۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 59749
عقب نشینی بورس

بورس تهران در معاملات روز چهارشنبه «سیزدهم فروردین» با کاهش بیش از سه هزار واحدی روبرو شد.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در آخرین روز معاملاتی بازار سهام در هفته جاری، شاخص کل بورس روندی نزولی به خود گرفت. این درحالی است که شاخص کل با معیارهم‌وزن و همچنین شاخص فرابورس روند صعودی خود را حفظ کردند.

بر این اساس شاخص کل بورس امروز با ۳۶۵۱ واحد نزول تا رقم دو میلیون و ۵۱۴ هزار واحد کاهش یافت. از سویی شاخص کل با معیار هم‌وزن توانست ۱۰ هزار و ۴۹۱ واحد صعود کند و تا رقم ۸۵۵ هزار و ۸۸۷ واحد افزایش یابد. در این بازار یک میلیون معامله به ارزش ۱۸۳ هزار و ۹۹۴ میلیارد ریال ارزش داشت و نمادهای معدنی و صنعتی چادرملو نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و ملی صنایع مس ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص کل بورس گذاشتند.

شاخص فرابورس نیز اما با ۲۴۳ واحد افزایش رقم ۳۱ هزار و ۹۶۶ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۶۷۵ هزار معامله به ارزش ۲۰۶ هزار و ۵۸۷ میلیارد ریال انجام شد و نمادهای سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات و ایران خودرو دیزل نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل پلیمر آریاساسول نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص فرابورس گذاشتند.

این درحالیست که کارشناسان بازار سهام معتقدند، رشد بازار سرمایه به هیچ وجه تورم‌زا نیست و مزیت سرمایه‌گذاری در این بازار این است که می‌توان با تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری در بورس، سرمایه‌های خرد مردم را به سمت تولید هدایت کرد.بنابراین اگر به کارکرد بازار سرمایه به درستی پرداخته شود، می‌توان نقدینگی را به سمت توسعه بازار اولیه سوق داد.

همچنین با جمع آوری سرمایه‌های خرد مردم از طریق پذیره‌نویسی و خلق شرکت‌های جدید، زمینه را برای اشتغال زایی و رشد تولید فراهم کرد. در نهایت هم سرمایه‌گذاران از محل این سرمایه‌گذاری خود، عایدی مناسبی کسب خواهند کرد. در سنوات اخیر، تجربه خوبی در زمینه پذیره‌نویسی شرکت‌های بیمه‌ای وجود داشته که این الگو را می‌توان توسعه داد.

البته باید به این نکته توجه داشت که به طور سنتی در کشور ما مردم سعی می‌کنند سرمایه‌های خود را در بازار ملک یا دارایی‌های ثابت سرمایه‌گذاری کنند و به نظر می‌رسد عده‌ای که رشد بازار سرمایه را تورم‌زا می‌دانند، به این جنبه از فرهنگ سرمایه‌گذاری در کشور توجه دارند.

این افراد نگران آن هستند که با رشد سرمایه‌ها در بورس، سرمایه‌گذاران بخواهند با خارج کردن سرمایه‌های خود از بورس، در بازار ملک یا دارایی‌های ثابت و یا حتی احتکار اقلام مصرفی مردم سرمایه‌گذاری کنند و با این اقدام، تقاضا در این بازارها افزایش یافته و افزایش قیمت‌ها تشدید شود.

کد خبر: 59749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =