: وقتی دولت با نرخ ۲۸.۵۰۰ خوراک را تحویل می دهد قطعاً با هنر خودمان بواسطه افزایش تولید و افزایش میزان صادرات بتوانیم مابه التفاوت آن را جبران کنیم.

کد خبر: 59459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =