کارگران خارجی هم می‌توانند از بیمه تأمین اجتماعی بهره‌مند شوند

کارگران ساختمانی به عنوان گروه عظیمی از جامعه کارگری در ایران محسوب می‌شوند که اکنون بیش از ۷۰۰ هزار نفر از آنان از خدمات بیمه‌ای، درمانی و حتی بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند.

به گزارش آتیه آنلاین، بخشی از این جامعه کارگری را کارگران اتباع خارجی از جمله نیروهای کار شاغل از کشور افغانستان در بخش ساخت و ساز و دیگر فعالیت‌های اقتصادی تشکیل می‌دهند که آمار دقیقی از فعالان این عرصه در حوزه کارگری در دست نیست.

اما بنابر آمار مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حدود یک میلیون کارگر خارجی در کشور مشغول به کارند، این درحالی است که بر اساس آمار این وزارتخانه حدود ۲ هزار و ۳۲۷ نفر از کارگران اتباع خارجی تاکنون بازنشسته شده و ماهانه از سازمان تأمین اجتماعی حقوق دریافت می‌کنند.

محسن ابراهیمی مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگویی با اشاره به اشتغال اتباع خارجی در کشور گفته: بیش از ۵۵ درصد از نیروی کار غیرماهر خارجی در صنعت ساخت و ساز مشغول به کارند.

او گفته است: هنوز اطلاعات دقیقی در زمینه اشتغال اتباع خارجی در کشور وجود ندارد زیرا نیروهای کاری غیرمجاز زیادی مشغول به فعالیت در بخش‌های مختلف پوشاک، کشاورزی و ساخت و ساز هستند اما طبق برآورد وزارت کار بیش از ۵۵ درصد از اتباعی که در کشور حضور دارند در صنعت ساخت و ساز مشغول به فعالیت هستند.

فعالیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی

اکنون با توجه به اینکه یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی در بخش‌های مختلف فعالیت دارند اما حدود نیمی از آنها از بیمه‌های اجتماعی بهره‌مند نیستند با طرح اصلاح ماده «۵» قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی امکان استفاده این گروه از جامعه کاری از بیمه فراهم شده است.

سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌ای برای استفاده اغلب افراد جامعه به ویژه کارگران در حوزه‌های مختلف کاری این امکان را فراهم کرده تا بتوانند از خدمات بیمه، درمان و بازنشستگی برخوردار شوند.

به موجب ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب نهم آبان ۱۳۸۶ سازمان تأمین اجتماعی مکلف است با دریافت هفت درصد حق بیمه سهم بیمه‌شده از مأخذ کسر حق بیمه از کارگران دارای پروانه مهارت فنی شاغل مستقیم در امر ساخت و یا افزایش زیربنای ساختمان، تجدیدبنا، تعمیرات اساسی و یا تخریب آنها و دریافت حق بیمه سهم کارفرمایی مربوطه از محل متراژ ساخت‌وساز، این کارگران را بیمه کند.

در حال حاضر حدود ۷۴۰ هزار کارگر ساختمانی بیمه‌شده تأمین‌اجتماعی هستند و از بین این افراد تحت‌پوشش بیمه تاکنون ۴۶ هزار نفر بازنشسته و بیش از ۶ هزار نفر ازکارافتاده و از تعهدات مربوطه استفاده می‌کنند.

همچنین سازمان تأمین اجتماعی با ارائه همه مزایای سازمانی به این افراد به ۱۵ هزار نفر به‌ عنوان بازماندگان کارگران متوفی مستمری پرداخت می‌کند. براساس قانون کارگران ساختمانی مصوب سال ۱۳۵۲ همه این کارگران در برابر حوادث ناشی از کار بیمه و از مزایای این قانون بهره‌مند هستند.

حال با وجود اینکه تعدادی از مردم افغانستان به عنوان کارگران فعال در عرصه کاری در ایران فعالیت دارند سازمان تأمین اجتماعی به عنوان متولی اصلی بیمه افراد شاغل در بخش‌های مختلف اقتصادی برای این افراد نیز اقدامات و رایزنی‌هایی انجام داده است.

امکان بهره‌مندی کارگران افغان از بیمه تأمین اجتماعی

مدیرکل وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی درباره اقدامات این سازمان برای بیمه کارگران ساختمانی با اشاره به اینکه ابلاغ آیین‌نامه‌ای برای بیمه این افراد می‌گوید: براساس ابلاغ آیین‌نامه جدید برای ساماندهی و پالایش بیمه کارگران ساختمانی در ۲ ماه برنامه‌ریزی لازم برای این افراد انجام خواهد شد.

محمد محمدی درباره بیمه کارگران اتباع خارجی که عمدتا افغانستانی هستند نیز بیان می‌کند، با رایزنی تلاش می‌کنیم همه اتباع خارجی که در ایران اشتغال دارند را تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار دهیم.

او اضافه می‌کند: با این برنامه‌ریزی از سوی سازمان تأمین اجتماعی این افراد شاغل افغان در بخش‌های جامعه کارگران ساختمانی هم می‌توانند از مزایای کوتاه‌مدت و بلندمدت بیمه تأمین اجتماعی استفاده کنند.

مدیرکل وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی افزود: با توجه به اینکه برخی از کارگران افغانستانی شاغل در بخش ساختمانی دارای کارت سبز هستند، برخی کارت اقامت دائم دارند و برخی اصلا کارت ندارند به همین منظور رایزنی‌های برای این موضوع انجام شده است.

او به رایزنی با اداره امور اتباع خارجی و مهاجران و دستگاه‌های مرتبط با این موضوع اشتغال اتباع خارجی از جمله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و انجمن صنفی این کارگران اشاره کرده و می‌گوید: تاکنون جلسات مختلفی برای پیگیری وضعیت کارگران افغانستانی شاغل در بخش ساخت و ساز در ایران برگزار شده است.

تلاش برای پوشش بیمه‌ای همه اتباع خارجی

محمدی به تلاش‌های سازمان تأمین اجتماعی برای پوشش بیمه‌ای همه افراد فاقد بیمه در کشور اشاره کرد و افزود: تلاش ما تحت پوشش قرار دادن همه اتباع خارجی شاغل در ایران و بهره‌مندی آنان از خدمات همه‌جانبه این سازمان است.

او می‌گوید: اما درباره اتباع خارجی که بیشتر افغانستانی هستند ما تلاش داریم و رایزنی می‌کنیم که همه افغانه که در ایران اشتغال دارند را تحت پوشش خدمات سازمان تأمین اجتماعی قرار دهیم.

سازمان تأمین اجتماعی اکنون با چند مدل بیمه‌ای مانند بیمه اجباری، اختیاری، بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی ۴۵ میلیون از جامعه در قالب ۵۳ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش دارد که براساس اعلام این سازمان بیش از ۷۰ درصد اقشار تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی، فعالان عرصه تولید و کارگران هستند.

تأمین اجتماعی خدمات هجده‌گانه در حوزه درمانی، بیمه‌ای و بازنشستگی به همه افراد تحت پوشش ارائه می‌دهد و همچنان براساس رسالت خود به دنبال جذب افراد فاقد بیمه به ویژه در بخش کارگران ساختمانی است که به موجب ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی با تصویب آن، امسال برای جذب این افراد برنامه‌ریزی کرده است.

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی سازمان تأمین اجتماعی در سال جاری مقدمات بیمه بیش از ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی فراهم شده است که ممکن است بخشی از آنها اتباع خارجی بوده و از خدمات بیمه کارگر ساختمانی بهره‌مند شوند.

کد خبر: 59617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =